In vizor

Municipalitatea clujeană revine, ciclic, cu promisiuni fanteziste. După ce Boc a epuizat tema Metroului, intră în scenă inutilul city manager, Șurubaru, cu povești despre trenul urban. Se încălzește, pe margine, Tarcea cu povești despre monorail

Prin urmare, vineri am aflat că 1 metru de Metrou ne va costa 1000 de euro pe puțin – și că-l vom avea gata undeva, cândva, data stelară. Nici n-a părăsit bine Emil Boc peisajul din fața microfonului prietenos, că locul i s-a luat (respectuos!) de către inutilul dar extrem de bine plătitul tăietor de frunză, pardon, city manager Gheorghe Șurubaru. Din spatele aceluiași microfon prietenos aflăm că Clujul pregătește un proiect și mai de impact și mai ieftin decât metroul. N-o să ghiciți niciodată despre ce proiect este vorba deși se vorbește despre el, în fiecare an, încă de pe vremea lui Ceaușescu, iar proasta de Europă a și dat bani în anii 2000 pentru un studiu pe trafic în municipiu și în care a și indicat că aceasta este soluția optimă pentru Cluj-Napoca pe axa est-vest! Este vorba despre (pam-pam!) trenul urban, care va folosi (pam, pam, neobișnuit, nimeni nu s-a mai gândit!) calea ferată existentă.

Că tot a fosr Excelența Sa Șeful, Maestrul Emil Boc la Electric Castle să se frece de mulțime, Departamentul de Băgat Dume al Municipalității și-a stors creierii piaristic și a legat de eveniment această sperultracalifragilistică cale de transport care va veni în sprijinul fanilor EC. Căci municipalitatea face stație la Nădășelu la întretăierea căii ferate cu autostrada care va fi gata și ea, într-o dată stelară, apoi se va duce mai departe la Jucu și la Bonțida.

Zice Inutilitatea Sa, Șurubaru, că municipalitatea clujeană s-a înțeles cu CFR să-i dea calea de rulare și stațiile (de la Părculețul Copiilor poate să ia și trenulețul – numai zic) și că mai are de parcurs cam două provocări: găsirea unui operator și conectarea stațiilor trenului urban cu traseele Companiei de Transport Public.

Hă? Ia să dăm banda la ascultat pe derulare cu creionul, să ascultăm atent:

”Am stabilit cu un consultant varianta finală a stațiilor și punctelor de oprire care ar fi necesare de la Nădășel până la Jucu sau Bonțida. Unele se suprapun cu cele existente, altele vor fi înființate. Urmează discuții comune cu Consiliul Județean, CFR și CTP, eventual și cu operatori feroviari. Cel mai greu va fi cu stația de la aeroport, unde se discută demult despre un punct intermodal; proiectul este deocamdată blocat din cauza costurilor mari. Există varianta de a porni proiectul mult mai repede, cu stațiile deja existente, ulterior urmând să se înființeze altele noi. După discuțiile pe care le-am avut, CFR e de acord să ne sprijine cu partea de înființare puncte noi de oprire și introducerea în trafic a acestora. Trebuie să lămurim doar cine va opera”.

Poate-l convinge Nașul Noc pe Finul Tișe să lase să se facă intermodalul ăla, să poată opri și trenulețul urban undeva… că poate nu știți dar cei de la CJ Cluj n-au lăsat de prin 2012 să se facă intermodalul acela. Ba că se fură, ba că nu se autorizează, ba că nu e cuprins în Masterplanul de Dezvoltare șamd.

Bine că l-a prins în planul său municipal Inutilitatea Sa, Șurubarul!

”Eu zic că suntem pe drumul bun. Interesul nostru este să funcționeze cât mai repede”, a oftat, satisfăcut, din spatele microfonului prietenos Șurubaru. Mai ales că (ce găselniță briliantă, dom’le, ce găselniță!), trenulețul urban va putea fi dus chiar și până în Florești!

Cum vă ziceam de ani de zile se discută posibilitatea folosirii căii ferate care traversează Cluj-Napoca pentru realizarea unei legături rapide pe axa Baciu-Jucu în Zona Metropolitană Cluj. Adicătelea un fel de metrou ușor, cum ar veni. O soluție cu care i s-a dat peste nas primarului ori de câte ori a adus în discuție execuția unui metrou subpământean.

Mai mult, nu mai departe de ianuarie anul curent, Emil Boc s-o fi sprijinit de sertarul în care zăcea vreun studiu pe această temă, sau vreo monitorizare mai veche de presă și a scos această idee de la naftalina amintirilor să ne-o fluture ca fiind din nou de nouă a lui. Tot din spatele unui microfon prietenos acesta ne-a zis că n-avem bani, dară iubirea de proiect este un zid care nu se încovoaie doar din atât – prin urmare, în loc de metrou sau centura metropolitană, primarul ne-a mitraliat cu vorbele despre bunele intenţii. S-ar putea să avem trenuleț metropolitan, care ar putea lega comuna Baciu de Jucu. Între timp s-a extins din vorbe până la Bonțida și până la Florești.

„Suntem în discuţii cu CFR, cu Consiliul Judeţean şi cu comunele învecinate pentru utilizarea culoarului de cale ferată. E un proiect al nostru în care avem nevoie de implicarea şi susţinerea directă a CFR, care trebuie să îşi exprime foarte clar acordul. E o magistrală feroviară internaţională pe care noi trebuie să ne pliem. Traseul va lega Baciu de Aeroport, poate şi de Jucu şi va aduce dezvoltare economică şi locuri de muncă pentru zona de nord a municipiului, dar şi pentru Baciu şi Jucu. Sunt mult mai mulţi actori implicaţi decât municipiul Cluj-Napoca”, a spus Emil Boc.

Deci: bla-bla-bla-bla-bla!

Noi ne amintim câte materiale s-au scris în presă pe această soluție și cum lua Emil Boc în râs acest subiect al trenului urban la care a achiesat și arhitectul Șerban Țigănaș. De asemenea, ne amintim cum în vara anului trecut cei de la Ministerul Transporturilor introduceau în spațiul public ideea de tren regio urban. Așa că mai ușor cu “e un proiect al nostru”, “în care avem nevoie de implicarea şi susţinerea directă a CFR” și alte bla-bla-bla-uri spuse numai pentru a avea pe cine da vina în cazul cel foarte probabil al prăfuirii și acestei promisiuni. Cei de la Ministerul Transporturilor, de care aparține CFR, sunt disponibili, altfel nu deschideau discuția – dar, vorba Maestrului: “sunt mult mai mulţi actori implicaţi” și cel care numai își mimează rolul, este chiar el.

Singurul trenuleț pe care l-au avut și-l vor avea clujenii în mandatele lui Boc a fost cel din Parcul Feroviarilor (din prima iarnă a primului mandat), când acesta s-a jucat de-a Orășelul Copiilor. Care Orășel (ca joacă), l-a extins apoi la nivelul întregului Cluj. Se vede acest lucru după cât de copilărește este administrat municipiul – de parcă cineva se joacă cu lopățica în găletușa administrației publice locale, risipindu-i conținutul numai către privilegiații primarului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *