Politica

Emil Boc va putea lua în regie proprie de la CNAIR lucrările de infrastructură de interes local promise. Să vedem dacă îl ţin curelele

Autoritățile locale vor putea prelua de la diferitele autorități, ministere și companii naționale proiectele de infrastructură rutieră şi feroviară de interes local, a anunțat vineri şeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă. Mișcarea, cerută de peste un deceniu de diferiți primari și șefi de consilii județene, poate fi realizată ca urmare a unei ordonanțe de urgență adoptate joi de guvern. O bună ocazie pentru Emil Boc să ne arate că poate duce până la capăt toate promisiunile de infrastructură făcute în ultimele 4 mandate: centuri, tren metropolitan, metrou, linie de tramvai metropolitan şamd. Cu atât mai mult cu cât, conform  Legii 354/2020, proaspăt adoptate de camera deciziţională a Deputaţilor, Agenţiile pentru Dezvoltare Regională (ADR), devin autorități de management pentru Programul Operațional Regional. Aka, din 2021, cheltuirea banilor europeni se decide la nivel regional. Deci fără intermediarul de la Bucureşti. Trai neneacă pentru regiile locale şi firmele locale abonate la banul public. Sincer ne aşteptăm ca Pantelică de la RADP Cluj să înceapă să cumpere utilaje specifice lucrărilor de infrastructură de interes local.

Autoritățile centrale, mai ales Compania de Autostrăzi (CNAIR) s-au remarcat în ultimii ani prin incapacitatea de a gestiona proiectele de infrastructură, acestea fiind întârziate ani buni din cauza incompetenței sau corupției.

Mulți aleși locali au cerut posibilitatea de a prelua aceste proiecte, precum centurile orașelor, arătând că au fonduri (locale și europene) și capacitatea de a gestiona proiectele.

„Ministerul Fondurilor Europene a propus şi a fost adoptată o ordonanţă de urgenţă care permite transferul proiectelor de infrastructură rutieră şi feroviară de interes local de la autorităţile centrale la nivelul autorităţilor locale. Este o soluţie aşteptată, cerută de foarte mult timp de către autorităţile locale care asistau neputincioase la modul în care unele rute de transport cu trafic intens, pur şi simplu, aglomerau comunităţile locale, aglomerau infrastructura de transport local la nivelul unor localităţi, fără a putea interveni pentru modernizarea, extinderea sau reabiliarea acestor infrastructuri”, a explicat Dancă, în cadrul unei declaraţii de presă, la Palatul Victoria, potrivit Agerpres.

El a evidenţiat că, prin această OUG, autorităţile locale vor avea posibilitatea să preia în gestiune şi execuţie proiecte de infrastructură rutieră şi feroviară, fie prin autoritatea locală, fie prin asociaţii de dezvoltare intercomunitară, pentru dezvoltarea şi execuţia unor lucrări pe infrastructura de interes naţional. Astfel, drumuri naţionale, centuri ocolitoare care nu erau până în prezent în grafic de execuţie la nivelul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere vor putea fi transferate autorităţilor locale şi executate în gestiunea acestora, urmând ca, după finalizarea lucrărilor, acestea să revină în administrarea CNAIR.

„Prin acest mecanism, se rezolvă o problemă acută a Programului Operaţional Infrastructură Mare, respectiv un risc de dezangajare de peste două miliarde de euro, tocmai pentru că sunt proiecte care au întârziat, nu au fost pregătite suficient de către guvernările anterioare – din lipsă de interes, din lipsă de competenţă – şi acum acestea au posibilitatea să fie transferate la nivel local, unde există voinţă şi interes major pentru realizarea acestora şi vor putea fi realizate, astfel încât România să nu piardă banii europeni”, a menţionat Ionel Dancă.

El a precizat că, în cadrul aceleiaşi ordonanţe de urgenţă, au fost introduse modificări în ceea ce priveşte decontarea unor cheltuieli, în special pentru zona de cercetare.

„Cu acordul Comisiei Europene, în cadrul proiectelor de cercetare vor putea fi decontate cheltuieli de până la 75% cu achiziţia echipamentelor, în primul an de derulare a proiectului. Aceste cheltuieli erau până în prezent decontate ulterior desfăşurării unor etape din cadrul proiectului. Nu puteau fi decontate în prima etapă. Este o modificare importantă care grăbeşte şi facilitează derularea proiectelor de cercetare”, a arătat şeful Cancelariei premierului, citat de Agerpres.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *