Din oras

Primaria vrea amenzi mai mici, dar mai multe pentru soferii din Cluj

Scad amenzile pentru oprirea, stationarea si parcarea neregulamentara in oras, dar creste numarul contraventiilor. Nici nu se mai ridica masinile parcate pe trotuar. Primaria merge pe principiul “mai multe amenzi, dar mai mici ca valoare” cand vine vorba de domeniul public si privat al municipiului.

Veniturile reduse ale populatiei, cresterea somajului, cresterea numarului de masini din oras si aglomerarea traficului sunt motivele pentru care primaria a decis sa reduca amenzile pentru parcare, dar sa mareasca numarul contraventiilor. Initiativa vrea sa reduca la jumatate amenzile pentru abaterile minore si sa cresca cu 100 de lei valoarea sanctiunilor pentru abaterile majore.

“Desi, in aparenta, o astfel de masura ar duce implicit la micsorarea cuantumului sumelor incasate din amenzi, in realitate apreciem ca, prin micsorarea valorii amenzilor, va creste procentul persoanelor care achita benevol contravaloarea acestora in totalul persoanelor sanctionate contraventional. Pe de alta parte, o astfel de masura ar fi in concordanta cu asteptarile cetatenilor, ale caror venituri sunt intr-o continua scadere si s-ar suprapune solutiilor pronuntate de instantele judecatoresti, in anumite dosare, prin care se procedeaza la reindividualizarea sanctiunilor aplicate de agentii constatatori, prin reducerea cuantumului amenzilor spre minimul prevazut de lege sau, prin inlocuirea acestora cu “avertisment”. In fine, masura propusa ar duce la scaderea numarului de procese aflate pe rolul instantelor judecatoresti, avand ca obiect plangeri contraventionale indreptate impotriva proceselor verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor si, in mod implicit, a costurilor generate de aceste litigii (taxe de timbru, timbre judiciare, cheltuieli de judecata etc.)”, arata conducerea Politiei Locale in referatul care insoteste proiectul de hotarare.

Vrem solutii si locuri de parcare, nu amenzi mai multe”

“Sa vii cu amenzi noi fara sa vii cu solutii nu mi se pare deloc gospodareste”, spune Radu Marian, presedintele Pritax si al Camerei Taximetristilor Cluj.

Pentru unii soferi, vestea ca isi vor gasi masina parcata pe trotuarul pe care au lasat-o si nu ridicata si transportata la iesirea din oras e motiv de sarbatoare. Alti clujeni sunt, insa, dezamagiti de noile prevederi.

Horia Simu, managerul serviciului de Ambulanta Cluj, spune ca modificarile aduse nu ajuta in niciun fel masinile aflate in misiune si care s-au confruntat de mai multe ori cu problema parcarilor. Nu o data, masina ambulantei nu a putut intra pe o strada sau alee mai ingusta, din cauza masinilor parcate neregulamentar.

“Sa nu parchezi in fata intrarilor de bloc e o chestie ce tine de etica, nu de regulament. Pana la urma, in fata blocurilor nu este niciun semn care sa interzica stationarea sau parcarea. In alta ordine de idei, daca e cu doua roti pe trotuar si doua pe strada, e mai bine pentru ambulante, ca au loc mai mult pe drum”, a declarat acesta.

Circ pe trotuare

Parcarile pe trotuare au reprezentat, insa, un motiv de vesnica disputa intre soferi pe de o parte si pietoni, pe de alta. In special, mamele din Cluj au fost cele care s-au plans de trotuarele ocupate de masini si faptul ca nu au pe unde sa se plimbe cu carucioarele.

Insa nimic nu este inca stabilit cu certitudine – cetatenii pot veni cu propuneri pana la finalul acestei luni in legatura cu propunerea municipalitatii.

“Chiar daca se reduc amenzile, taxa de ridicare nu se reduce, ea ramane aceeasi. Disconfortul pe care il simte cetateanul atunci cand ii este ridicata masina este acelasi. Aceasta masura de prevenire si pedepsire este destinata cazurilor grave, flagrante. Nu m-am hotarat, nu am luat inca o decizie in privinta noului proiect. In mare parte, principiile mi se par corecte. Nu este un motiv pentru incurajearea opririi neregulamentare, ci aduce amenzile mai aproape de situatia economica actuala a cetateanului; se reaseaza sanctiunile la capacitatile de acum”, spune Radu Moisin, consilier local.

Noile amenzi propuse:

  •  100-200 lei
  • – oprirea, stationarea si parcarea vehiculelor/ autovehiculelor pe trotuar;
  • – ocuparea abuziva a locurilor de parcare aflate in administrarea primariei (cu abonament, contract de inchiriere, rezervate, cu destinatie speciala) de catre alta persoana decât titularul locului de parcare
  • – oprirea, stationarea si parcarea vehiculelor/ autovehiculelor prin care se impiedica sau se limiteaza acccesul la obiective de interes public (puncte trafo, gospodaresti, centrale termice, alei, parcuri, locuri de agrement, locuri de joaca)
  • – oprirea, stationarea si parcarea vehiculelor/ autovehiculelor prin care se impiedica sau se limiteaza accesul in institutii publice sau private de interes public (spitale, scoli, teatre, muzee, centre comerciale, centre medicale, sedii firme, farmacii, banci)
  • – oprirea, stationarea si parcarea vehiculelor/ autovehiculelor prin care este obstructionat accesul spre parcarile sau garajele legal amenajate, pistele pentru biciclisti sau zonele pietonale amplasate pe domeniul public sau privat al municipiului Cluj-Napoca
  • – nerespectarea dispozitiilor administratorului drumurilor, comunicate prin indicatoare si/ sau somatie, aplicata pe vehicul/ autovehicul de catre imputernicitii primarului din cadrul Politiei Locale, de eliberare a domeniului public sau privat al municipiului in vederea executarii de lucrari de interes public (astfaltari, interventii la diverse retele, curatenie) si cu ocazia unor manifestari sau evenimente publice aprobate conform legii.
  • 200-400 lei
  • – circulatia, oprirea si stationarea vehiculelor/ autovehiculelor pe spatiile verzi, in locuri de agrement, parcuri si locuri de joaca
  • 300-600 lei
  • – oprirea, stationarea si parcarea vehicululelor/ autovehiculelor destinate transporturilor de persoane sau de marfa, cu masa totala maxim autorizata de peste 2 tone pe domeniul public sau privat al municipiului, cu exceptia celor destinate aprovizionarii, in intervalul orar 21:00-07:00
  • 300-500 lei (pentru persoane fizice), 400-800 lei (pentru persoane juridice)
  • – necomunicarea in termenul solicitat (15 zile) sau comunicarea incompleta a datelor de identitate a conducatorului vehiculului/autovehiculului constituie contraventie

Alaturi de sanctiunea principala a amenzii contraventionale prevazuta se poate dispune masura ridicarii autovehiculelor in conditiile stabilite prin HCL nr. 220/2012, cu mentiunea ca aceasta nu se aplica pentru oprirea, stationarea si parcarea vehiculelor/ autovehiculelor pe trotuar.

Amenzile se reduc la jumatate daca sunt platite in 48 de ore de la inmanarea sau comunicarea procesului verbal de constatare a contraventiei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *