Analiza

Eliminarea tezelor școlare reprezintă „o decizie foarte proastă”. Mircea MICLEA: Degeaba dăm evaluări dacă nu folosim rezultatele pentru a optimiza învățarea

La finele lunii martie, ministrul Educației Sorin Cîmpeanu anunța intenția de renunțare la obligativitatea tezelor semestriale.

Mircea Miclea apreciază această decizie drept „foarte proastă”, o mare greșeală – avertizează fostul ministru al Educației.

Degeaba dăm evaluări dacă nu folosim rezultatele pentru a optimiza învățarea

Eliminarea tezelor – potrivit anunțului realizat de ministrul Educației la finalul lunii martie – reprezintă o decizie foarte proastă, a atras atenția profesorul universitar clujean Mircea Miclea, fost ministru al Educației, la europafm.ro, citat de edupedu.ro

 „Eliminarea tezelor obligatorii e o decizie foarte proastă.

Contează ce faci cu aceste evaluări.

Au fost evaluări obligatorii în clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, pentru că este logic ca după fiecare ciclu curricular să fie verificat ce a învățat elevul.

De exemplu, la finalul clasei a II-a se termina ciclul curricular scris-socotit-citit și trebuiau verificate aceste cunoștințe.

În legea Educației nr 1/ 2011 era scris că în baza acestor rezultate trebuie făcut un plan individualizat de recuperare pentru fiecare elev și că trebuie luate măsuri la nivel de școală pentru îmbunătățirea sistemului de educație. Rezultatele nu au fost utilizate deloc, părinții nu au fost informați mai departe, inspectoratele și școlile nu au luat măsuri. 

Pe baza acestor rezultate de la clasele a II-a, am estimat că 30% dintre elevi vor avea note sub 5 la cls a VIII-a. Degeaba dăm evaluări dacă nu folosim rezultatele pentru a optimiza învățarea. Scopul e sa îl facem pe elev să învețe, nu să îl punem în clasamente. Evaluările trebuie folosite pentru a compara elevul cu standardul la nivel de școală sau județ”, subliniază Mircea Miclea.

Ministrul Educației Sorin Cîmpeanu a declarat recent:

„Intenționam să revizuim regulamentul de organizare și funcționare din învățământul preuniversitar în sensul renunțării la obligativitatea acestor teze semestriale”.

Acesta a adăugat că tezele vor fi înlocuite de o evaluare sumativă, la începutul și finalul fiecărui an școlar, începând chiar din 2022-2023, propunere înaintată de Consiliul Național al Elevilor și agreată de minister.

Mai mult, corectarea acestor teste standardizate se va face de alți profesori decât cei de la clasă, „lucrarea să fie distribuită electronic către doi evaluatori care nu se cunosc între ei”, a precizat Cîmpeanu. Schimbarea radicală de structură a anului școlar va duce la o pregătire și o evaluare mai corecte a elevilor, mai spunea Sorin Cîmpeanu.

Referitor la standardizarea evaluărilor, fostul ministrul Mircea Miclea explică:

„Nicidecum nu trebuie renunțat la teze, trebuie stabilit ce înseamnă fiecare notă la fiecare materie în parte. Așa toți ( profesorii – n.r. ) vor da aceleași note. Îi dai profesorului posibilitatea de a interveni. Dacă profesorul nu optimizează rezultatele, e degeaba. 

Nota 10 era pentru un elev care știe următoarele, și enumerai: 1, 2, 3, 4, spuneai ce știi. Făceai publice standardele și fiecare profesor putea să aplice același note”, mai spune Mircea Miclea.

„Riscul este să crească un stil de învățare pentru test”, crede profesorul universitar. “Înveți doar răspunsurile doar pentru test. Nu vei învăța ca să știi. În mintea ta, cunoașterea va fi fragmentată și nu o poți utiliza în viață”, potrivit lui Mircea Miclea.