In vizor

Primăria încearcă să ascundă eșecul bugetării participative: proiecte făcute pe jumătate, doar ca să aibă Boc cu ce să se laude

Bugetarea participativă este unul dintre proiectele cele mai lăudate de către primarul Emil Boc. Idee bună, implementare proastă. Implicarea cetățenilor în stabilirea proiectelor pentru care vor fi alocați o parte din banii lor este de lăudat, însă implementarea acestor proiecte este un eșec. 

Din 2017 doar câteva proiecte din cele acceptate au fost finalizate, iar dintre acestea unele au fost făcute doar parțial ca să dea bine în statistici. Una s-a cerut, alta s-a făcut. Pe principiul, las că merge și așa. 

Cetățenii au început să observe că au cam fost trași pe sfoară și cer explicații. De exemplu, clujeanul care a propus implementarea pistelor de biciclete pe strada Titulescu și pe Observatorului le bate obrazul celor din Primărie pentru că au bifat ca și implementat acest proiect, dar de fapt nu l-au făcut.

Iată ce s-a cerut:

Strada Observatorului are deja o pista de biciclete (Recuperare – Zorilor) care ar putea sa fie continuata inspre Calea Turzii. Trotuarul in acea zona este unul generos care permite continuarea pistei care ar uni: pista existenta, statia pulica de biciclete de peste drum de benzinaria Mol si statia publica de biciclete de peste drum de Sigma Center. Trotuarul ar necesita reabilitare doar intre Recuperare si strada Meteor, intre Meteor si Sigma Center trotuarul fiind deja reabilitat (necesita doar marcaje). De asemenea in fata caminelor se poate amenaja si pe partea cu caminele o pista secundara pana in fata Facultatii de Constructii.

Strada Titulescu de asemenea are trotuare generoase si renovate in marea lor majoritate, are nevoie doar de marcaje (pe ambele parti).

Rezultatul implementării

Pe Bulevardul Nicolae Titulescu s-a amenajat banda dedicată pentru transportul în comun pe care circulă și bicicliștii, pe sensul de mers dinspre Septimiu Albini înspre Piața Cipariu.
Pe strada Observatorului comisia de sistematizare a circulație nu a aprobat pentru moment amenajarea unei benzi dedicate de autobuz/biciclete.

”Proiectul a fost marcat ca si finalizat, in realitate nu exista piste de biciclete pe nicio strada dintre cele amintite. Pe Titulescu exista o banda dedicata doar intr-o directie (in care biciclistii impart aceeasi banda atat cu trolee autobuze cat si cu taximetristii mai nou, in niciun caz nu este pista de biciclete), in cealalta directie nu exista nicio solutie implementata. In loc sa se amenajeze o pista sigura pe trotuar, acum trotuarele sunt pline de masini parcate, pentru care primaria se pare ca nu gasteste sau nici nu vrea sa gaseasca solutie. De ce va bateti joc de aceste proiecte? De ce fac aceste concursuri daca nu se respecta vointa celor care au votat aceste proiecte? Si de ce sunt marcate proiecte ca si finalizate cand in realitate nu s-a facut nimic?!”, sesizează clujeanul.

Acesta însă nu este singurul proiect pe care Primăria a considerat că l-a finalizat, însă realitate este cu totul diferit față de ceea ce au solicitat clujenii. 

PARCĂRI DE BICICLETE SIGURE 

Ce s-a propus?

Propunem parcari sigure pentru biciclisti unde pot avea acces numai cei care isi pastreaza bicicletele. Parcarile ar trebui sa fie proiectate sub forma de spatiu ingradit si acoperit. Locatiile unde s-ar preta asemenea parcari sunt in zonele dens populate, intre blocuri sau in parcarile supraetajate care s-au construit in ultima vreme sau sunt in faza de proiectie/constructie. Metoda prin care cetatenii pot avea acces la aceste spatii trebuie analizata, dar ca si idee, pot fi prin card de acces sau alta modalitate prin care sa fie cunoscuta identitatea celor care il folosesc. 

​Rezultatul implementării

Au fost realizate două astfel de parcări de biciclete în parkingurile Băișoara și Primăverii, fiecare cu câte 48 de locuri. De asemenea, toate noile parkinguri realizate de Primărie vor avea spaţii rezervate pentru biciclete. 

Practic au fost amenajate doar 3 astfel de standuri din 7 parkinguri cât are Primăria, însă e suficient pentru ca proiectul să fie bifat ca și realizat. 

STATII DE AUTOBUZ CU PLANTE SI MOBILIER URBAN 

Ce s-a propus

Pentru schimbarea solutiilor actuale in statiile de transport in comun-nu exista zone verzi in anumite statii, nu exista un confort termic.
Nu exista suficiente zone de sedere in statii. Sugestii de statii unde se impun aceste solutii: statia Operei, statia Sinterom, statia Bistritei, statia Spitalul de Recuperare si/sau alte statii identificate de Primarie pe raza orasului Cluj-Napoca, care sa respecte bugetul alocat.

Ce s-a realizat?

Au fost amenajate 4 stații de autobuz cu acoperiș verde pe strada Bună Ziua. 

Sunt stații în Cluj-Napoca care nu au nici măcar o amărâtă de copertină, nici gând de o bancă sau spațiu verde. Clujenii așteaptă autobuzul în ploaie, vânt, sau soare. În acest timp, proiectul propus în cadrul bugetării participative a fost bifat ca și realizat deși au fost amenajate doar patru astfel de stații și toate pe strada Bună Ziua. Nu doar străzile recent modernizate au nevoie de astfel de facilități. Și clujenii din celelalte cartire au dreptul să aștepte mijloacele de transport în comun în condiții civilizate. Cu doar patru stații, acest proiect este departe de a fi finalizat. 

PARC CU DESTINATIE DE CITIT, RELAXARE SI JOACA INTR-O AMBIANTA NATURALA 

Ce s-a propus

Parcul ar trebui sa aiba 
1. Constructii de joaca pentru copii din lemn, sfori si leagane de cauciuc si sfori. 
2. Banci de relaxare/citit din lemn si suport pentru cafea/carte 
3. Banci hexagonale in jurul copacilor 
4. Gard din lemn care sa imprejmuiasca gardul, pentru a acunde garajele si pentru a contribui la atmosfera naturala 
5. 2-3 tabli de scris cu creta din loc in loc pe gard pentru a lasa oamenii copii sa fie creativi in anumite locuri si sa nu strice gardul sau locurile de joaca 
6. Dulap din lemn, impermeabil, de lasat carti pentru cei care vor sa citeasca in parc. 

Ce s-a realizat?

În urma dialogului cu locuitorii cartierului care utilizează acest parc, au fost realizate şi amplasate două minibiblioteci şi a fost plantat gard viu. 

Practic Primăria a montat două dulapuri în care pot fi depozitate cărți și a considerat că proiectul este finalizat. Imaginile sugerate de clujenii care au propus proiectul conțineau și mobilier urban, însă Primăria nu a mai considerat că este necesar. 

Aceste exemple arată modul în care Primăria înțelege să implementeze proiectele propuse în cadrul bugetării participative. Face lucrurile pe jumătate, să nu putem zice că nu s-a făcut, și trece proiectul în categoria celor implementate. Oricum mare parte din proiecte încă nu s-au realizat. Unele așteaptă din 2017 de la implementarea proiectului de bugetare participativă. Altele s-au realizat doar așa, de ochii lumii. Lipsa de interes a clujenilor pentru acest proiect eșuat s-a văzut din numărul mic de voturi înregistrate în cazul proiectelor propuse anul trecut. Proiectul avea potențial să fie un succes dacă lucrurile nu se făceau românește, superficial, doar ca să fie făcute.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *