Uncategorized

S-a schimbat schimbarea. Nu doar că CFR Călători va opera în continuare ruta Cluj-Sighet, dar va permite și unui operator privat să circule pe această rută

După ce sindicaliștii de la CFR au anuțat că vor protesta în fața Guvernului față de decizia de a se renunța la ruta Cluj-Napoca-Sighetu Marmației, CFR o dă acum la întors și susține că pe această secție vor circula în continuare cinci perechi de trenuri.

„Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA informează asupra faptului că, în cursul anului 2025, pe secția de circulație Salva – Vișeu de Jos – Sighetu Marmației vor circula 5 perechi de trenuri, în relația Cluj Napoca – Beclean pe Someș – Salva – Vișeu de Jos – Sighetu Marmației”, a comunicat vineri CFR SA, potrivit clubferoviar.ro.

Mai, mult CFR  SA a transmis că pe ruta Salva – Vișeu de Jos – Sighetu Marmației va realiza probe și un operator privat.

„În acest moment, CFR SA elaborează trasele detaliate pentru anul 2025, care vor fi comunicate publicului călător la schimbarea Planului de Mers al Trenurilor. De asemenea, menționăm faptul că, pe secția de circulație Salva – Vișeu de Jos – Sighetu Marmației, și un alt operator de transport feroviar de călători va realiza, în perioada următoare, probe de parcurs.” a mai transmis CFR.

Este însă neclar ce s-a schimbat în atitudinea CFR SA, după ce gestionarul infrastructurii afirma că nu mai poate accepta locomotivele de 2100 CP ale CFR Călători din cauza greutății acestora. Pe de altă parte CFR Călători afirma că Desiro nu are puterea necesară operării rutei caracterizate pe alocuri prin pante mari.

Secţia de circulație Salva – Vişeu de Jos – Sighetu Marmaţiei se întinde pe 140 km. Aceasta prezintă o complexitate deosebită (traseu montan cu poduri și podețe feroviare, viaducte și tuneluri) cu o pantă caracteristică maximă de 20,5 mm/m între staţiile Dealu Ştefăniţei – Fiad Hm pe o distanţă de 12,5 Km (pantă în creștere continuă în altitudine). Secția este operată în prezent doar de CFR Călători, cu garnituri de trenuri ce au în compunere locomotivă diesel electrică de 2100 CP şi 3-4 vagoane. Din cauza dificultății și complexității traseului, doar locomotivele diesel electrice de 2100 CP dispun de carateristicile tehnice necesare pentru operarea în condiții optime de circulație și de regularitate pe această secție.

Şi în prezent, mai ales în situaţia condiţiilor meteo deosebite (îngheț, zăpadă, ploaie, frunze pe şină etc.) se înregistrează uneori întârzieri ale trenurilor de călători chiar și în cazul remorcării cu locomotive diesel electrice de 2100 CP pe relația Salva – Dealu Ștefăniței. Motivul: fenomenul de patinaj sau defectări pe fondul solicitării excesive a locomotivei. Aceste probleme s-ar amplifica în cazul remorcării cu materialul rulant motor menționat mai sus (locomotivă diesel hidraulică de 1250 CP sau automotor Desiro), până la situaţia imposibilităţii operării, respectiv o locomotivă diesel hidraulică de 1250 CP sau automotor Desiro nu dispun de resursele necesare pentru parcurgerea unui astfel de relief montan dificil în regim de operare tren de călători, cu respectarea impunerilor și condiționalităților pentru un astfel de tren, explica zilele trecute CFR Călători.