In vizor

Școala se mută din nou în on-line. Ce schimbări va aduce pentru elevi și profesori?

Programa școlară ar putea fi modificată, iar elevii ar putea fi nevoiți să participe la orele desfășurate în regim on-line conform unui scenariu Roșu prelungit, potrivit declarației recente a ministrului Educației, Monica Anisie. Sunt școlile din mediul rural pregătite? Dispun elevii și cadrele didactice de echipamentul necesar participării cuntinue la orele on-line? Cum îi poate afecta pe elevi modificarea programei școlare anunțată de ministrul Educației? 

Sprijinirea actului educațional în pandemie: obligație și necesitate

Programa școlară ar putea fi modificată, „dacă vom fi nevoiți cu toții să trecem în sistem online”, potrivit declarației ministrului Educației, Monica Anisie, făcută la Realitatea TV. Oficialul a spus că „trebuie să ne pregătim pentru a preda în sistem online atâta timp cât este necesar”, întrebată de moderatoarea emisiunii dacă am fi pregătiți pentru predare online pe întreg anul școlar.

Programa şcolară reprezintă una dintre componentele curriculumului naţional. Este cel mai important document şcolar și instrument de lucru al cadrului didactic. Programa stabileşte, pentru fiecare disciplină, oferta educaţională ce vizează  obiectivele, competenţele şi conţinuturile învăţării, fiind propusă spre realizare în timpul stabilit prin planul-cadru.

Monica Anisie a dat exemplu perioadei din primăvară-vară, atunci când a scos din programa pentru Evaluarea Națională 2020 și din cea pentru Bacalaureat 2020 materia care s-ar fi studiat în semestrul al II-lea al anului școlar trecut, potrivit edupedu.ro

Numărul școlilor din Cluj care au trecut la desfășurarea orelor în regim on-line a depășit, luni, 31 de unități de învățământ preuniversitar, iar de marți urmează aplicarea unor măsuri dure, în condițiile în care în Cluj-Napoca a fost depășit ieri pragul critic de trei cazuri de infecție la mia de locuitori. Un număr tot mai mare de infectări a fost înregistrat atât în cazul elevilor, cât și a cadrelor didactice din unitățile de învățământ din Cluj. 

Potrivit reprezentanților Sindicatului Liber al Învățământului Preuniversitar Clujean, într-adevăr, zonele rurale sunt, din păcate, lipsite în continuare de echipamentele necesare, tablete și laptopuri, pentru desfășurarea orelor în regim on-line. Nivelul de pregătire pentru trecerea de la un scenariu față în față la unul on-line este, de asemenea, redus. 

Modificarea programei școlare ar presupune, astfel, o redefinire a metodelor de predare și evaluare, precum și adaptarea conținuturilor, ceea ce necesită o creștere a gradului de flexibilitate atât în privința metodologiei, cât și a învățării propriu-zise:

„Trebuie să vedem și o redefinire a curriculei, probabil, a metodelor de predare și evaluare. Ar trebui să fie alte competențe în aceste predări. Normal, dacă se va trece la predarea on-line, aici va trebui să vedem, în primul rând, și cred că acesta este un obiectiv, atât de scurtă durată, cât și acum, dacă unitățile de învățământ vor fi dotate cu aparatura necesară. Mai ales pentru cei care sunt în mediul rural, aici ne referim atât la elevi, cât și la cadrele didactice. 

Unele zone sunt văduvite de acest echipament, din păcate. 

Dar, predarea on-line presupune, sigur, un alt tip de predare și aici trebuie să vedem care sunt obiectivele, conținuturile învățării, care sunt adaptate pentru această predare on-line.

După cum am văzut și în urma analizei realizate la nivel național de organizația non-guvernamentală „Salvați Copiii”, 1 din 4 copii sau 2 din 5 profesori nu sunt încă pregătiți pentru această predare on-line. 

Dacă în jur de 15%-20% din școli încă nu și-au modificat scenariul ori abia încep să-și modifice scenariul pentru învățarea on-line, evident că și aici trebuie să vedem întrucât nu toată lumea deține resursele necesare. Deficitul este destul de ridicat, în mod clar, în mediul rural și aici este o problemă”, apreciază Lucia Cojocaru, președintele Sindicatului Liber din Învățământul Preuniversitar Clujean. 

După cum notează liderul de sindicat, susținerea actului educațional în actualul context pandemic trebuie să devină o prioritate atât pentru ministerul Educației, cât și pentru Guvern, dacă vrem să mai putem răspunde pe viitor criteriilor de performanță: 

„Cred că actualul Guvern și cei responsabili trebuie să aibă în vedere sprijinul acordat actului educațional și să fie primordial, mai ales în această perioadă.

 Dacă vrem să avem performanță și nu vrem să avem dificultăți, trebuie să avem o școală inclusivă și trebuie să fim adaptați la nevoile de acum, pentru această perioadă critică în care ne aflăm”, conchide Lucia Cojocaru, lider SLIPC.

Ziar de Cluj semnala recent că și cea de-a doua licitație pentru achiziția de tablete pentru elevi a eșuat, context în care regiunea Nord-Vest, inclusiv județul Cluj, rămâne fără tablete pentru elevi.

CITEȘTE ȘIClujul rămâne fără oferte și după a doua licitație pentru tabletele elevilor. Inspectoratul Școlar: „Am resimțit cu toții lipsa echipamentelor…”

Din păcate, județul Cluj figurează pe lista zonelor unde NU au fost depuse oferte de către operatorii de servicii nici după a doua licitație.

Loturile pentru care nu au fost depuse oferte nici acum:

• Lot 3 Regiunea Nord-Est 1 – Bacău, Botoșani și Neamț, valoarea estimată fără TVA este între 11.899.159 și 14.873.948.

• Lot 4 Regiunea Nord-Vest – Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare și Sălaj, valoarea estimată fără TVA este între 11.837.646 și 14.796.806 lei.

Din nefericire, nici a doua licitație de tablete nu a reușit, pentru două loturi s-au reluat procedurile. 

În contextul creșterii numărului mare de infectări, situație în care România a intrat în cel de-al doilea val pandemic, unitățile de învățământ preuniversitar sunt nevoite să recurgă la scenariul Roșu, adică desfășurarea orelor în regim on-line. Această măsură are, în mod evident, urmări atât asupra actului educațional în sine, cât și asupra stării emoționale a copiilor. Dificultatea este accentuată și de modificarea bruscă a programului părinților/unuia dintre părinți/aparținători, care trebuie să rămână acasă pentru a-și supraveghea copiii, dar care trebuie să fie pregătiți și adaptați pentru a-i susține pe elevi în învățarea on-line. Transferarea peste noapte a actului educațional în regim on-line se răsfrânge și asupra cadrelor didactice, o bună parte dintre acestea fiind nevoite să facă față unor situații noi, chiar dacă cu prea puțină pregătire. 

Cum stăm cu dotarea elevilor și cadrelor didactice cu tablete/laptopuri la nivelul județului Cluj, în cătune și sate? Este asigurat accesul la internet 100%? 

Ce înseamnă de fapt modificarea programei școlare – o adaptare și prescurtare a acesteia sau renunțarea definitvă la anumite conținuturi? Și cum se va răsfârnge modificarea programei școlare asupra evaluărilor finale? 

Ziar de Cluj a consultat Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Cluj pentru a afla care este nivelul de pregătire pentru adoptarea unui scenariu Roșu/on-line în satele și cătunele din Cluj.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    
sursa foto: portalinvatamant.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *