In vizor

Scandal intre speologii clujeni si un muzeu din Bihor. Miza: atestarea celor mai vechi desene rupestre din Europa

Specialistii Institutului de Speologie “Emil Racovita” au fost interzisi sa intre in pestera Coliboaia din Bihor, accesul fiind dat unor francezi care ar putea avea interese reprobabile. Acuzatia vine din partea unei cercetatoare din cadrul institutiei care se teme ca francezii ar vrea sa mentina abuziv vechimea desenelor Pesterii Chauvet din Franta in defavoarea celor romanesti. Responsabilii neaga acuzatiile, evitand insa sa faca lumina in acest caz.

Picturile apartinand unei perioade vechi a artei parietale (primele forme de arta realizate de mana omulului preisoric ) au fost descoperite de cativa speologi in 2010. S-au gasit reprezentari ale unor animale, cateva gravuri, iar pe jos erau oase de urs. S-a vorbit despre cele mai vechi picturi rupestre si au fost difuzate imagini de acolo.

“Ni s-a interzis accesul in pestera Coliboaia. Se lucreaza exclusiv cu francezi si cu Muzeul Tarii Crisurilor din Oradea. Noi, ca Institut de Speologie, am vrut sa facem un studiu de impact acolo, pentru ca, fiind vorba de picturi, orice modificare de clima, cat de mica, ar fi dezastruoasa. Am fost impiedicati sa intram. Ar fi fost normal si ca toate legile din Romania sa forteze acest lucru. In Romania nimic nu este cu capul in sus”, a acuzat Oana Moldovan, cercetator in cadrul institutului clujean.

Specialista sustine ca nu se stie exact care este importanta picturilor, “avand in vedere ca francezii au monopol pe tot ce se lucreaza acolo”.

“Nu a fost implicat nici un specialist din Romania. Ei au facut o datare dar nu a picturilor, ci au datat ceva carbune de pe jos, care nu spune nimic. Carbunele are 35.000 de ani, despre picturi nu se stie. Din punctul meu de vedere exista foarte tare prezumtia ca francezii vor incerca sa ascunda si sa opreasca cercetarea romaneasca, pentru ca e foarte posibil ca aceste picturi sa fie mai vechi decat cele din Franta. Or, asta inseamna pentru francezi o lovitura mare. Deocamdata, ei au cele mai vechi picturi din Europa si vor sa isi pastreze acest statut. Mi se pare cel putin ciudat ca nu vor sa colaboreze cu romanii”, a adaugat Moldovan.

Clujenii au facut sesizari in acest sens, insa fara vreun rezultat.

“Am facut doctoratul in Franta, stiu cum se desfasoara acolo cercetarea intr-un asemenea sit si cine intra, cand intra sau da aprobari. La noi este complet haotic. Nu se respecta nimic. Nu ai dreptul sa interzici accesul unei institutii ca a noastra, academica, specializata in pesteri, singura de o asemenea anvergura din Europa. Noi nu putem face o cercetare de asemenea anvergura. Si cei de la Parcul Natural Apuseni ne-au interzis accesul acolo, desi am avut aprobarile din partea Comisiei Monumentelor Naturii. Ei au cheia de la pestera si nu se intra decat cu aprobarea lor. Arheologii intra ultimii intr-un sit arheologic, la noi nu e asa. Parcul este pus sa promoveze cercetarea si interzic accesul Institutului de Speologie de la Cluj intr-o pestera de importanta mondiala”, a mai spus Oana Moldovan.

Specialista a lucrat in cadrul proiectului care a avut in centru craniul celui mai vechi om din Europa, botezat Ion, insa gustul amar cu care a ramas a determinat-o sa nu faca scandal in acest caz, dupa cum sustine.

“Dupa experienta Oase am refuzat sa ma mai bat cu morile de vant. A fost mult prea greu. Daca nu se doreste conservarea aceastei pesteri cu picturi este responsabilitatea altora, eu nu mai vreau sa trec prin tot ce am trecut. Este absolut imposibil in tara asta sa protejezi si sa faci ceva de la cap la coada. Oricine poate sa vina si sa iti interzica sa mergi mai departe. Desenele sunt majoritatea in stare proasta, tocmai de asta se impunea un studiu climatic urgent. S-a si filmat si asta nu trebuia sa se intample. Lumina artificiala si oamenii care umbla pe acolo ar fi trebuit sa fie interzise, poate dauna grav picturii. Acolo e un climat relativ stabil, vreo 10 grade in pestera si asa ar trebui sa ramana, ca sa se pastreze. Am constatat ca fiecare intra cand vrea”, a mai spus clujeanca.

Directorul Parcului Natural Apuseni, Alin Mos, a declarat ca nu stie in ce context a fost decis refuzul speologilor clujeni de a cerceta desenele din Pestera de la Coliboaia, insa motivul nu poate fi decat o eventuala lipsa de documente din dosarul prezentat in acest sens.

“Conform legii, dosarul de cerere a aprobarii accesului de acest fel intr-o pestera cum e cea de la Coliboaia trebuie sa contina o serie intreaga de documente, iar decizia se ia in cadrul unui consiliu”, a explicat directorul parcului.

Oficialul a mai spus ca ,din informatiile sale, Oana Moldovan ar fi primit aprobari sa intre in “diverse cavitati” si ca pentru Institutul de Speologie Emil Racovita nu s-au dat multe avize negative.

“Ii inteleg si doamnei frustrarile, sunt de acord ca Institutul de la Cluj trebuia implicat mai mult, eu stiu ca au si facut ceva cercetari, dar avizele au fost date de catre cei de la Muzeul Tarii Crisurilor”, a incheiat Alin Mos.

Directorul muzeului cu pricina, Aurel Chiriac, a infirmat insa categoric acuzatiile specialistei de la Muzeului Speologic “Emil Racovita”, insa a evitat sa dezvaluie motivul real al refuzului.

“Ce pot sa va spun este ca nu exista nici un interes de a le interzice accesul la pestera Coliboaia. E pur si simplu o problema de parteneriat. Nu e o discutie de acest moment. Ce pot spune e ca nu are legatura cu francezi si romani. E o problema care nu tine de nici un interes decat cel stiintific”, a declarat directorul Muzeului Tarii Crisurilor.

In ceea ce priveste controversele legate de vechimea pesterii Coliboaia, Chiriac a precizat ca este mai mare dacat a Pesterii Chauvet din Franta, considerata pana nu demult ca cea care gazduieste primele desene ale omului descoperite in Europa.

Foto: archaeoheritage.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *