Editorial

Soluția autorităților pentru traficul infernal din Cluj: îl blocăm de tot, până îi obligăm pe oameni să ia autobuzul!

Dacă ați avut vreodată impresia că în Cluj-Napoca măsurile pentru rezolvarea caracterului infernal al traficului sunt haotice, v-ați înșelat! Primăria acționează programatic, raportându-se la un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă întocmit în anul 2015, ce acoperă nu doar municipiul, ci „polul de creştere Cluj-Napoca”, format din municipiul Cluj-Napoca și comunele Aiton, Apahida, Baciu, Bonțida, Borșa, Căianu, Chinteni, Ciurila, Cojocna, Feleacu, Florești, Gârbău, Gilău, Jucu, Petreștii de Jos, Sânpaul, Tureni și Vultureni.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, care se întinde pe parcursul a 302 de pagini, are ca orizont de timp anul 2030, însă măsurile cuprinse în acesta au început încă din anul 2016 și continuă și în prezent, spre „bucuria” clujenilor, care constată că, de la o lună la alta, circulă tot mai greu prin oraș cu mașina personală.

Ce nu știu clujenii este că îngreunarea traficului „privat” face parte din strategia asumată a municipalității, care, constatând că numărul de autoturisme personale este tot mai mare, iar străzile Clujului tot mai neîncăpătoare, a decis să rezolve problema prin sufocarea ei. Spațiul urban disponibil va fi în așa fel împărțit și reamenajat, încât cei care vor dori să circule cu mașinile personale prin municipiu să mai aibă doar foarte puține, foarte dificile și de durată drumuri.

Realizând că nu pot rezolva problema traficului infernal al mașinilor private, autoritățile îl vor descuraja prin înrăutățire – vom avea mai multe spații pietonale, mai multe zone dedicate mijloacelor de transport nemotorizate, mai multe benzi dedicate mijloacelor de transport în comun. Resursele financiare ale Primăriei vor fi cheltuite pentru redimensionarea spațiului urban în favoarea transportului nemotorizat și public.

Impozitul pe care îl plătiți pentru mașină Primăriei Cluj-Napoca va fi și este direcționat, de către cei pe care i-ați votat să vă reprezinte interesele, spre investiții prin care municipalitatea își propune să vă determine să renunțați la a mai circula cu mașina pentru care, în plus, nu vă oferă nici locuri suficiente de parcare. După ce plătiți, în mod inutil, impozit Primăriei pentru mașină, trebuie să mai susțineți financiar și Compania de Transport Public, pentru ca primarul să poată oferi gratuități pe autobuz unor categorii largi de votanți.

Viziunea de dezvoltare a mobilității urbane, conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, este următoarea:

„Din analiza situației existente, se poate concluziona că majoritatea problemelor privind mobilitatea derivă din prioritizarea modurilor de transport pentru persoane în ordinea transport privat – transport public – transport nemotorizat.

De vreme ce menținerea acestei ierarhii ar urma să exacerbeze majoritatea problemelor înregistrate, prima prioritate a PMUD trebuie să fie inversarea acestei paradigme, în sensul așezării transportului public și a celui nemotorizat înaintea celui privat din punctul de vedere al alocării spațiului urban disponibil și a resurselor investiționale disponibile.”

Așadar, ca să traducem limba de lemn specifică, ce zic autoritățile?

Spun că problemele de trafic sunt create de oamenii care circulă prioritar cu mașinile personale și, de abia apoi, cu autobuzul, și, numai în ultimul rând, cu bicicleta și cu trotineta; dacă clujenii vor continua să circule cu mașinile personale, traficul infernal va deveni teribil de infernal; prioritatea planului de mobilitate este alocarea spațiului și banului public în așa fel încât infrastructura stradală să îi descurajeze pe șoferi să mai circule cu mașinile personale, pentru ca aceștia să ajungă să „aleagă”, obligați de împrejurări, să folosească autobuzul și/sau bicicleta pentru a ajunge la serviciu, la școală, la întâlniri de afaceri sau amoroase, la cumpărături ș.a.m.d.

În timp ce iau măsuri pentru descurajarea traficului rutier alimentat de mașinile personale ale clujenilor, aleșii locali autorizează blocuri-turn pe străduțele pe care vom ajunge să mai circulăm doar pe jos, cu bicicleta și cu autobuzul. Orașul, programatic, este pus în genunchi în fața dezvoltatorilor și a unei companii de transport public ce va avea, pe viitor, o putere (politică?) imensă. 

Așadar, nu vă mai mirați că traficul se desfășoară în Cluj din ce în ce mai greu. Se va bloca până când veți da mașina la casat și veți lua autobuzul. Sau bicicleta, dacă sunteți cicliști de performanță și aveți anduranța fizică necesară pentru a escalada pedalând relieful deluros al Clujului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *