De cartier

Podul “N”, modernizare sub trafic: CEL PUȚIN 9 LUNI DE CALVAR pentru șoferi

CEL PUȚIN 9 LUNI DE CHIN vor fi nevoiți să suporte conducătorii auto care vor tranzita Podul N din cartierul Mănăștur. Lucrările vor fi executate sub presiunea traficului, ceea ce înseamnă doar nervi întinși la maxim și o execuție pe măsură, altfel spus, lucrări realizate cu jumătăți de măsură. Primarul Emil Boc anunța în urmă cu câțiva ani că va începe un amplu proces de reparare a tuturor podurilor din oraș, aflate într-o stare avansată de degradare. Deocamdată a fost modernizat doar podul Traian, cu mari întârzieri și poticneli. Lista podurilor aflate în așteptare este una considerabilă: podul N, podul Fabricii, podul de pe strada Răsăritului, podul Porțelanului și podul Garibaldi. 

În vară, Emil Boc se plângea că nu s-a prezentat nimeni la licitația pentru reabilitarea podului N, care face legătura între cartierele Mănăștur și Grigorescu și care nu a mai fost modernizat de 41 de ani.

Este interesant că odată cu eșecul licitației a crescut și valoarea lucrărilor. Indicatorii tehnico-economici pentru reabilitarea pasajului N au fost aprobați în ședința de Consiliu Local din august. Atunci valoarea lucrărilor a fost estimată la 1,5 milioane euro, mai mare cu 500.000 euro decât anul trecut. 

CITEȘTE ȘI: Modernizarea podurilor din Cluj-Napoca, tot mai scumpă de la an la an. Valoarea lucrărilor crește din pix

Dar iată că, în sfârșit, startul a fost dat: anunţate iniţial în cadrul unei emisiuni radio, lucrările la Podul N au început în această săptămână. După intervenţia radiofonică în care atrăgea atenţia că, de la construirea sa în 1975, podul nu a beneficiat până acum de lucrări de renovare, primarul municipiului a revenit cu un comunicat în care precizează:

„Luni, 18 februarie, a fost dat ordinul de începere pentru lucrările de modernizare a pasajului denivelat „Nod N”. Pasajul reprezintă una dintre principalele căi de acces în municipiul Cluj-Napoca dinspre Oradea și asigură legătura între cartierele Grigorescu și Mănăștur.

Organizarea de șantier în vederea începerii lucrărilor a fost demarată și se vor efectua reparații la infrastructura și suprastructura pasajului. La partea superioară a pasajului vor fi refăcute în totalitate calea, hidroizolația, bordurile și trotuarele existente. Fațada pasajului va fi modernizată complet, sistemul arhitectural va fi alcătuit din plăci de aluminiu eloxat pe o structură metalică, ancorată în elementele armate de beton ale pasajului. Parapetul pietonal va fi compus din aceleași tipuri de lamele din aluminiu și panouri din tablă plană perforată.

De asemenea, va fi modernizat iluminatul public și va fi instalat sistem de supraveghere video, iar fațada modernizată va avea un sistem de iluminat modern.

La finalizarea lucrărilor pasajul va avea 51,3 m lungime, partea carosabilă – 18,50 m lățime, pistă de bicicliști de 2 m lățime pe partea dreaptă, trotuare de 1,30 m lățime pe partea dreaptă, respectiv de 1 m lățime pe partea stângă”.

sursa foto: emil boc/facebook

După cum notează și publicația Buletin de Mănăștur, lucrările au fost demarate cu mare întârziere:

Trebuie remarcat că lucrările la acest pod sunt demarate cu mare întârziere faţă de datele prognozate, primele variante de lucru fiind din 2017, procedura de licitaţie însă a fost demarată abia în 2018. În plus calculele nu au fost actualizate, după cum se plângea chiar primarul, astfel că la primele licitaţii nu s-a prezentat nimeni. Abia după mărirea bugetului alocat acestei modernizări s-a reuşit atribuirea lucrărilor şi demarea şantierului.

„La data întocmirii DALI (aprilie 2017) până la data depunerii ofertelor (august 2018) s-au produs majorări importante de preț la materiale, manoperă, utilaje și transport. Pentru pasajul Nod N lucrările proiectate includ lucrări de arhitectură în procent majoritar având ca scop modificarea imaginii accesului în municipiul Cluj-Napoca”,  se arată în motivarea proiectului.

Aşadar, urmează cel puţin nouă luni în care traficul la intrarea şi ieşirea din oraş se va cu dificultate, indiferent de orele de vârf de trafic”, subliniază Buletin de Mănăștur. 

Pe perioada de execuție circulația nu va fi închisă, vor exista doar restricții de circulație pe sensuri, va fi asigurată circulația pietonală și se va lucra sectorial. Valoarea totală a investiției este de 6.010.214,93 lei fără TVA. Lucrările vor fi realizate de către SC Diferit SRL, iar termenul de execuție a lucrărilor este de 9 luni de zile

CITEȘTE ȘI: Costurile pentru modernizarea Podului N au crescut, din pix, cu jumătate de milion de euro

Singura și cea mai mare problemă rămâne circulația din zonă, care va fi îngreunată pe durata lucrărilor. Până acum, nimeni nu a venit cu o soluție concretă. Locuitorii din zona si cei care circula frecvent pe Podul N sunt constienti de necesitatea reabilitarii, insa sunt si ingrijorati de disconfortul pe care il vor resimti, daca se inchide podul pentru lucrari. În aceste condiții, municipalitatea clujeană a optat pentru soluția cea mai nepotrivită: lucrări executate sub presiunea traficului.

Putem observa doar, în încheiere, că lucrările la Podul N sunt realizate de către aceeași firmă care întârziase termenul de predare a lucrărilor la Podul Traian: firma DIFERIT. Prin urmare, după exemplul Podului Traian, recepționat cu 6 luni întârziere, putem doar bănui termenul real al realizării Podului N, cu mult peste cele 9 luni înscrise pe hârtie.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *