Din oras

Pietonii, măguliți în campania electorală: proiectul de pietonalizare a zonei Kogălniceanu a fost scos la licitație

În plină campanie electorală, primarul liberal Emil Boc anunță licitarea proiectului de pietonalizare a zonei Kogălniceanu, un demers așteptat de comunitate de mulți ani, dar ajuns în faza de licitație abia în septembrie 2020. De bună seamă, pietonalizarea străzilor din cartiere nici că încape în discuție, fiind recunoscută preferința administrației locale pentru șantierele din centrul municipiului Cluj-Napoca și reflectarea imaginilor pe pagina personală de socializare a edilului clujean. 

„Unul dintre cele mai importante proiecte de pietonalizare din zona istorică a orașului – cu finanțare europeană – se află acum în procedură de licitație pentru execuția lucrărilor. 
Cluj-Napoca, Oraș pentru Pietoni”
, a anunțat de curând primarul Emil Boc, în încercarea sa de a mai obține câteva puncte la alegerile locale din 27 septembrie, prin intermediul promisiunilor „verzi”. 

Chiar dacă o seamă de obiective au fost neglijate ani de-a rândul, acum a venit vremea realizărilor fantasmagorice, unele mai bio decât altele, ceva mai digitale. 

Obiectivul de investiții cuprinde lucrări pentru strada Mihail Kogălniceanu și străzile adiacente:

Universității, Emmanuel de Martonne, axa nord-sud care străzile János Bolyai – Hermann Oberth – Kovács Dezsö, Gaál Gábor și Baba Novac, inclusiv Piața Cipariu și strada Iuliu Maniu.

Obiectivul general al proiectului vizează creșterea calității spațiului public.

În acest scop, au fost realizate dezbateri publice, precum și un concurs internațional de soluții, în urma cărora a fost stabilită soluția de proiectare. Pentru implementarea proiectului, administrația apelează la fonduri nerambursabile prin Programul Operaţional Regional, Axa prioritară 4, Obiectivul specific 4.1: Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reşedinţă de judeţ prin investiţii bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.

Valoarea totală a proiectului finanțat prin fonduri europene „Lucrări de amenajare urbană strada Mihail Kogălniceanu, strada Universităţii şi străzile adiacente” este de 48.721.315,94 lei (inclusiv T.V.A pentru categoriile de cheltuieli la care se aplică) – aproximativ 10 mil. euro, iar termenul pentru execuția întregului proiect este de 19 luni de la data demarării lucrărilor. 

Mai mult, pentru a veni în sprijinul slujbașilor municipali, Ziar de Cluj a oferit și o serie de modele pentru administrația Boc: bunăoară, în Hunedoara, Primăria a reușit modernizarea și pietonalizarea zonei centrale a Bulevardului Corvin, prin intermediul unei investiții cu lucrări cuprinse pe o perioadă de cca 9 luni, din august 2018 până în mai 2019. 

CITEȘTE ȘI: Modele pentru Cluj-Napoca: cum au reușit alte orașe pietonalizarea zonelor centrale

Anunțul privind transformarea zonei într-una de interes public, după o amplă modernizare, a fost făcut în urmă cu mai bine de doi ani de zile.

Până atunci însă, strada din inima Clujului de însemnătate istorică nu pare să trezească interesul autorităților: clădirile sunt mâzgălite de graffiti.

CITEȘTE ȘIPână va deveni pietonală, strada Kogălniceanu e plină de clădiri mâzgălite. Compresorul de 50.000 de euro pentru înlăturarea graffiti-ului a fost pus la păstrare

Chiar dacă Primăria a achiziționat un compresor de 50.000 de euro pentru îndepărtarea graffiti-urilor, acestea au cuprins tot mai multe clădiri din zonele de interes public ori istoric din municpiu.

Obiective pentru zona Kogălniceanu 

Urmează să fie realizată pietonalizarea mai multor tronsoane de străzi în aria menționată, pe care accesul pentru mașini să fie deschis doar riveranilor sau în situații de urgență, iar bicicliștii vor putea circula la comun cu pietonii, în așa numitul concept de „shared space”. 

Tronsonul străzii M. Kogălniceanu între str. Hermann Oberth și str. Gaál Gábor va fi transformat în baza conceptului de < grădină urbană > prin eliminarea pavajului și gazonului degradat. Acestea vor fi înlocuite de un multistrat de pietriș compactat și stabilizat. 

De asemenea, vor fi plantați peste 250 arbori în mai multe zone incluse în proiect, iar sistemele de iluminat public existente vor fi modernizate cu sisteme LED și stâlpi integrați în peisajul urban. 
Pe strada Universității este propusă readucerea la locul inițial a statuii „Sfânta Maria Protectoare” (transmutată în 1957) și crearea unei piațete pe locul parcării actuale.

Pe strada Kogalniceanu este propusă integrarea unei reprezentări de omagiu pe „covorul” destinat accesului în clădirea Universităţii, dedicată rectorilor universității clujene de la origini până în prezent. 

În urma finalizării lucrărilor vor fi instalate – la fel ca în recentele proiecte de infrastructură finalizate – stații de încărcare pentru biciclete și trotinete electrice, mobilier urban modern, rastele pentru parcarea bicicletelor. 

Detalii tehnice:

Suprafață carosabilă/pietonală/pistă biciclete (shared space): 25.001 mp și 4.134 mp pentru strada Iuliu Maniu 
Suprafață spațiu verde (iarbă înaltă): 198 mp
Nr. arbori: 260 buc.
Nr. parcări: 14 buc.
Nr. parcări autoturisme electrice (stații încărcare): 4 buc.
Nr. locuri parcare biciclete: 113 buc.
Nr. stații încărcare biciclete electrice: 7 buc.

Primăria Cluj-Napoca a aprobat cheltuielile aferente lucrărilor de amenajare a străzilor Mihail Kogălniceanu, Universității și împrejurimi în iulie 2019.

Valoarea totală a proiectului este de 48,7 milioane lei, din care contribuția municipiului Cluj-Napoca este în valoare de 1,3 milioane lei, iar restul sunt fonduri europene.

În urmă cu doi ani de zile a avut loc un concurs pentru amenajarea străzii Mihail Kogălniceanu. Câștigătorii concursului au fost anunțați în septembrie 2018, iar mai apoi au foost derulate următoarele etape. 

CITEȘTE ȘICosturile pentru amenajarea străzii Mihai Kogălniceanu, stabilite la aproape un an de la desemnarea câștigătorilor concursului de soluții

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *