Serviciul de car sharing lansat la începutul acestui an în Cluj le permite utilizatorilor aplicaţiei să închirieze pe termen scurt o maşină, costul fiind de un leu pe minut, însă dacă şoferul staţionează la semafor, stă în intersecţie sau se află în căutarea unui loc de parcare, tariful scade la jumătate.
„Avem 50 de maşini disponibile în Cluj. Utilizatorii trebuie să aibă peste 23 de ani şi să deţină permis de circulaţie de minimum un an de zile“, a spus Demis Ghideanu, fondator al Pony Car Sharing, în cadrul emisiunii de business ZF Live. În preţul închirierii maşinii sunt incluse atât asigurările, cât şi carburantul. Utilizatorul deschide aplicaţia, caută cea mai apropiată maşină de el, o rezervă, se duce la ea şi cu ajutorul aplicaţiei o deschide. Cheia este în torpedou, iar la sfârşitul cursei persoana care a folosit maşina o închide prin intermediul aplicaţiei. Atunci se retrag banii pentru cursă din contul acestuia.
Cei care folosesc maşinile le pot lăsa pe orice loc de parcare legal din zona de acoperire. Factura medie pentru o cursă este de 12-15 lei. Gradul de folosire a unei maşini din flota de la Cluj este de 30-40 de minute pe zi, însă pentru a atinge nivelul de break-even acestea trebuie să stea închiriate minimum o oră. „În Austria gradul de ocupare este de 90 de minute pe zi. Este o corelaţie între numărul de maşini şi încasări, cu cât ai mai multe maşini, cu atât sunt mai multe locuri în care poţi găsi maşinile în oraş şi implicit pot fi folosite de mai multe persoane.“
Pentru a acoperi majoritatea zonelor din Cluj, Demis Ghindeanu spune că ar fi nevoie de 100 de automobile.
De la începutul anului şi până acum, circa 2.500 de utilizatori şi-au introdus în aplicaţie buletinul, permisul de conducere şi datele de pe card.
„În sistem s-au înscris şi alte 6.000 de persoane care încă nu au folosit serviciul.“
Fiecare user care foloseşte maşina dă un rating despre starea autoturismului, spune dacă vede lovituri la ea sau dacă e curat în interior. „Ei găsesc pe banchetă un card, iar dacă alimentează sau dacă o spală primesc minute gratuite.“ În caz că se întâmplă ceva cu automobilul respectiv, şoferul trebuie să plătească 400 de lei.
Ghindeanu îşi propune să aducă acest serviciu şi în Bucureşti, dar aplicând un alt model de business.
„Unele companii le oferă angajaţilor maşini de serviciu, însă aceştia le folosesc cu precădere în weekend. Vrem să oferim o alternativă la automobilele din flota proprie a companiilor şi le oferim serviciul cu un cost lunar mai mic decât o rată de leasing“, a completat Ghindeanu.
Astfel că, în weekend maşinile vor putea fi folosite de către angajaţi, cu un tarif de 40 de euro, sumă în care intră atât asigurarea, cât şi combustibilul.
Demis Ghindeanu spune că maşinile BMW i3 vor fi introduse momentan doar în Bucureşti şi vor fi „legate“ de o clădire de birouri din Bucureşti, unde vor fi staţii de încărcare, dar se gândeşte să introducă serviciul şi în zonele rezidenţiale de la marginea oraşului.
Acesta spune că investiţia din Cluj a fost de 200.000 euro şi că mai are nevoie de circa un milion de euro.
„Dacă vrem să implementăm acelaşi sistem ca în Cluj, avem nevoie de minimum 400 de maşini în Bucureşti, dar nu avem aceşti bani“, a completat acesta.