In vizor

Raportul oficial asupra accidentului aviatic din Apuseni: "A fost o eroare in managementul misiunii"

Centrul de Investigatii pentru Siguranta Aviatiei Civile a prezentat raportul final asupra tragicului accident aviatic petrecut in ianuarie 2014 in Apuseni, in care si-au pierdut viata pilotul Adrian Iovan si studenta Aura Ion, informeaza Hotnews.

Potrivit raportului tragedia nu ar fi avut loc daca nu s-ar fi inregistrat givraj (pelicula de gheata) sever, nu la nivelul structurii, ci la nivelul carburatoarelor si motoarelor, ceea ce a impiedicat aeronava sa atinga altitudinea necesara si a provocat blocarea motoarelor in timpul zborului pe deasupra Muntilor Apuseni. Totodata, raportul mai arata ca masa si centrajul avionului au fost in afara limitelor superioare, fapt ce a influentat, de asemenea, capacitatea de urcare. Intrebat daca este vorba de o eroare de pilotaj, reprezentantul CIAS a aratat ca „ne confruntam cu o eroare in managementul misiunii”.

„Problemele de givraj au fost nu la nivelul structurii ci la nivelul carburatoarelor si motoarelor, ceea ce nu a permis avionului sa atinga altitudinea de 11.000 de picioare. Ne confruntam cu o eroare in managementul misiunii. Daca nu ne-am fi confruntat cu aceasta givrare la nivelul carburatoarelor, nu s-ar fi intamplat acest accident. Din cauza givrajului, deasupra plafonului de nori s-a produs blocarea motoarelor. Echipajul a fost surprins de aparitia brazilor. In acel moment ambii piloti au tras de mansa pentru a evita impactul cu solul, format din padure de brad. In momentul in care aeronava a intrat in padure, pilotii nu mai aveau control. Oprirea a fost necomandata. Motoarele s-au oprit din cauza givrajului. In timpul testelor nu s-au constatat defectiuni tehnice. Aeronava era in afara limitelor de masa si centraj inca de la decolare.
Initial trebuia sa decoleze dimineata, de la 8:00, din cauza conditiilor de la Baneasa, acest lucru nu a fost posibil. Potrivit diagramei, masa aparatului era la limita. Cand am refacut calculele, era prea mare.Conform planului de zbor depus, de 2 ore, si la aterizare masa si centrajul ar fi fost in afara limitelor, ar fi avut inca prea mult combustibil. Si acest lucru a influentat capacitatea de urcare. Aeronava avea plin de combustibil. Nu consideram ca acest lucru ar fi fost necesar. Pe noi nu ne intereseaza daca cineva a gresit, nu cautam vinovati. Noi vrem sa realizam recomandari de zbor pentru ca acest lucru sa fie evitat pe viitor”, a declarat reprezentantul Centrului de Investigatii pentru Siguranta Aviatiei Civile sursei citate.

Adrian Iovan si Aura Ion au decedat dupa avionul de mici dimensiuni de tipul Britten-Norman Islander BN 2 in care se aflau a cazut la granita dintre judetele Cluj si Alba. Victimele au fost gasite de un padurar, la circa sase ore dupa ce unul dintre pasageri a sunat la 112 pentru a anunta accidentul.

Aeronava BN2 YR-BNP, care apartine Agentiei Nationale de Transplant, a decolat in data de 22 ianuarie 2014, la ora 13:38, de pe Aeroportul Baneasa din Bucuresti, iar pe parcursul zborului pilotul Adrian Iovan a anuntat in repetate randuri controlorii de trafic aerian ca va cobori la altitudini mai joase din cauza givrajului.

Doua persoane – pilotul Adrian Iovan si Aurelia Ion, medic rezident – au decedat si cinci au fost ranite dupa ce aeronava de tip BN 2 in care se aflau s-a prabusit intr-o zona impadurita din Apuseni, in zona Varfului Petreasa, la peste 1.200 de metri altitudine. Cele sapte persoane aflate la bordul aeronavei, doi membri ai echipajului si cinci medici, se deplasau la Oradea pentru o operatie de prelevare de organe pentru transplant.

Sursa: Hotnews

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *