Politica

Primarii, alesi intr-un tur si presedintii de CJ de catre consilierii judeteni. Cum comenteaza clujenii noua lege a alesilor locali

Proiectul de lege privind alegerile locale, proiect care modifica trei legi – statutul alesilor locali, legea administratiei locale si a alegerilor locale,  a fost adoptat ieri in Senat. Proiectul urmeaza sa intre in dezbatere in Camera Deputatilor si vizeaza ca presedintii de Consilii Judetene sa fie alesi indirect, prin vot secret al consilierilor judeteni, cu majoritate simpla. Primarii urmeaza sa fie alesi intr-un singur tur. Ziar de Cluj va prezinta argumentele pro si contra proiectului legislativ.

In opinia politologilor clujeni alegerea presedintelui Consiliului Judetean ar trebui facuta in continuare prin votul direct al cetatenilor, nu prin vot indirect in functie de intelegerile politice ale consilierilor.

Si la primari si la Consiliul Judetean este mai bine sa fie alesi direct in doua tururi. Argumentul de baza pentru votul direct in doua tururi este ca, intotdeauna e mai bine ca o persoana care conduce o unitate adminitrativa, fie ca e judet, fie ca e localitate, care are pe mana bani publici pe care trebuie sa ii cheltuiasca in folosul comunitatii sa fie ales direct cu o majoritate de voturi. Nu e foarte clar de ce presedintii de CJ trebuie sa fie alesi  intr-un fel, iar primarii in alt fel. De ce nu si primarii sunt alesi indirect sau de ce un presedinte de CJ nu este ales in continuare ca pana acum, intr-un singur tur. Nu exista nicio ratiune logica, coerenta pentru care s-au facut modificarile acestea in legea alesilor locali. Sunt pur si simplu niste interese politice la mijloc, a precizat  George Jiglau, membru al Centrului pentru Studiul  Democratiei.

In materie de transparenta politica alegatorul simplu nu ar mai fi reprezentat de viitorul presedinte al unui Consiliu Judetean, deoarece impartirea functiilor, atat la presedinti, cat si la vicepresedinti, s-ar face in functie de interesele si negocierile pe functii.

Daca ar fi alesi direct cu vot majoritar, atunci legimitatea oamenilor acestora vine de la electorat. In momentul in care alegi indirect si poti sa ii destitui relativ usor pe niste intelegeri politice. Se deschide practic discutia catre un soi de matematica politica. In materie de transparenta politica, la alegerea in doua tururi aliantele si intelegerile politice sunt la vedere, iar alegatorul isi asuma acest lucru cand voteaza. Daca il alegi indirect oamenii voteaza pe liste consilierii judeteni, dupa care alesii se aseaza la masa si isi impart ciolanul si functiile intr-un mod netransparent”, a afirmat George Jiglau.

Presedintele unui consiliu judetean ar trebui destituit asemanator procedurilor de destituire a presedintelui Romaniei. Procedura propusa ar fi prin votul a doua treimi din consilierii judeteni care ar demara posibilitatea organizarii unui referendum, iar populatia judetului sa decida daca trebuie sau nu ca acesta sa fie schimbat. 

“In momentul in care se schimba o alianta, o majoritate, in CJ  pur si simplu ar putea duce la schimbarea presedintelui CJ. Daca i-am alege in mod direct s-ar putea introduce un principiu de simetrie, ca si in cazul Parlamentului, in care presedintele CJ sa fie destituit tot prin votul consilierilor judeteni care sa porneasca procedura de referendum. Ar fi varianta cea mai transparenta care ar da controlul cetatenilor. Daca s-ar face numirea si destituirea in mod indirect nu ar fi cu nimic mai bun ca si pana acum”, a mai precizat Jiglau.

Alesii locali vad in mod diferit fata de politologi noua varianta a legii alesilor locali. Partea buna a noii propuneri legislative este, in opinia vicepresedintelui CJ Cluj, Ioan Oleleu, disparitia in viitor a asa-zisilor baroni locali.

 “Noua lege are avantaje si dezavantaje. Este un lucru bun pentru ca nu se mai creeaza acel “baron local” care prin votul si ceea ce are in spate coordoneaza si nu mai poate fi schimbat sub nicio forma in cursul celor 4 ani de zile, indiferent de situatia si configuratia politica din Consiliul Judetean respectiv. Atunci cand se castiga alegerile pe un anumit proiect si pe o anumita configuratie politica din punctul meu de vedere acel proiect asumat cu care te duci in fata alegatorilor trebuie sa continue in timpul mandatului. Pot aparea modificari cum ar fi formarea unei noi majoritati care sa isi impuna punctul de vedere„, a afirmat Ioan Oleleu, vicepresedintele PSD al Consiliului Judetean Cluj.

Argumentul pozitiv pentru care primarii ar trebui validati intr-un singur tur este ca s-ar elimina aventualele aliante si intelegeri care se formeaza in turul doi.

“Alegerea primarilor dintr-un singrur tur reduc acele posibile combinatii din turul doi care, de cele mai multe ori, sunt daunatoare fata de vointa alegatorului si ar fi o radiografie foarte clara a vointei din localitatea respectiva. Dupa primul tur se organizeaza tot felul de aliante, intelegeri mai mult sau mai putin naturale ca urmare a negocierilor pe diferite posturi”, a declarat Ioan Oleleu.

 Vicepresedintele PNL al Consiliului Judetean Cluj, Horatiu Catarig, considera ca cea mai buna varianta in numirea unui presedinte de CJ este  prin votul direct al populatiei in doua tururi de scrutin.

“Cea mai buna varianta ar fi fost alegerea presedintelui CJ direct de catre populatie prin doua tururi de scrutin. La varianta alegerii presedintelui de catre consilierii judeteni probabil ca poate fi considerata mai buna decat alegerea dintr-un singur tur pentru ca ar avea reprezentativitate mai mare, deoarece ar trebui sa fie jumatate plus unu dintre consilieri care sa voteze un viitor presedinte de CJ. In alt fel, intr-un singur tur, sefia CJ ar putea fi castigata cu un procent de 30 %. Din punct de vedere al reprezentativitatii alegatorului, decat varianta actuala dintr-un singur tur, varianta propusa este mai buna. Personal consider ca cea mai completa optiune ar fi varianta alegerea presedintelui CJ de catre populatie prin doua tururi de scrutin. In cazul in care va fi adoptata noua lege prin care consilierii te aleg ca si presedinte sau vicepresedinte mi se pare normal ca tot ei sa te poata si demita, demitere care va  utilizata doar in cazurile exceptionale si nu cred ca va fi o practica uzuala asta”, a afirmat Horatiu Catarig.

Vakar Istvan, presedintele interimar al CJ Cluj, crede ca numirea presedintelui CJ de catre consilieri ar putea diminua eventualele greseli personale si ar deschide dialogul intre formatiunile politice prezente in forul decizional al unui judet.

“Sunt perfect de acord cu noul mod de alegere a presedintelui CJ. Motivarea mea este ca scade foarte mult cheltuiala cu aceste alegeri si nu se creeaza niste lideri autoritari care, fiind alesi direct de populatie, in patru ani gandesc ca taie si spanzura in judet. Societatea romaneasca a functionat ani la rand dupa modelul prin care presedintele era votat din randul consilierilor. Am avut doua mandate de presedinti de CJ, alesi prin formula aceasta. Persoana este supusa greselilor. Prin votul unei organizatii, in cazul nostru prin votul consilierilor judeteni, greseala personala a unui presedinte este foarte mult diminuata si se deschide o cale pentru discutii si dialoguri intre formatiunile politice pentru binele comunitatii”, a afirmat Vakar Istvan.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *