In vizor

Înlocuirea calificativelor din ciclul primar: de la varianta radicală a lui Liviu Pop la soluția light a Inspectoratului Școlar Județean Cluj

Recent, Inspectoratul Școlar Județean Cluj a înaintat o propunere Ministerului Educației privind eliminarea calificativelor la clasele primare. De fapt, propunerea lansată de la Cluj nu pare a fi nouă, dacă ne amintim de intențiile fostului ministru al Educației, Liviu Pop, care a făcut la rândul său câteva propuneri în acest sens, într-un mod și mai radical: eliminarea calificativelor, dar și a notelor din ciclul 0-IV.

Cu mai bine de un an în urmă, Liviu Pop lansa ideea modificării Legii Educatiei Nationale, prin dispariția notelor și calificativelor din învățământul primar. 

„Vreau sa depun saptamana viitoare o propunere legislativa de modificare a alineatelor (3) si (3-1) ale articolului 71 din Legea educatiei nationale:
 
„(3) Rezultatele evaluarii se exprima prin note de la 1 la 10, in invatamantul secundar si in invatamantul tertiar nonuniversitar, sau prin punctaje, in mod similar testelor internationale. Prin exceptie, in invatamantul gimnazial, la disciplinele prevazute cu o ora de predare pe saptamana, se acorda calificativele insuficient, suficient, bine si foarte bine, respectiv admis/respins la educatia fizica, educatia muzicala si educatia plastica.

(3-1) in invatamantul primar nu se acorda note sau calificative”, declara fostul ministru al Educației la începutul anului 2018.

Imediat după această propunere, părerile dascălilor clujeni s-au dovedit a fi împărțite:

„Metoda de notare actuală este bună, din moment ce în sfârșit ne-am pus la punct cu tot ceea ce înseamnă evaluare pentru că a fost un capitol intens dezbătut în ultimii ani. S-a pus mare accent pe asta și acum, pe când s-a pus la punct vor să-l modifice? Mi se pare oarecum bulversant. Nu știu dacă este o idee bună momentan să se schimbe sistemul de notare. S-ar crea haos, să se pună acum la punct un alt sistem doar de dragul de a schimba ceva și de a-i înnebuni pe bieții dascăli și copii. E destul de clar ca sistem pentru că, de regulă, la orice probă de evaluare se face media calificativelor. Pe fiecare item se pune un calificativ, cu un barem clar stabilit”, explica Livia Potra, învățătoare clujeană.

Alți învățători, însă, au susținut că o modificare nu ar fi benefică deoarece, ierarhizarea elevilor este oricum pusă în dificultate de părinții care nu acceptă ca cei mici să nu fie printre cei mai buni.

„Nu știu dacă este prioritar în momentul de față să se schimbe sistemul de notare. Sistemul actual funcționează. Oricum stresul este mare când trebuie să evaluăm copiii, mai ales datorită subiectivismului părinților. E greu să ierarhizezi fiindcă oricum ai face, părintele nu este mulțumit. Pentru mine cel mai important este ca în primii ani, elevii să îndrăgească școala și să vină cu plăcere. Eu nu aș mai schimba nimic în învățământ fiindcă s-au schimbat prea multe de la Revoluție încoace”, afirma Magdalena Kis, învățătoare cu peste 30 de ani de experiență în domeniul educației.

  Schimbarea schimbării, dar într-o formă light

De curând însă, Inspectoratul Școlar Județean Cluj a înaintat o serie de propuneri către Ministerul Educației Naționale, printre care se regăsește și ideea modificării sistemului de evaluare din ciclul 0-IV, doar că într-o variantă adaptată: 

CITEȘTE ȘI: Inspectoratul Școlar Cluj solicită Ministerului Educației anularea calificativelor la clasele primare

– clasele a I-a și a II-a, dar și la clasa pregătitoare, învățătorul să le comunice părinților nivelul de pregătire al copiilor, în ceea ce privește acumularea cunoștințelor fundamentale. Deci nici calificative, nici note. Ci un nou sistem de „notare”: competențe formate, competențe în curs de formare sau competențe neformate. Dacă această formulare este potrivită sau ba, dacă este funcțională sau artificială, acest aspect umrează să fie clarificat.

– iar din ciclul primar superior – clasele a III-a, a IV-a – evaluarea să se finalizeze cu note, pentru a-i ajuta pe copii în privința trecerii spre ciclul gimnazial.

De ce noul sistem de evaluare ar fi mai funcțional decât cel actual, această chestiune urmează să fie supusă dezbaterii. După cum a explicat inspectorul școlar general, Valentin Cuibus, acum, varianta noului sistem de apreciere a competențelor copiilor din ciclul primar a venit tocmai din teritoriu, adică din partea învățătorilor și profesorilor, nefiind vorba despre o inițiativă a Inspectoratului Școlar Județean Cluj:

„Se discută varianta noii legi a învățământului, în condițiile în care fiecare județ, și noi, bineînțeles, facem propuneri care urmează să iasă într-un draft de lege, ce ar urma să fie aprobat și mai apoi să devină lege.

Și printre propunerile pe care noi le-am făcut, am propus această modificare, adică la clasele a III-a și a IV-a să fie note, nu calificative, iar practic, propunerea vine din teritoriu, nu că ne-ar fi venit nouă ideea. Ci din discuțiile învățătorilor și profesorilor de la clasa a V-a s-a considerat că ar fi util, dar numai la clasele a III-a și-a IV-a.

De aici încolo, vedem ce va ieși din draftul de lege, care va fi publicat și supus unei discuții publice, după care va intra în Parlament”, a declarat pentru Ziar de Cluj, inspectorul școlar general, Valentin Cuibus. 

Câteva amănunte însă, necesită clarificări suplimentare: 

De ce „notarea” pentru clasele pregătitoare, precum și pentru clasa I-a și a II-a, printr-un nou sistem de evaluare – competențe formate, competențe în curs de formare sau competențe neformate – ar fi mai utilă și eficientă decât sistemul actual al calificativelor?

Iar dacă, adeseori, părinții se arătau contrariați de irelevanța calificativelor, care ar trebui să surprindă nivelul de competențe și pregătire al copiilor ( ”Calificativele au fost o pricină de sminteală pentru mulți. Aceste calificative se acordă prin aplicarea unor descriptori de performață. Părinții tot întreabă: ce e ‘bine’-le ăla? O fi 7, o fi 8? Păi nu e nici 7, nici 8”, declarau recent reprezentanții IȘJ Cluj), nu poate fi oare formulată aceeași obiecție și în cazul sistemului de evaluare bazat pe notarea de la 1 la 10?

Ce înseamnă, de fapt, nota 2? Ce nivel de pregătire și cunoștințe reflectă nota 7? 

Mai mult chiar, va fi noul sistem de notare accesibil și persoanelor cu nevoi speciale? Cum va putea surprinde noua formă de evaluare a competențelor, nivelul de pregătire al elevilor cu diverse grade de handicap?

Este această măsură una de natură socială, care să surprindă nivelul mediu de pregătire al elevilor sau este centrată pe criteriile de performanță?

În prezent, in invatamantul primar se foloseste sistemul numit calificative. Acestea sunt Foarte bine (FB) – Excelent, Bine (B) – Bine, Satisfacator (S) – Satisfacator si Insuficient (I) – a esuat.

 

 

sursa foto: observatorulph.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *