Autoritățile au publicat planul (PUZ) de restructurare a zonei Piața Mărăști, proiect de modernizare ce urmează să fie supus unei dezbateri publice. Sunt proiectate lucrări de realizare a benzilor dedicate transportului în comun și piste pentru biciclete, iar o serie de străzi – Crinului, Ciocârliei sau Aleea Bibliotecii – vor deveni mai prietenoase cu pietonii și bicicliștii. De asemenea, autoritățile intenționează să realizeze și un parking sub Aleea Bibliotecii.
Zona supusă restructurării cuprinde o suprafață de cca 11,4 ha și vizează străzile Bdul 21 Decembrie 1989/parțial, str. Fabricii /parțial, Aleea Bibliotecii, str. Crinului, str. Ciocîrliei și incinta Dorobanților nr 105.
Tema de proiectare prevede:
Reabilitarea și reorganizarea rețelei de spații publice din zona de studiu, cu accent pe favorizarea modalităților sustenabile de mobilitate: transport public, biciclete, pietonal.
Realizarea unui parcaj public subteran cu minim 250 de locuri în zona Aleii Bibliotecii.
Recomandări privind investiții viitoare:
1. Regenerarea incintelor rezidențiale, prin reorganizarea sistemului de circulație și parcări, inserția de parcaje rezidențiale multietajate, extinderea zonelor verzi, a spațiilor publice pietonale, a locurilor de joacă și de petrecere a timpului liber etc.
2. Reconfigurarea frontului estic al Pieței Mărăști (Aleea Bibliotecii), prin realizarea unui imobil cu funcțiuni mixte.
Bulevardul 21 Decembrie 1989
• se păstrează sensurile de circulație existente;
• se elimină o bandă de circulație în direcția vest-est (în prezent utilizată ca parcare);
• se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
• se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
• se re-organizează și modernizează stațiile de transport public, atît la nivelul alveolelor de oprire, cît și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
• se re-organizează sensul giratoriu, inclusiv prin asigurarea accesului și evacuării unui parcaj subteran public propus în zona Aleii Bibliotecii;
• se organizează standuri taxi (10 locuri);
• se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
• se accesibilizează și amenajează zona verde adiacentă bisericii Sf. Petru;
• se reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.
Bulevardul Aurel Vlaicu
• se păstrează sensurile de circulație existente;
• se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
• se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
• se re-organizează și modernizează stațiile de transport public, atît la nivelul alveolelor de oprire, cît și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);se schimbă poziția stației Arte Plastice (spre vest), pentru fluidizarea circulației pe acest tronson;
• se organizează standuri taxi (7 locuri);
• se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
• se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.
Str. Fabricii
• se păstrează sensurile de circulație existente;
• se introduc piste pentru biciclete, pe ambele laturi;
• se reorganizează parcajele de pe latura de vest (prin dispunere paralel cu axul străzii);
• se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.
Aleea Bibliotecii
• se păstrează sensurile de circulație existente, cu eliminarea unei benzi carosabile în direcția nord-sud;
• se grupează benzile carosabile, în vederea îmbunătățirii accesului pietonal pe suprafața pieței;
• se elimină locurile de parcare de pe latura vest;
• se introduc piste pentru biciclete, în ambele sensuri de circulație;
• se introduc plantații de aliniament pe ambele laturi ale zonei carosabile;
• se propune realizarea unui parcaj subteran public cu o capacitate de cca. 280 locuri, cu acces și evacuare din sensul giratoriu;
• se re-amenajează scuarul verde, cu suplimentarea arborilor, introducerea de mobilier urban, zone de recreere și joacă; se grupează cele trei puncte de acces în parkingul subteran într-un pavilion urban, care include o cafenea și pergole, oferind astfel umbră și adăpost la intemperii;
Strada Crinului
• se organizează circulația cu sens unic în direcția sud-nord pe străzile Crinului și Iazului (între bd. 21 Decembrie – str. București, în tandem cu străzile Buftea și Gorunului, organizate în sens invers);
• se introduc piste pentru biciclete în ambele sensuri de circulație;
• se reorganizează parcajul la sol din apropierea intersecției cu bulevardul 21 Decembrie 1989.
Strada Ciocîrliei
• se păstrează sensurile de circulație existente (sens unic est-vest, dublu sens în zona intersecției cu str. Fabricii);
• se introduce o pistă pentru biciclete în direcția opusă circulației motorizate (vest-est);
• se introduc locuri de parcare (paralel cu axul străzii).
Parcaj și scuar Aleea Bibliotecii
Parcajul propus pentru Aleea Bibliotecii are o capacitate de 280 de locuri, distribuite pe două niveluri subterane. În paralel, este propusă reamenajarea spațiului public de la partea superioară a parcajului.
Pe latura de est a Aleii Bibliotecii (fîșia aflată în zona de influență a PUZ), planul recomandă extinderea spațiului public pietonal și velo pe actuala suprafață ocupată de parcarea supermarket-ului și pe suprafața stației de carburanți. Prin retragerea clădirii recomandate, este posbiliă extinderea semnificativă a zonei pietonale și a aliniamentelor plantate.
Planul Urbanistic Zonal poate fi consultat AICI.
Proiectul a fost realizat de Planwerk Arhitectura și Urbanism.
CITEȘTE ȘI: Planwerk a câștigat proiectarea zonei Piața Mărăști. Valoarea acordului cadru este de 900.000 lei