Din oras

Schimbări în trafic cauzate de realizarea unei benzi dedicate pentru autobuze pe b-dul 21 Decembrie – Memorandumului: interzicerea unor viraje la dreapta și desființarea de locuri de parcare

Primăria Cluj-Napoca vrea să mai facă o bandă dedicată pentru mijloacele de transport în comun. Deși specialiștii din cadrul aparatului administrativ spun că traficul general va fi afectat foarte puțin, există câteva schimbări serioase în modul în care se va circula pe traseul dedicat autobuzelor. Vor fi desființate 120 de locuri de parcare pe 21 Decembrie 1989.

Pe traseul b-dul 21 Decembrie 1989 – str. Memorandumului, axa E-V, Primăria Cluj-Napoca propune realizarea unei benzi dedicate pentru transportul în comun. Crearea unei benzi dedicate aduce cu sine modificări în traficul general, cu toate că specialiștii care au realizat studiul privind impactul realizării acestor benzi susțin că traficul general va fi afectat foarte puțin spre deloc.

“Ne propunem ca traficul general să fie afectat între 3 și 5%, iar traficul cu biciclete să nu fie deloc afectat. S-a acceptat descurajarea staționărilor la bordură pe axa E-V”, a punctat Filip Nicolae, profesor în cadrul Universității Tehnice Cluj-Napoca, unul dintre specialiștii care au realizat studiul.

Axa E-V pe care va fi realizată bandă dedicată pentru autobuze pornește de la intersecția b-dul 21 Decembrie cu str Buftea (din stația de autobuz). Primul segment ține până la intersecția 21 Decembrie cu strada Constanța, al doilea segment este din Piața Avram Iancu până la intersecția cu str. Ferdinand, iar segmentul al treilea este din Piața Unirii – Memorandumului și până la intersecția cu Emil Isac. În total sunt 1,6 kilometri de drum. “Acum există un segment de bandă dedicat autobuzului, dar reprezintă mai puțin de o treime din ceea ce ne propunem prin acest proiect”, a punctat Filip Nicolae.

Virajul la dreapta pe Paris se desființează

Potrivit propunerilor, ar urma să se desființeze virajul la dreapta pe strada Paris de pe b-dul 21 Decembrie.

„Intersecția 21 Decembrie – Paris reprezintă o problemă. Strada este deschisă circulației cu câte o bandă pe sens, dar să ținem cont că avem 5 autobuze pe un sens și 10 pe alt sens care intră în b-dul 21 Decembrie. Menținând banda de autobuz și ținând cont de volumele de trafic, am constatat că solicitarea virajului la dreapta este destul de redusă – 68 de autovehicule maxim pe oră intră de pe 21 Decembrie pe Paris și 62 de autobuze pe oră vin dinspre Mărăști spre Centru. Solicitarea maximală pe str. Paris vine la intrarea pe 21 Decembrie unde avem 200 de autoturisme pe oră. Am propus interzicerea virajului la dreapta pe Paris. Traversarea acestei intersecții de către autobuze se face concomitent cu traficul general pe direcția înainte ceea ce mă face să nu îngreunez traficul general”, a explicat profesorul Filip Nicolae.

Reorganizarea semaforizării în Piața Avram Iancu

Piața Avram Iancu este considerat unul dintre punctele problematice ale axei E-V.

„Propunem menținerea benzii de transport în comun, dar vom avea nevoie de o reorganizare a semaforizării. Ne propunem ca atunci când prinde verde la semafor să poată traversa complet până la încadrarea pe aceeași bandă la Prefectură. Vom avea nevoie de o fază dedicată, presiunea e mare în Piața Avram Iancu. Acolo avem cea mai mare încărcare de autobuze – 129 de autobuze, troleibuze/oră – cea mai mare valoare de pe traseul axei E-V. Trebuie să ne gândim și la accesul autobuzelor care vin dinspre Piața Cipariu, atunci existența acestei benzi dedicate pe lângă că prioritizează complet axa E-V permite și încadrarea a 62 de autobuze care vin din Cipariu. O fază de semaforizare a transportului în comun poate să reprezinte maxim 15 secunde, în acest interval trec maxim 4 autobuze”, a afirmat Filip Nicolae.

Parcările la bordură, desființate pe 21 Decembrie

Pe segmentul doi se propune „marcarea benzii de autobuz la bordură, reorganizarea traficului pe strada Joliot Curie. Marcajul trebuie regândit și ne propunem să scoatem parcările la bordură de pe 21 Decembrie pentru că acolo va fi banda de autobuz, la intersecția cu Curie. Analizele ne-au arătat că solicitarea este relativ modică, că nu este un trafic tipic care să reprezinte un itinerar obligatoriu. Odată cu interzicerea virajului la dreapta de pe 21 Decembrie pe Paris se vor crea locuri de parcare pe Joliot Curie. Propunem interzicere sens la dreapta pe Curie, creare sens unic pe Joliot Curie, interzicerea virajului la stânga ne permite crearea unor locuri de parcare”.

Emil Boc a precizat că pentru locurile de parcare desființate de pe 21 Decembrie există platforma cu locuri de parcare de pe locul unde se va construi Centrul Cultural Transilvania plus locurile de parcare care se vor crea pe strada Curie.

Interzicere viraj la dreapta și pe Regele Ferdinand

“Intersecția 21 Decembrie – Regele Ferdinand este al doilea punct de conflict de pe segmentul doi. Trama stradală se îngustează, ne propunem interzicerea virajului la dreapta și în plus alocarea unei faze de semafor. 49 de autobuze și 117 autoturisme fac virajul la dreapta și atunci trebuie să vedem ce alternative oferim. Valorile de trafic de pe Ferdinand ne arată că încărcarea este bună, deci se poate menține linia de transport în comun. În Piața Unirii și Memorandumului ne propunem să păstrăm banda dedicată transportului public, după semaforul de la intersecția cu Petru Maior să nu dezvoltăm bandă de transport”, a mai spus profesorul Filip Nicolae.

Proiectul privind realizarea unor benzi dedicate se află în dezbatere publică timp de două săptămâni.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *