Divortul nu se justifica prin nimic. In cazul unui sot alcoolic si violent, “daca sotia ar fi un bun misionar l-ar salva din aceasta patima”, potrivit IPS Andrei Andreicut, Mitropolitul Clujului, Maramuresului si Salajului. Inaltul prelat a luat parte la finalul glorios a unei serii de conferinte in care parintele profesor Stelian Tofana a mai combatut homosexualitatea si avortul. De aceasta data, divortul a fost fenomenul descris in termeni biblici, fara nicio posibilitate de acceptare a lui.
Declaratiile au fost facute la finalul conferintei “Divortul, o solutie, ce spune Biblia?”, sustinuta de parintele Stelian Tofana, mai exact in timpul sesiunii de intrebari si raspunsuri, cand cineva din sala i-a adresat mitropolitului intrebarea “intr-o familie in care barbatul este alcoolic si violent cu sotia sa, biserica de ce nu ingaduie divortul?”.
“Nu este niciun pacat conditie suficienta si serioasa de divort!”, a raspuns inaltul prelat.
“Si cu nenea alcoolic are Dumnezeu un plan, si, daca sotia ar fi un bun misionar l-ar salva din aceasta patima”, a adaugat acesta.
Parintele Tofana a citit apoi un alt mesaj de la spectatori: “majoritatea mortilor violente la femei sunt cauzate de abuzul fizic suferit in familie din partea sotului, iar statisticile dovedesc ca iertarea agresorului si reconcilierea duc la moartea victimei”.
“Nu este asa!”, a spus preotul.
Autorul biletului a continuat intreband daca se recomanda ca femeile abuzate sa isi jertfeasca viata ca sa urmeze o “lege iudaica desueta”.
“In afara de cazuri rarisime de oameni care sunt psihopati sau bolnavi, marea majoritate a divorturilor pana la urma, daca citim sentintele de divort, vedem ca se fac prin consimtamantul celor doi. Nu mai e dragoste. Si, daca nu e dragoste, vorba lui Marin Preda, nimic nu mai e, dar am vrut sa spun inca ceva: a doua si a treia slujba de cununie nu mai au continutul celei de la inceput. Sunt niste slujbe mai mult de pocainta, nu au frumusetea si triumfalitatea slujbei de cununie care se oficiaza la doi tineri care se casatoresc pentru prima data”, a mai spus IPS.
Curiozitatile publicului au ajuns la cei doi prelati prin biletele aduse de organizatori din sala.
“Biserica ortodoxa ingaduie a doua si a treia cununie”, a precizat de la bun inceput IPS Andreicut, in raspunsul la prima intrebare, legata de oportunitatea efectuarii canonului pentru divort dupa a doua casatorie.
“Biserica romano-catolica nu ingaduie a doua si a treia cununie. Parintii Bisericii Ortodoxe au facut acest coboramant gandindu-se ca omul e slab si pacatos si ca, mai ales in societatea in care traim noi, daca biserica nu ar da aceasta binecuvantare, multi dintre cei ce divorteaza ar trai doar cununati la starea civila, fara sa aiba o binecuvantare a bisericii. La un rau, o catastrofa, s-ar adauga si cea de-a doua. E un lucru rau, dar biserica se gandeste la neputinta omeneasca si, din dragoste fata de toti fiii ei face asta. Ma doare sufletul constatand cum s-au inmultit divorturile in ultima vreme si motivatia pe care o gasim in sentinta de divort. De cele mai multe ori nu e vorba despre infidelitate, ci de faptul ca nu se mai inteleg. Te miri din ce motive. Iti plange sufletul, pentru ca, de cele mai multe ori, sunt familii cu doi-trei copii, care raman la unul dintre parinti, si vor suferi o viata intreaga. Nu mai e o credinta tare si o dragostea jertfelnica”, a spus mitropolitul.
“Eu ma intreb cu infrigurare ce va spune Domnul Hristos despre mine la Dreapta Judecata pentru ca dau atatea dispense pentru a doua si pentru a treia cununie ”, a marturisit inaltul prelat.
Alte intrebari s-au referit la ingaduirea de catre Biserica Ortodoxa a casatoriilor mixte.
“Nu sunt ingaduite cununiile cu necrestini. Nu putem cununa un crestin ortodox cu un musulman, sau chiar cu un evreu. In ceea ce ii priveste crestinii, ii cununam cu dispensa, chiar daca e catolic sau protestant, desi dorinta ar fi, noi crezand ca ortodoxia e cea mai buna credinta, sa treaca si celalalt la credinta noastra”, a precizat IPS Andreicut.
Dupa o conferinta “Homosexualitatea – Ce spune Biblia ” care a starnit controverse aprinse in Cluj si “Avortul – Ce ne spune Biblia?” care s-a lasat cu proteste si interventia jandarmilor, la cea de miercuri seara – “Divortul, o solutie, ce spune Biblia?” sala nu a mai fost plina.
Au venit multe persoane in varsta, dar si multe cupluri tinere, unele aducandu-si si copilasii. De asemenea, au fost prezenti multi preoti care s-au asezat in jurul mitropolitului, in primul rand.
IPS Andrei Andreicut a fost si cel care a sustinut cuvantarea de inceput a conferintei, dupa ce toata sala a cantat “Hristos a inviat”.
“Intr-o societate unde nu se mai pune pret pe familie, neoranduiala o vedeti si dumneavastra. Eu constat cu o durere imensa faptul ca numarul divorturilor creste nu in proportie aritmetrica, ci geometrica. Cand eram episcop tanar, in 1990, divorturile erau mai putine. Dar acum numarul lor a crescut colosal de mult. Nici nu se mai face mare caz si cu mare usurinta se acorda divorturile, de aceea consider ca este foarte binevenita aceasta conferinta”, a rostit inaltul prelat.
In urmatorul moment, directorul CCS, Flavius Milasan, a primit de la mitropolit o “diploma de inalta pretuire” pentru ca institutia pe care o conduce a gazduit aceste manifestari.
Parintele Tofana si-a inceput apoi prezentarea, pregatita cu mare atentie, cu afirmatii prudente, momente in care vorbitorul era atat de patruns de cele spuse incat era gata sa lacrimeze si, adesea, a subliniat ca se aseapta ca discursul sau sa fie inregistrat si analizat ulterior.
“Chiar daca este o conferinta mai picanta, si am vazut si in trecut, nu poate fi vorba nici de expunere, nici de retinere, pentru va propovaduirea Evangheliei nu presupune nimic din aceste obstacole care sa impiedice sa fie vestita in lume. Va rog sa cititi textul Cap. 11 din Epistola a doua catre Corinteni si veti vedea ce a intampinat Apostolul Pavel ca sa vesteasca Evanghelia lui Hristos in lume”, a spus preotul.
El a prezentat apoi cu ajutorul unor slide-uri un fel de istoric al divortului in Biblie. Daca la inceput aceasta notiune nu exista decat ca interdictie, mai tarziu apare in Vechiul Testament un fel de scrisoare de despartire, pe care insa doar barbatii o pot acorda sotiilor lui, in cazul in care acestea au o afectiune, un defect fizic.
Mai apoi, dupa cum a subliniat parintele, nu se mai pune problema despartirii sotului, nici macar pe motiv de adulter, iar motivul este simplu: cei care savarseau adulter erau ucisi.
A urmat un emotionant moment artistic sustinut la nai de Calin Lacatus, un tanar cu deficiente de vedere. Ana si Viorel Mesesan, Doi soti din Salaj au starnit apoi ropote de aplauze:
„Care este secretul, cum putem sa ajungem la 56 de ani de casnicie?”, i-a intrebat prezentatorul conferintei.
“In anul 1958 am facut primul pas si am devenit sot si sotie. Preotul care ne-a cununat a a zis asa: din dragoste curata vrei sa o iei pe tanara Ana in casatorie? Asta ne-a legat si ne leaga pana in momentul de astazi. Am avut multe necazuri, si cu copiii, am avut zile grele in vremurile acelea. Cand mi-a fost mie greu a venit sotia si a pus mana, cand i-a fost ei greu a venit ea si a pus mana. Si asa, am mutat de pe un umar pe altul toate greutatile”, a rezumat omul raspunsul.
La final, in cadrul sesiunii de intrebari si raspunsuri mentionate, s-a mai discutat despre diferenta de varsta oportuna intre soti si nefericirea din casatoriile multiple.
“Noi toti suntem misionari ai lui Hristos. Invatati o lume intreaga sa nu divorteze! Cine catastrofal a ajuns la aceasta suferinta sa ia lucrurile de unde sunt si sa indrepte ce mai poate indrepta”, a incheiat Mitropolitul Andrei Andreicut.