Editorial

In timp ce noi vom ragai drob de miel, se pregateste jaful Clujului

Prea orbiti de orgoliul nostru de clujeni, nu vedem ca suntem prea goi la buzunare, cand alesii locali ne fura cu tupeu banii chiar sub nasul nostru. Asta am urat mereu la Cluj: ipocrizia electoratului care pur si simplu nu vrea sa vada ca e buzunarit ba prin distrugerea a zeci de milioane de euro aruncate de Boc pe gratuitatile la transport si subventiile la caldura, ba prin centuri de lut, ba prin tunurile care se dau de ani de zile de catre drumarii de casa ai Primariei, firmele Diferit si Kiat.

Astazi vom vorbi despre ultima reduta de aparare a banului public care e pe cale sa cada la Cluj: e vorba de banii de infrastructura rutiera ai judetului. Un purcoi de bani este alocat anual drumurilor judetene, un purcoi dupa care toti limbeaza.

Pana in ’89, banii mergeau la Directia Generala de Drumuri si Poduri care avea mare grija de ei. Marea majoritate a sumelor colectate se regasea in lucrarile de drumuri, pentru ca pe atunci pedepsele cu inchisoarea erau mari.

Ideea de a da banii direct unei firme care ti se subordoneaza a fost pe gustul jupanilor de dupa revolutie. Asa s-au nascut „drumurile judetene”, firmele subordonate CJ care, spre deosebire de drumarii orasenesti, au fost cumva ferite de ochiul presei. N-au avut chef jurnalistii din Olt sau Cluj sau Arad sa vada daca s-a asfaltat conform cu standardele in comunele patriei.

O buna parte din case si vile s-au construit atunci. Sefii din CJ sau sefii regiilor de drumuri erau cei ce dadeau banii si tot ei asigurau cetatenii ca au fost bine cheltuiti.

Cand insa Uniunea Europeana a inceput sa ne impuna o legislatie a achizitiilor publice, au fost tristi. Nu mai puteai sa primesti banii si sa faci ce vrei cu ei cu conditia sa mituiesti pe cine trebuie.

La Cluj, regia unica de atunci a trebuit sa fie impartita in doua. RADJ a luat utilajele si bazele de productie urmand sa se ocupe de executia constructiei lucrarilor de drumuri. Cealalta parte, care a devenit apoi RAADPP CLUJ, a devenit administrator.

In prima faza, nu a fost mare deranj in dirijarea banilor. Consiliul Judetean Cluj incredinta executia constructiei lucrarilor direct la RADJ, iar RAADPP facea dirigentia. Problema era la decontare. Oamenii RAADPP nu puteau accepta la plata lucrari neexecutate, lucrari de proasta calitate sau cu preturi umflate. Riscau puscaria.

Astfel ca RAADPP a inceput sa le stea in gat consilierilor judeteni. Inca din mandatul lui Tise i s-a pus gand rau RAADPP (dovada AICI)

Chit ca executia constructiei de lucrari a inceput sa fie licitata, razboiul dintre cele doua entitati ameninta atunci sa devina foarte dur si cu pagube foarte mari. Licitatiile astea nu faceau bine nimanui, caci nu faceau altceva decat sa evidentieze valoarea reala a RADJ, care nu a mai reusit sa castige decat sporadic contracte pe drumurile judetene. Ineficienta, calitatea indoielnica a lucrarilor si preturile astronomice au fost „transferate” la lucrarile primariilor de comune.

De cateva saptamani insa, niste macelari din Consiliul Judetean Cluj comploteaza la sacrificarea mielului RAADPP si la turnarea din beton armat a unui tun de proportii, transformarea RADJ in societate si efectuarea de incredintari directe catre aceasta. Sef de „santier” a fost numit ex-prefectul Calin Platon, ala care a omorat un bebelus de trei luni pe trecerea de pietoni acum ceva ani, fiindca i-a intrat soarele in ochi. 

Noua societate va fi si organizator si arbitru si JUCATOR in competitia pentru banii de la buget. Concurenta? Da-o dracului de concurenta sau de principiu de transparenta! Important e sa nu mai fie concurenta!

Macelarii au lucrat atent. Au facut trei pasi perversi:

– infiintarea societatii
– infiintarea unei comisii care trebuie sa injghebe niste argumente aparent coerente juridic pe baza carora sa se revina la situatia imediata de dupa Revolutie
– relocarea RAADPP sub pretextul cedarii sediului unei scoli ajutatoare. Asta dupa ce, timp de 10 ani, RAADPP a renovat o ruina. Insa RAADPP trebuie sa primeasca un mesaj clar ca trebuie sa se resemneze, iar asta e un gest perfect.

Macelarii din CJ ne cred prosti. E trist cand niste cioflingari pusi pe smenuri se apuca de creat scenarii si de aprins fumigene, e trist cand baietii astia ii cred pe toti prosti. 

Sa va dau un exemplu. Rezilierea acordului cadru cu Kiat. Firma asta trebuia sa reabiliteze cam 400 de kilometri de drum judetean. Si o lalaie de mai bine de doi ani in realizarea acestui demers, caci pretentiile financiare ale Kiat sunt mult prea mari pentru ce isi permite Consiliul Judetean, ingropat in datorii si cu un buget inghetat. Cartoful fierbinte Kiat a fost preluat, e drept, de pe vremea administratiei Tise, dar nici Uioreanu, nici Oleleu, nici Vakar Istvan Valentin, sefii administratiei judetene nu au zis vreun cuvant timp de DOI ani despre asta. Au ascuns rahatul sub presul altor „realizari”.

Teapa Kiat a fost tolerata doi ani de zile, iar drumurile judetene s-au facut si mai praf. Asta trebuia sa fie proiectul anului pentru Uioreanu: refacerea retelei de drumuri judetene. Si se va reface doar un mare fas. 

Macelarii din CJ cred ca noi, jurnalistii, facem stiri doar in centrul Clujului. Acum cateva zile, a avut loc o „rebeliune populara” soldata cu blocarea unui drum judetean. Eu insa nu imi amintesc sa fie acolo vorba de o zona inflamabila, cineva i-a pus pe oamenii aia sa faca scandal, sa creeze premisele unei ruperi de contract cu Kiat.

Cine credeti ca a fost desemnat sa reprezinte la rebeliune administratia judetului? Platon! Si cum a linistit el spiritele? Infierandu-i cu manie proletara si cu elan nationalist pe porcii de turcii de la Kiat. In ce calitate era el acolo? Greu de zis, pentru ca institutia Consiliului Judetean nu i-a atribuit inca administrarea drumurilor. El este doar directorul unei firme de constructii de drumuri cu capital de stat, un concurent al Kiat. Uioreanu va fructifica mania populara pentru a rezilia contractul cu Kiat indiferent de penalitatile si despagubirile pe care le vom plati noi din buget. Chiar si o reziliere de comun acord a contractului cu Kiat, inseamna o paguba, e vorba de timpul pierdut.

Cui i se vor acorda apoi fara licitatie, fara concurenta si la preturi umflate, lucrarile atribuite momentan Kiatului? Evident, noului colos creat pentru Platon.

Se lucreaza acum la un scenariu care sa se arunce de pe drumurile judetene, direct in decor, un alt mare detinator de acord cadru – Samus.

Dupa turcul Bekar, se pregateste dejeanul Tecar.

Lui Tecar ii serveste deja niste mizerii inca-necercetata Mariana Ratiu. Femeia asta pune piedici peste tot, in toate proiectele de investitii. Era cat p-aci sa blocheze inaugurarea pistei, acum se ocupa de drumurile judetene. Uioreanu este un ghemotoc de mohair in gherutele pisicii Mariana Ratiu. 

De asta nu le place functionarilor, alesilor sau politicienilor de noi, jurnalistii. Fiindca le scoatem secretele de sub presulet. Semnul ca trebuie grabite lucrurile cu RADJ a fost articolul meu cu licitatia extinderii Tetaromcaci macelarii si-au dat seama de vulnerabilitatea RADJ in stadiul in care e acum. Si-au pregatit in ultimele doua luni terenul si vor sa actioneze acum, in preajma sarbatorilor, cand lumea ragaie drob de miel si se uita la proteve.

Asa, intr-o doara, va mai spun ca in RAADPP s-a infiintat anul trecut un post de director tehnic pentru liberalul Iuga Gavrila, desi acesta nu are nici in clin nici in maneca cu lucrarile de drumuri. Misiunea lui era sa saboteze activitatea regiei si sa-i creeze o imagine de frana a dezvoltarii.

Cind Liviu Bota, interimarul de la RAADPP, si-a dat seama de lucraturile la care este supus si-a dat demisia. Imediat, Iuga a fost numit director general interimar. In conflictul dintre cele doua regii, Iuga s-a facut imediat remarcat la discutiile CJ-RADJ-RAADPP.

El a devenit cel mai infocat avocat al cauzei regiei adverse si cel mai entuziast sustinator al ideii de desfiintare a regiei pe care o conduce. 

Vin Pastile! Macelarii din CJ se pregatesc sa sacrifice regia incomoda, care va sucomba mai repede ca un miel inocent. S-a gasit si o denumire: Societatea Drumuri si Poduri Judetene Cluj SA. S-a facut si organigrama si statul de functii, toate posturile sunt pregatite, de la pavator la dulgher, de la director general la tractorist.

355 de posturi din care 13 de conducere. Referatul de aprobare al proiectului de hotarare e pregatit (nr. 4196/2014, sa nu credeti ca va torn gogosi), contine o „expunere de motive” pentru care i-as biciui in numele legii bunului simt pe toti aia din comisia care a analizat „solutia optima” de transformare, de la Petran sau Laurentiu Oprea, pana la Simona Tatomir sau Stefan Iliescu sau Mariana Ratiu, dervisii care au girat in numele institutiei acest rapt (luati cu dictionarul, contopistilor!).

Citez doar unul dintre motivele pentru care este NECESARA reorganizarea si promovarea prin hotarare de consiliu a ilegalitatii eliminarii licitatiilor si a incredintarii directe a lucrarilor lui Platon:

„cresterea competititvitatii pe piata constructiilor de drumuri si pentru realizarea mobilitatii in vederea realizarii lucrarilor de intretinere si modernizare drumuri-poduri”.

Sa va fie de sanatate, macelarilor! E an electoral, a trecut cam mult din mandat si tunul cu Fany n-a tinut. Conturile personale si pusculita partidului trebuie rapid umplute.

Va intreb, dragi macelari, cand veti lovi? Intr-o sedinta extraordinara in Vinerea Mare sau in sedinta ordinara de dupa sarbatoare?

Va urez Paste asfaltat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *