Dezbaterea publica de astazi, desfasurata in Sala de Sticla a Primariei, cu privire la problema asfaltarii malului Somesului, a fost una de fatada. Odata aprobat, proiectul nu mai poate suferi modificari. Primarul Emil Boc le promite celor prezenti o discutie suplimentara cu privire la acest aspect. Dincolo de consilierii locali, la dezbatere au participat si cetateni ingrijorati de problema asfaltarii, precum si reprezentanti ai societatii civile, ai Asociatiei Centrul pentru Mediul Construit si altii. In cadrul dezbaterii au avut loc mai mult de 12 interventii, dintre care doar cele a arhitectului sef, a Mirelei Marincean, sef de serviciu la Directia Tehnica, si a arhitectului Adrian Borda s-au aratat favorabile proiectului. Boc anunta ca daca proiectele europene nu sunt incheiate pana in vara anului viitor, Primaria trebuie sa returneze banii.
Dupa primele zece minute de prezentare a planului de asfaltare a malului, primarul Boc a anuntat inceperea dezbaterii. Nu inainte de a reformula principala miza a proiectului, aceea de a fluidiza traficul.
“Concluzionez, acest proiect ne este cerut de ceea ce ne obliga Clujul pentru a putea fluidiza traficul, realizand un compromis rezonabil, de a pastra pe de o parte ceea ce avem, cat mai mult cu putinta: spatiul verde si zona din dreapta Somesului. Dar, pe de alta parte, si de a incerca sa supravietuim din punctul de vedere al circulatiei in acest oras. Ceea ce mi-au spus specialistii, si eu n-am cum sa-i contrazic, e ca ne trebuie sensuri unice pe zona centrala, ca ne trebuie o linie dedicata pentru tramvai, asa cum ne trebuie o linie dedicata pentru transportul in comun pe Motilor. Si aici, pe Motilor, e a treia etapa de implementare a proiectului. Acestea sunt solutiile propuse de specialisti, eu nu pot sa le spun nu cand le-am cerut solutii pentru descongestionarea traficului”, a declarat Boc.
Tot in termeni de supravietuire discuta si arhitectul Adrian Borda, cel care a coordonat realizarea noului PUG, despre banda de transport.
“Din punctul nostru de vedere, indiferent de pozitia noastra fata de prioritatile traficului, transport public, trafic lent, trafic cu masini personale. Indiferent de ponderile acestor moduri de deplasare, un oras de natura Clujului trebuie sa aiba niste artere principale care sa lege parti ale orasului. Din punctul acesta de vedere cu malul Somesului, este vital pentru supravietuirea in conditii mai bune a centrului. Pe de alta parte, exista o seama de alte criterii care implica revalorizarea unor parti centrale ale orasului si asa mai departe care fac ca acest culoare sa fie vital pentru oras. Convingerea mea este ca acest culoar trebuie sa existe”, explica Borda.
In cadrul discursului sau, Adrian Borda a ridicat si problema promenadei despre care a spus ca nu se poate realiza in paralel cu proiectul de asfaltare. Prin urmare, exista posibilitatea realizarii ei, dar nu si o promisiune in acest sens.
Daca specialistii recomanda, primarul asa ar face, dar nu si cetatenii
Dupa discursurile Mirelei Marincean si al lui Borda , interventiile au venit, in special, din partea cetatenilor ingrijorati. Mihai Gotiu, jurnalist si scriitor, s-a prezentat inainte de toate ca cetatean preocupat de problema asfaltarii malului.
“Vreau sa ma opresc asupra a doua probleme. Una legata de organizarea de astfel de dezbateri mai des inainte de a se lua astfel de decizii, iar a doua legata de modul in care a pornit acest proiect si in care chiar dumneavoastra ati spus, domnule primar, in aceasta prezentare, ca s-au cerut solutii pentru fluidizarea traficului, pentru descongestionarea traficului, pentru supravietuire. Intrebarea pe care mi-am pus-o, si o pun, este daca ceea ce ati cerut este ceea ce vor si clujenii. Pentru ca, din pacate, de vreo 50 de ani, se stie ca in orasele mari problema traficului nu se va rezolva nicicum largind benzile de circulatie pentru masini. El a existat in continuare”, a spus acesta.
Raspunsul primarului Boc arata ca nimic nu garanteaza materializarea promenadei, dar ca nu este exclusa din discutii.
“Eu am inteles, si vreau sa ma corecteze colegii mei daca n-am inteles bine, dar cred ca interventia domnului Borda a fost clarificatoare in acest sens. Realizarea acestui compromis cu banda de circulatie suplimentara in vederea in vedere fluidizarii traficului, nu exclude promenada pe malul Somesului care, inteleg ca din motive care tin de o buna realizare a proiectului, nu se poate realiza concomitent cu largirea benzii de circulatie, ci, ulterior trebuie facut proiectul astfel incat sa arate conform specialistilor „, completeaza Boc.
Mai mult, consilierul local, Claudia Anastase, considera ca termenul de promenada e prea mult spus pentru spatiul care va ramane dupa terminarea lucrarilor.
“Daca vrem sa vorbim de promenada, mi se pare prea generoasa formula pentru bucata aceea care ramane. Cred ca tot impreuna trebuie sa gandim cele doua proiecte, pentru ca altfel cel de al doilea proiect va suna ca o reparatie, poate, trista a ce ne-a mai ramas din ceea ce avem astazi”, este de parere Anastase.
Sursa Foto: Facebook
Multe intrebari, putine raspunsuri
In cadrul celorlate interventii, Emil Boc a fost asaltat de o serie de intrebari care s-au tot repetat pe parcursul celor trei ore de dezbatere.
“Ce facem? Ne adaptam constant la crestere? Pentru ca Clujul, in strategie, mai ales, este un pol de crestere. Un pol de crestere regionala. Atunci, este clar ca, in timp, Clujul se va dezvolta. Ce incercam sa facem? Sa luam din toate trotuarele din Cluj inca 15 centimetri pentru ca vor fi din ce in ce mai multe masini? Sau sa gasim solutii sustenabile pentru un alt tip de organizare a orasului?”, a interogat Alexandru Bucus.
Cel mai puternic atac a venit din partea lui Serban Tiganas, Presedintele Ordinului Arhitectilor din Romania.
“Comunicarea despre problemele primariei, despre problemele orasului, despre coordonarea dintre strategii este absolut deficitara. Spre exemplu, nimeni dintre noi n-a putut sa consulte, chiar daca avem profesii care au legatura cu aceste probleme, n-a putut sa consulte sectiunea pe care o propuneti dumneavoastra pe malul Somesului si, iata, si domnul primar, in loc sa discute pe un desen tehnic, complet, cotat si coordonat, am discutat pe fotografii, pe imagini”, a observat Tiganas.
Alte acuze care i s-au adus proiectului si, implicit primarului Emil Boc, tin de proasta comunicare, de modificarea proiectului, de orientarea inspre fluidizarea traficului, nu spre calmarea acestuia. A fost ridicata si problema pistelor de biciclete despre care Mihai Racu, membru al Asociatiei Centrul pentru Mediul Construit, afirma ca nu exista piste de biciclete in sensul adevarat al cuvantului.
“Multumesc pentru sansa dezbaterii, desi nu mi se pare o dezbatere. E un fel de aparare a Primariei. Pista de biciclete din parc, nu e o pista. E o alee cu bancute. Pistele de pe trotuare nu sunt piste, sunt trotuare, ziceati ca proiectul a fost facut de specialisti. Cine sunt acesti specialisti? Studiile de trafic care se fac, si care e si situatia studiului de la Cluj, sunt niste studii clasice, nu sunt studii competitive, orientate catre utilizator”, a adaugat Mihai Racu.
Proiectul nu poate fi modificat
Dezbaterea publica de astazi a fost tinuta de ochii lumii. Observatia lui Mihai Racu legata de modul de desfasurare a dezbaterii, a fost completata de cea a directorului executiv al Clubului de Cicloturism, Radu Mititean. Si acesta din urma considera inutila dezbaterea in contextul in care primarul Emil Boc afirma ca demersul pentru proiect a fost aprobat in Consiliul Local dupa o serie de dezbateri si ca nu poate fi modificat. Mai mult, spune Mititean, o dezbatere publica trebuie anuntata si pe site-ul Primariei.
De altfel, participantii la dezbatere au venit cu argumente pertinente, insa primarul Emil Boc a venit cu un proiect care e deja pe un drum fara intoarcere, dupa cum spune chiar el.
“Mi-as fi dorit ca aceste observatii ale dumneavoastra si ale celor de specialitate sa fi fost spuse la momentul potrivit, inainte de adoptarea acestor proiecte, care au ajuns pe un drum aproape fara intoarcere din perspectiva implementarii proiectului”, a declarat acesta.
Principala frica a primarului este ca banii investiti in aceste proiecte vor trebui returnati. E o teama nemarturisita, dar accentuata de repetarea aceleasi informatii conform careia, daca proiectul nu este incheiat pana in vara anului viitor, Primaria va trebui sa returneze o suma de 11-12 milioane de euro.
“Toate aceste proceduri au fost respectate, cu dezbaterea publicului, inclusiv cu sedinta publica a consiliului local si, odata trecute aceste proceduri, pe baza lor s-au facut proiectele europene prin care s-au adus milioane de euro la Cluj si care, daca nu se finalizeaza, trebuie sa dam toti banii europeni inapoi. Odata plecat pe un drum, va rog sa intelegeti, din perspectiva autoritatii publice, noi suntem responsabili de modul in care cheltuim acesti bani publici. De aceea am oprit lucrarile. In sensul ca daca putem imbunatati ceva la ce exista sunt total de acord si dispus. Dar pana in 1 iunie 2016 trebuie sa inchidem toate proiectele europene inclusiv acesta cu banda suplimentara sau cu ceea ce decidem ca poate fi imbunatatit. Daca nu, primaria trebuie sa returneze toti, si subliniez, toti banii din proiectul asta. Deci, vreo 11 -12 milioane de euro. V-as ruga sa stiti acest lucru si sa ne intelegem cum stam din punct de vedere institutional”, a adaugat primarul Boc.
La sfarsitul dezbaterii, solutia gasita de Emil Boc a fost aceea de a planifica o discutie suplimentara cu cei alaturi de care a pornit proiectul. Concluziile acestei discutii urmeaza sa fie facute publice.