Din oras

Până în februarie 2024 OSĂ avem studiu de fezabilitate pentru trenul metropolitan. După aceea, OSĂ mai vedem. Ah, știrea e că Boc a organizat o conferință de presă și că OSĂ avem și metrou. Că vine ”Dottore” Ciucă să se semneze niște acte cu o zi înainte de a-și da demisia, că intervine ”rotativa”

Să cădem de pe scaun, nu altceva: Emil Boc a ținut o conferință de presă. Nu știm unde și cum a anunțat-o, Ziar de Cluj n-a fost invitat. Dar ecouri de la unica conferință de presă a primarului din ultima nedefinibilă vreme, răzbat și la noi prin intermediul presei comode de chitanțier care a fost anunțată să particiăe și a participat.

Aflăm că după lupte seculare care au durat un deceniu, OSĂ avem tren metropolitan, că autoritățile feroviare au renunțat la ideea unui ”nou fir de cale ferată de la Gara Cluj-Napoca la Apahida”. Și, lucrul cel mai important, până în februarie 2024 OSĂ avem studiul de fezabilitate al acestui tren. Adică niște hârtii bune de pus lângă celelalte hârtii cu care este pavoazată pe interior municipalitatea. Dar ce de bani se dau pentru astfel de inutilizabile hârtii! Deci, OSĂ avem hârtiile, apoi OSĂ mai vedem noi. Poate se inventează transferul instantaneu de oameni și mărfuri pe diverse rute și destinații.

În plus, aflăm că metroul din Cluj va fi gata până în 2031! Semnarea contractului, în 25 mai, în prezența prim-ministrului Ciucă. Adică cu o zi înainte de a-și da demisia, Ciucă face niște giumbușluc în prezența lui Boc și OSĂ avem și metrou. Nu în 2026 ca până acum, ci în 2031!

Prin urmare un viitor ex-ministru al Transporturilor și un viitor ex-premier, vin la Cluj-Napoca în 25 mai, cu o zi înainte de a li se termina oroce urmă de decizie, pentru a semna ”contractul pentru metrou”!

”La metrou, partea plină a paharului este că nu am avut contestație în instanță, a trebuit să așteptăm până luni să ne asigurăm că nu s-au depus plângeri. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor  a menținut decizia Primăriei Cluj-Napoca. Așadar, pregătim terenul pentru semnarea contractului cu constructorul luna aceasta. Atât prim-ministrul Nicolae Ciucă, cât și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, au confirmat prezența în data de 25 mai la Cluj-Napoca pentru semnarea contractului, prezență care ne onorează. Îi așteptăm cu drag la Cluj în 25 mai, detaliile le vom publica ulterior, în funcție de agenda pe care o vom stabili împreună”,  a anunțat primarul Emil Boc

Și să vedeți triumful triumfului:

”După semnare, în maxim 15 zile trebuie să se constituie garanția pentru contract – peste 150 milioane de euro, după care va fi emis ordinul de începere a lucrărilor, în funcție de depunerea garanției. Proiectarea va dura 6 luni, după care urmează emiterae autorizație și ulterior se va da startul lucrărilor în teren.

301 milioane de euro avem asigurate din PNRR, cu termen de realizare până în 31 iunie 2026, trebuie finalizate 9 stații între Sopor și strada Câmpului. Până în acest moment, Primăria și-a onorat toate jaloanele din PNRR, inclusiv semnarea, pentru care era termen data de 15 iunie. Este vorba despre cel mai mare contract de infrastructură din România după 1989, un obiectiv important pentru Cluj și pentru întreaga Românie”, a mai declarat primarul Emil Boc.

Care PNRR? Că tocmai s-a anunțat că PNRR-ul e în plop și plopu-n aer, nu mai contează.

Contează că după ce, până în 2026, de 301 milioane de euro din cele DOUĂ miliarde și ceva de euro necesari investiției (din care nimeni nu ne zice de unde mai aducem 1 miliard și vreo 800 de milioane de euro, deh, oraș bogat, primar cu fantezii bogate, OSĂ încropim noi de undeva, numai să scăpăm de gropi), vor fi fiind gata 9 stații de metrou cu ”șobolanul acela care sapă toate stațiile” de care ne-a mai povestit Excelența Sa Însuși Primarul, abia în 2031 OSĂ avem și restul. Din ce  bani, am mai întrebat noi, presa de chitanțier, nu.

”Proiectul își continuă demersul după contractul din PNRR, după 2026, pentru continuarea lucrărilor cu fonduri de la stat, bani din bugetul local și fonduri europene. Termenul final este 2031 cu întregul traseu, 19 stații. Primăria și-a îndeplinit toate cerințele până acum, a respectat jaloanele și noi am făcut tot ce trebuia pentru a ne încadra în termenele prevăzute în PNRR”, a mai spus Emil Boc.

Ura și la gară, ne bucurăm! Mai ales pentru faptul că, în sfârșit, Emil Boc a organizat o conferință de presă în Primărie cu invitați pe sprânceană, care au consemnat, n-au întrebat, nu și-au pus întrebări.

În rest, nu vom afla niciodată dacă nu cumva meritul renunțării la pretenția unui nou fir de cale ferată în proiectul trenului metropolitan nu-i aparține, în fapt, dispărutului (ca activitate, nu ca încasare salarială) Gheorghe Șurubaru, care ca ost șef de rională o fi făcut presiuni, o fi stat în poarta Regionalei, o fi zâmpit pe la geamuri, o fi hărțuit secretarele să-i dea acces la firectori, chestii…

Oricum cărămida succesului s-a aflat în mânuța lui Boc care s-a și bătut în pietuțu-i de aramă, organizând o conferință de presă la care i-a chemat pe cei despre care știa sigur că nu pun întrebări incomode, doar consemnează:

”Pentru trenul metropolitan s-a ales soluția tehnică. Exista presiunea realizării unui al treilea fir de cale ferată, dar s-a decis că tehnologia permite să nu mai fie nevoie de realizarea firului de cale ferată suplimentară. Trebuie sa mai purtăm discuții cu CFR Călători și să ne corelăm cu modernizarea căii ferate de la Cluj la Oradea.

Până în luna Februarie 2024 vom avea studiul de fezabilitate terminat și vom avea tren metropolitan. Proiectul este cel mai avansat din România. Acest lucru ne dă posibilitatea să putem face culoarul de nord al Clujului. Dacă mai trebuia încă un fir de cale ferată pierdeam o bandă de circulație din culoarul de nord, mai precis din strada Câmpul Pâinii”, a declarat Emil Boc, în cadrul conferinței de presă.

Adică nițel loc numai bun de construit vreo 10 malluri și 20 de acrtiere rezidențiale prin intermediul Urbanismului de Cumetrie.