Din oras

Italienii isi pun dinti si silicoane la Cluj

Clujul e orasul preferat al italienilor cand vine vorba de tratamente stomatologice si de infrumusetare.  Anual, la noi ajung mii de italieni, doar pentru aceste interventii. Lista strainilor care ajung in Cluj doar in scopuri medicale e completata de turisti din Anglia, Germania, Elvetia, Luxemburg, Norvegia, Statele Unite ale Americii si chiar Columbia sau Tokyo.

Turismul medical genereaza, in Romania, anual, peste 50 de milioane de lei. Pentru 2013, analiştii se aşteaptă ca piaţa turismului medical sa treaca de 66 de milioane de lei.

„Sunteti intr-o dilema? Esti nevoit sa alegi intre vacanta si tratamentele dentare de care ai nevoie? Noi iti oferim solutia perfecta: tratament stomatologic intr-o vacanta speciala”.

Asa isi promoveaza cabinetele stomatologice clujene serviciile pe internet. Multe dintre ele au ca tinta turistii straini, care ajung sa isi petreaca un sejur in capitala Ardealului doar in scop medical. La plecare, fiecare are de castigat – cabinetul isi castiga banii si e mai implinit cu un client, iar strainul a petrecut la Cluj o vacanta care i-a readus zambetul pe buze.

„Din punct de vedere stomatologic, tara noastra este foarte ieftina. La polul opus se afla Italia, cea mai scumpa tara din Europa in acest domeniu. De aceea, italienii aleg sa vina la noi, unde au garantia calitatii, un ritm de lucru mult mai rapid si mai ieftin”, explica medicul stomatolog Mihai Frisan.

Din 1.500 de fise, cate are la cabinet, 700 sunt ale cetatenilor italieni. 450 dintre ei au ales sa revina, chiar si pentru o simpla carie. Asta pentru ca, daca – de exemplu – 12 coroane sunt finalizate in Italia in 3 luni, medicul clujean reduce durata la 10 zile, iar italienii sunt incantati de rezultate.

„Vin cate 6-8 odata. Sunt prieteni, rude sau s-au cunoscut aici si-si programeaza urmatoarea excursie impreuna. Daca 6 dintre ei vin pentru tratamente dentare, 2 cocheteaza cu chirurgia estetica. Unii chiar le combina”, mai spune Frisan.

Tot pentru tratamente stomatologice, la Cluj vin si profesori univeri de la Harvard si Oxford. Trei dintre ei sunt pacienti constanti la cabinetul lui Mihai Frisan.

„Englezii sunt printre cei mai fideli clienti, care zboara pana la Cluj pentru un simplu detartraj”, spune el.

Conceptul de turism medical stomatologic nu este unul nou. Romania este una dintre cele mai vizate tari in ceea ce priveste turismul dentar, tarifele fiind mult mai mici fata de tarile din Vestul Europei si SUA. Implanturile dentare sunt, de cele mai multe ori, motivul care ii face pe straini sa vina la noi, dar turistii ajung aici si pentru  pentru a beneficia de cosmetica dentara, adica vin sa isi albeasca dintii sau să isi puna fatete de ceramica. Reprezentantii centrelor stomatologice clujene spun ca stainii care ajung aici sunt convinsi de calitatea lucrarilor si mai ales de preturile mici – aici ii costa de doua ori mai putin decat in tara natala. Conform datelor Agenţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România (ANAT), în România vin anual circa 60.000 de străini pentru turism medical.

„Am avut nevoie de mai multe coroane, poduri și o extracție și totul a fost finalizat în mai putin de o saptamana. Personalul a fost foarte prietenos, atent si profesionist; totul a fost facut ca la carte, m-am simtit confortabil si relaxata in timp ce am fost tratata. Sejurul meu a fost, de asemenea, o experienta foarte placuta; m-am simțit foarte bine din momentul in care am ajuns la aeroport pana in momentul in care m-am intors la aeroport, la plecare”, spune Dominique din Seattle, USA, intr-un testimonial.
„Impresiile noastre despre clinica din Cluj-Napoca sunt 100% pozitive. Eu sunt spaniola și am avut nevoie de opt implanturi si echipamente aferente, toate realizate in trei calatorii. Fiul meu a avut mai multe carii, toate au fost rezolvate perfect. As recomanda aceasta clinica fara sa ma gandesc, deoarece sunt foarte multumita”, spune  Maria Luz Lopez La Rioja, din Spania.

Infrumusetare a la Cluj

Daca in domeniul stomatologiei, turismul se face relativ organizat, turismul medical de infrumusetare la Cluj se bazeaza pe „reclama prin viu grai”, prin recomandarile facute de fostii pacienti. La Clinica Artis 3, mai bine de 30% din pacienti sunt romani stabiliti in strainatate si care, la randul lor, aduc alti pacienti straini la clinica. Unul din 10 pacienti ai clinicii este cetatean strain.

„Avem in principal din Italia, Irlanda, Suedia, dar sunt si din Germania si Spania. Italieni sunt foarte multi, ei vin nu numai prin romanii care lucreaza in Italia, ci si prin italienii care lucreaza in Romania, pentru ca sunt foarte multi patroni de firme italieni in tara si atunci afla de noi mai usor. Sunt si foarte multe studente din Suedia, care vin pentru augmentare mamara si, fiind multumite de conditii si de rezultat, dupa aceea au venit parintii lor”, a precizat chirurgul estetician Radu Onoe, unul dintre asociatii fondatori ai clinicii.

De altfel, marirea de sani este interventia, care se afla in topul preferintelor pacientilor. Urmeaza rinoplastia si lipoaspiratia, fiecare costand intre 2.000 si 3.500 de euro, jumatate din pretul pe care l-ar plati strainii la ei in tara.

„Discutam ieri cu o domnisoara care este stabilita in Elvetia, o rinoplastie la noi e undeva la 1.800 de euro, la ei pleaca de la 6.000 in sus. Asa ca ies mult mai bine financiar, chiar daca mai cheltuie pe drum si eventual pe cazare”, a completat Onoe.

Banii sunt principalul factor pentru care strainii opteaza pentru clinicile din Romania.

„Factorul decisiv este pretul. Nu vin milionarii din Italia, sa fim seriosi, ei isi permit sa mearga la cele mai bune clinici de acolo. Vin cei care sunt intr-o patura sociala medie si care nu isi permit sa dea acolo mii de euro pe o interventie”, a explicat medicul.

Nimeni nu stie cu exactitate cati turisti ajung la Cluj in scopuri medicale

Roxana Ghiran, reprezentant al Asociatiei Hotelierilor Clujeni si vicepresedinte al Asociatiei de Promovare a Turismului Clujean spune ca turismul medical la Cluj nu ocupa un segment foarte mare in acest moment. Asta pentru ca medicii care lucreaza cu straini aleg sa nu incheie contracte de colaborare cu hoteluri sau pensiuni, iar numarul celor care ajung in Cluj cu acest scop se pierde in marea masa a simplilor turisti.

„La cat de rau sta turismul in Romania, orice nisa este important de exploatat, dar nu e nisa principala pentru a ne umple hotelurile de 4-5 stele. De obicei, se bazeaza pe hoteluri de 3 stele si pensiuni”, a spus aceasta, subliniind ca la Cluj exista un turism de business si de eveniment cu precadere.

Nu la fel sta situatia in orase precum Brasovul, Bucurestiul sau Ramnicu Valcea, unde exista agentii specializate numai pe acest tip de turism si care se ocupa si de transport, cazare si obiective de vizitat. In ultimii ani, clinicile private si-au imbunatatit strategiile in ceea ce priveste promovarea serviciilor medicale. Acestea apeleaza de regula la site-uri de profil sau la diferite canale media, accesibile străinilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *