Analiza

În atenția consumatorului clujean căruia o sa-i crească facturile de gaze și energie electrică. Soluțiile avocatului Gheorghe Piperea

Majorarea prețului facturilor devine o problemă iminentă pentru consumatorii clujeni, iar creșterea facturilor la gaze și energie vine la pachet cu o altă veste îngrijorătoare: cea mai mare parte a prețurilor facturilor de utilități sunt stabilite „illegal” ori consolidate în euro, în condițiile în care cursul de schimb a atins luni 5 lei pe interbancar, arată avocatul Gheorghe Piperea.

„Aseară (luni seară – nr.), la tv, știrile erau în sensul că facturile la gaze și energie pentru consum casnic se vor dubla în noiembrie, adică fix în prag de iarnă. Tariful pentru energie termică va crește, după estimările celor de la tv, cu 360%. Nu e tot. Majoritatea prețurilor facturilor se utilități sunt ilegal stabilite sau consolidate în euro, iar cursul de schimb a atins ieri 5 lei pe interbancar (5,1 – 5,2 pe facturi).

Mai mult de 2,3 milioane de oameni au venitul la nivelul salariului minim pe economie, iar 5 milioane de pensionari au o pensie medie de 1400 de lei.

Utilitățile vor putea costa 2 mii de lei lunar.
Se vor putea plăti?
Nu.
Se vor putea executa silit?
Nu.
Se vor putea vinde la colectorii de creanțe pentru a fi recuperate la valoarea nominală?
Da.

Colectorii vor trece la executarea silită a casei și la evacuarea debitorului din locuintă familială.

Asociația pentru protecția consumatorilor Parakletos explorează potențialul unor plângeri la ANPC și al unor procese de tip class action împotriva furnizorilor de gaze, energie electrică și de alte utilități, pentru majorarea inexplicabilă și agresivă a tarifelor, în prag de sezon rece. Așa cum am spus și acum câteva zile, acestea sunt practici comerciale înșelătoare și agresive care pot fi stopate de ANPC sau de justiție, cu condiția ca debitorii să își dorească asta. Plafonarea tarifelor la nivelul iernii trecute, cel puțin până trece pandemia, ar putea fi o soluție la nivel de guvern, dar guvernul lui Cîțu nu va face în veci așa ceva.

Cei interesați, sunt invitați să intre pe pagina de web sau de feisbuc a asociației Parakletos și să dea informații – facturi, în evoluția lor din ianuarie până în prezent, venituri personale stagnante sau în scădere, incidente de plată, negocieri eșuate etc.

Ar fi nevoie de un număr mare de voluntari care să ne ajute în colectarea și procesarea în timp scurt a informațiilor și a probelor. Voluntarii vor fi selectați în special din rândul studenților la drept, economie, psihologie și sociologie. Detaliile vor fi expuse azi, pe cele două pagini.

Întrucât furnizorii de utilități sunt corporații mari care lucrează cu onorarii enorme plătibile avocaților lor, trebuie să avertizez asupra necesarului de acoperire financiară a cheltuielilor de judecată, în caz de pierdere a proceselor (notă suplimentară – în justiția noastră, cutuma dominantă este “cei prea mari ca să fie lăsați să falimenteze au întotdeauna dreptate, iar când nu au dreptate, reclamantul poartă basca pe stânga, deci nu i se poate da dreptate”), a notat avocatul Gheorghe Piperea, marți dimineață, pe pagina sa de Facebook.

În ultima perioadă furnizorii de gaze și energie electrică au notificat consumatorii în privința creșterii prețurilor, care ajung în unele cazuri să fie duble sau triple.

O familie din Alba a avut surpriza să se trezească cu o factură la energie electrică în valoare de peste 27.000 de lei

Avocatul Gheorghe Piperea invocă două legi în baza cărora consumatorii ar putea obține câtșig de cauză în privința creșterii nesimțite a prețurilor facturilor: Legea concurenței nr.21/1996 și de OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață. 

Din punct de vedere juridic, oricine poate sesiza ANPC și instanțele judecătorești pentru a obține echilibrarea contractelor de furnizare de utilități, prin reducerea rezonabilă a poverii pentru consumator.

Aceste contracte au fost modificate de curând, pentru a forța așa-numita „liberalizare a prețurilor” – o sintagmă cinică sub care se ascundeau creșteri de tarife cu cca 25%. Aceste tarife, deja majorate prin ianuarie – ferbuarie 2021, sunt dublate sau chiar triplate acum, prin nu știu ce regularizări din anii anteriori și prin nu știu ce previziuni pe anii viitori, ca și când costurile plandemiei, trecute, prezente și viitoare, ar fi trecute în totalitate pe capul consumatorului.

Am mai întâlnit acest gen de practici comerciale incorecte, vătămătoare pentru consumatori și auto-destructive pentru comercianți, în perioada ante-plandemică, la bănci – dobânzi ascunse, majorate unilateral, comisioane ilegale, curs de schimb al valutei creditului întotdeauna pus în seama consumatorului, reclamă înșelătoare, vânzarea la colectorii de creanțe a debitorilor neperformanți etc.

E cam același lucru și aici – dacă aceste practici au putut fi calmate (oarecum) prin procese și intervenții ale ANPC, probabil că și practicile furnizorilor de utilități vor putea avea același parcurs. Dar durează, iar procesele costă (ca să nu mai vorbim că sunt, oarecum, o loterie).

În schimb, o soluție urgentă, dar care necesită voință politică și atenție și compasiune pentru popor ar putea fi întemeiată pe două texte legale, uitate de lume, de prin 1996, respectiv, 2000 – este vorba de Legea concurenței nr.21/1996 și de OG nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață. 

Legea concurenței nr.21/1996 dispune, la art. 4 alin.2-3, următoarele: 

„(2) În sectoarele economice sau pe piețele unde concurența este exclusă sau substanțial restrânsă prin efectul unei legi sau datorită existenței unei poziții de monopol, Guvernul poate, prin hotărâre, să instituie forme corespunzătoare de control al prețurilor pentru o perioadă de cel mult 3 ani, care poate fi prelungită succesiv pe durate de câte cel mult un an, dacă împrejurările care au justificat adoptarea respectivei hotărâri continuă să existe.

(3) Pentru sectoare economice determinate și în împrejurări excepționale, precum: situații de criză, dezechilibru major între cerere și ofertă și disfuncționalitate evidentă a pieței, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creșterii excesive a prețurilor sau chiar blocarea acestora. Asemenea măsuri pot fi adoptate prin hotărâre pentru o perioadă de 6 luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri”.

Iată ce dispune, la rândul său, art. 72 din OG nr.99/2000 – „Pentru unele categorii de produse/servicii, în scopul asigurării unui echilibru între obligațiile și drepturile părților contractante și pentru a promova un mediu concurențial normal, Guvernul poate stabili contracte-tip cu caracter obligatoriu”.

Într-un astfel de contract-tip obligatoriu, Guvernul ar putea include o plafonare a tarifelor la utilități, cel puțin temporar, pînă la echilibrarea pieței. Mai precis, un tarif maximal, adaptat situației fiecărei familii de consumatori. 

Așadar, guvernul poate. 
Mai trebuie să și vrea. 

O să vrea guvernul Câțu? 
Nțț. 
O să vrea usere? 
Nicidecum. Ei sunt cu progresismul de drepta și cu corporțiile unde e cald, bine, diversitate și curcubeu. 

Ce pot face în acest caz cetățenii? 

-să demareze o inițiativă legislativă cetățenească menită a impune ceea ce Guvernul, explicit sau implicit, refuză, adică plafonarea tarifelor la utilități – sunt necesare 100 de mii de semnături (puțin probabil ca lumea să se înhame la așa ceva)

-să notifice furnizorii asupra realității că sunt în stare de impreviziune (nu pot achita facturile, întrucât acestea depășesc cu mult posibilitățile lor financiare și, în plus, reprezintă expresia unui terorism contractual al furnizorilor) și să ceară instanțelor înghețarea plăților; până la hotărârea instanței, să suspende unilateral plățile – niciun furnizor de utilități nu poate debranșa și executa silit milioane de gospodării; 

-să ceara ANPC să dispună de urgență încetarea practicii comerciale incorecte și agresive a dublării facturilor la utilități. 

PS Aseară, tot la tv, un reprezentant al opoziției a pus problema urgentării legii protecției consumatorului vulnerabil, la care Câțu se opune de ani de zile. Am sugerat ca, în loc să se concentreze exclusiv pe această lege (importantă, desigur), opoziția ar face bine să contribuie la accelerarea adoptării legilor anti-cămătărie, scrise de mine, promovate de senatorul Dan Zamfir și torpilate mereu de actuala putere și de CCR – mă refer la legea protecției contra dobânzilor abuzive, la legea protecției contra executărilor silite abuzive și contra evacuării debitorilor din locuința familială, la legea protecției contra colectorilor abuzivi de creanțe (retractul litigios) și la legea privind consolidarea leului ca monedă de plată în cadrul facturilor la utilități (care interzice exprimarea sau consolidarea în valută a tarifelor)”, a mai notat recent avocatul pe pagina sa de socializare. 

ANRE și Autoritatea Națională pentru Protectia Consumatorilor intenționează să demareze o serie de controale la anumiți furnizori care au încheiat contracte cu preț ferm pentru un an de zile și care notifică în prezent consumatorii casnici că vor să schimbe prețul, a anunțat sâmbătă ministrul Energiei Virgil Popescu. 

 

 

 

sursa foto: e-nergia.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *