Focus

Măsuri pentru revitalizarea educației profesionale: 1000 de locuri tăiate din învățământul liceal și transferate învățământului dual

Proiectul privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat și pentru învățământul superior de stat în anul școlar 2019-2020 se află în dezbatere. Una dintre cele mai notabile modificări se referă la tăierea a 1000 de locuri din învățământul liceal și transferul acestor locuri către învățământul profesional. 

Cifrele de școlarizare pentru anul școlar 2019-2020 sunt asemănătoare cu cele din acest an, potrivit proiectului de hotărâre de Guvern pus în dezbatere. Singura tăiere de 1.000 de locuri este de la învățământul liceal, locuri care se regăsesc la învățământul profesional.

Astfel, numărul total de locuri în creșe și grădinițe, pentru educație timpurie, va fi de 665.000, similar cu cel de anul trecut. 

Numărul total de locuri pentru învățământul primar rămâne, de asemenea, neschimbat: 935.000. 

Pentru învățământul gimnazial vor fi alocate 810.000 de locuri, număr similar cu cel din 2018.

Modificările din acest an sunt vizibile însă în ceea ce privește învățământul liceal, unde pentru clasa a IX-a sunt înregistrate cu 1.000 locuri mai puțin: 164.000 față de 165.000 în 2018. 

Numărul de locuri pentru clasa a XI-a, învățământ cu frecvență seral, sunt propuse tot 15.000 de locuri.

Cele 1000 de locuri lipsă din învățământul liceal se regăsesc în învățământul profesional: numărul de locuri pentru primul an de învățământ profesional crește cu 1.000 de locuri până la 55.000 în acest an, față de 45.000 în anul 2018.

Proiectul de Hotărâre poate fi consultat aici.

Această măsură are rolul de a revitaliza învățământul profesional.

Învăţământul profesional şi tehnic (IPT) merită resurse mult mai mari decât cele care sunt alocate în prezent, iar una dintre problemele acestui sistem se referă la slaba pregătire a profesorilor, conform unui raport al Coaliţiei pentru Educaţie, în care se precizează că prioritatea IPT este conservarea joburilor dascălilor, nicidecum educația axată pe rezultate.

“Lipsa de calitate în pregătirea elevilor, cauzată de slaba pregătire a profesorilor, curriculum, dotări şi practică inadecvate; Pierderea unor generaţii întregi de elevi, suprapusă perspectivei demografice negative a României şi migraţiei externe crescânde, contribuie la agravarea crizei forţei de muncă; Extinderea rolul şi obiectivelor învaţământului obligatoriu pentru a cuprinde formarea caracterului şi dezvoltarea competenţelor socio-emoţionale”, acestea sunt câteva dintre problemele cu care se confruntă Învățământul profesional și tehnic, conform Federației Coaliției pentru Educație (FCPE).

Raportul integral poate fi consultat aici.

„Când s-a făcut planul de școlarizare s-a discutat și la nivelul Inspectoratului Școlar Județean acest lucru. Dar în Cluj nu s-a modificat substanțial planul de școlarizare. Revitalizarea învățământului profesional și tehnic a fost discutată la nivelul comisiilor din consiliile locale ale școlilor, din care face parte și sindicatul. Trebuie spus că planul de școlarizare nu diferă mult de cel de anul trecut. În Cluj, spre exemplu, unele școli cu profil tehnic și profesional au mers spre învățământul dual, iar în consecință au încheiat parteneriate cu unele companii sau agenți economici pentru angajarea ulterioară școlarizării”, a declarat Lucia Cojocaru, președintele Sindicatului Liber al Învățământului Preuniversitar Clujean. 

În anul şcolar 2017-2018, la nivelul judeţului Cluj au fost formate zece clase de învăţământ profesional dual, cu un număr total de 247 de locuri, număr ce a plasat judeţul nostru între primele cinci din ţară.

O dezvoltare a învățământului dual este caracteristică județelor Brașov, Hunedoara, Alba. 

La nivelul județului Cluj, pe parcursul anului școlar anterior, şapte unităţi de învăţământ profesional şi tehnic, în parteneriat cu 21 de operatori economici din judeţul Cluj au oferit 247 locuri, în domenii de calificare precum: construcţii, instalaţii şi lucrări publice; electric; electromecanică, automatizări; industrie alimentară; industrie textilă şi pielărie; mecanică; turism şi alimentaţie.

Cele zece clase de învăţământ profesional dual au început să funcționeze la Colegiul Tehnic „Raluca Ripan”, Colegiul Tehnic „Napoca”, Liceul Tehnologic Reformat, Colegiul Tehnic Energetic, Liceul Tehnologic „Aurel Vlaicu” – din Cluj-Napoca, respectiv Colegiul „Emil Negruţiu” din Turda şi Colegiul Tehnic „Victor Ungureanu” din Câmpia Turzii.

În același timp, trebuie punctat că suplimentarea cu 1000 de locuri a învățământului profesional este o măsură binevenită, chiar dacă acest număr este insuficient la nivel național.

CITEȘTE ȘI: Învățământul profesional – între finanțarea privată și metehnele românești

 

 

sursa foto: newsbuzau.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *