Editorial

Să nu lăsăm știința să ne încurce

Într-o perioadă plină de teorii ale conspirației, într-o vreme în care știința e contestată de mulți, ministerul Educației o dă de gard în cel mai „cîmpenesc” stil posibil. Adică, transmite că știința nu prea contează.

Faptele, așa cum reies de pe edupedu.ro. „Mind Architect” este unul dintre cele mai ascultate podcast-uri din România. Paul Olteanu, autorul podcast-ului, împreună cu echipa sa dezvoltă un program intitulat „Neuroștiința la clasă”, recomandat profesorilor și elevilor începând cu clasa a III-a. Ministerul Educației susține acest program și îl introduce în școală. Și ești tentat să spui: „Bravo, 10! Ce deschidere din partea unui minister atât de rigid, să bage un podcast la școală!”

Doar că lucrurile nu sunt întotdeauna atât de bune pe cât sună. Viața e un joc de alba-neagra.

Trei profesori și cercetători în Neuroștiințe și Științe Cognitive lansează o scrisoare deschisă către Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, prin care îl avertizează că aduce în fața copiilor „erori științifice fundamentale din podcast-ul Mind Architect”.

Iar ministerul Educației dă un răspuns halucinant. Pe scurt, sună cam așa: știința nu contează, important e că se predă într-un format atractiv.

Da, prieteni, în vremea conspirațiilor, ministerul Educației spune, ÎNTR-UN RĂSPUNS OFICIAL, că ȘTIINȚA NU CONTEAZĂ!!! Mai e cineva zdravăn la cap la conducerea acestei țări?

Semnatarii scrisorii deschise sunt: Andrei Miu – profesor de neuroștiințe cognitive și genetică comportamentală la Universitatea Babeș-Bolyai, fondator și coordonator al Laboratorului de Neuroștiințe Cognitive de la UBB, cercetătorul Raul Mureșan – președintele Consiliului Director al Transylvanian Institute of Neuroscience, și Dragoș Iliescu, profesor în Departamentul de Psihologie și Științe Cognitive, directorul Școlii Doctorale de Psihologie din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației de la Universitatea din București.

Deci, nu sunt niște băieți de pe facebook care au devenit, peste noapte, experți în neuroștiințe.

Să vedem care sunt principalele îngrijorări ale celor trei profesori și cercetători, din scrisoarea publicată de edupedu.ro.

„Explicațiile despre mecanismele cerebrale care ar susține procesele psihice sunt greșite sau se bazează pe concepte simpliste și depășite.

Autorul podcastului, domnul Paul Olteanu, și echipa care susține programul Neuroștiința la Clasă nu au pregătire de specialitate în neuroștiințele cognitive sau psihologie.

Podcastul pe care se bazează acest program folosește un limbaj colocvial, care credem că e nereprezentativ pentru comunicarea științifică și e nepotrivit pentru lecții la clasă.

Neuroștiința la Clasă se bazează pe un podcast cu scop comercial, contribuind la promovarea acestuia în rândul elevilor și favorizând o inițiativă privată care nu servește dezinteresat educația.”

Răspunsul ministerului patronat de Sorin Cîmpeanu?

„Ministerul Educației sprijină și inițiativa proiectului „Neuroștiința la Clasă”. Materialele folosite au fost verificate și avizate de specialiști ai ministerului din perspectiva înscrierii lor în principiile legii educației naționale și nu din perspectiva acurateței sau actualității informației științifice prezentate, neuroștiința nefiind, în momentul de față, o disciplină cu programă școlară specifică.

De altfel, scopul programului nu este de a pregăti elevii în domeniul neuroștiinței, ci de a-i sprijini în procesul de autocunoaștere și de dezvoltare a abilităților de gestionare eficientă a propriei învățări”.

Deci, marii specialiști din ministerul Educației s-au asigurat doar că acest program e ok din punct de vedere legal, NU și din punct de vedere științific! Cu alte cuvinte: să nu lăsăm știința să strice un curs predat unor minți tinere, neșlefuite.

Vă dați seama cam ce specialiști sunt în ministerul responsabil cu EDUCAȚIA în țara asta needucată?

Apoi, ministerul ne spune că neuroștiința NU este o disciplină cu programă școlară specifică. Păi dacă nu există programă școlară, de ce a fost introdus acest curs? Doar așa, să ne dăm mari că am făcut ceva „cool” pentru educație?

Chiar ministerul recunoaște în răspuns că „scopul programului nu este de a pregăti elevii în domeniul neuroștiinței”.

Deci, un curs de neuroștiință care nu te pregătește în neuroștiință. Are tot sensul din lume!

Dar, totuși, știința? Dă-o-ncolo! Nu vedeți că suntem o țară de oameni de știință?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *