Din oras

Eco-mobilitatea Clujului scârțâie din toate șuruburile: „Flota de autobuze electrice este folosită parțial doar, aproape jumătate dintre vehicule staționând în ora de vârf…”

Cluj-Napoca este orașul cu cele mai multe autobuze electrice din România și în primele 10 orașe din Uniunea Europeană, susțin reprezentanții autorităților. Însă doar jumătate din numărul total de bus-uri electrice circulă concomitent pe străzile orașului, după cum arată specialiștii din cadrul Mobilitate Urbană Durabilă.

CITEȘTE ȘI: Mobilitate Cluj-Napoca: În ora de vârf, operează numai 63 troleibuze din totalul de 132 existente. Cel puțin 26 de autobuze diesel euro III încă circulă uzual, retragerea/înlocuirea acestora nefiind o prioritate

„Infrastructura de troleibuze din Cluj-Napoca nu a mai crescut din 1986, deși PMUD 2015 indica proiecte de extindere în Zorilor, pe Calea Florești sau Între Lacuri. Până în 1994 la aeroport și pe Bulevardul Muncii circulau troleibuze iar vechile rețele de pe str. Traian Vuia/Fabricii/Muncii au stat nefolosite intre 1994 și 2013/2021. În timp ce urbea de pe Someș a stat cu rețea de troleibuze nefolosită și cu autobuze diesel operând pe sub electrificare, orașe precum Baia Mare au construit linii noi de troleibuz spre a elimina pe cât posibil autobuzele diesel din oraș.

Rețeaua de tramvaie inaugurată în 1987 nu s-a extins deloc vreodată, în pofida extinderii constante a orașului. Desi existau fonduri europene disponibile pentru extinderi iar PMUD sugera încă din 2015 prelungirea rețelei până în Florești, infrastructura de tramvaie are același parcurs ca și acum 34 de ani. Între timp, orașe precum Arad sau Oradea și-au extins rețeaua de tramvaie cu linii noi în zone de interes.

Flota de troleibuze include 42 de troleibuze Irisbus Agora (27 standard și 15 articulate), 20 troleibuze Irisbus Citelis (10 standard + 10 articulate), 20 de troleibuze articulate Astra Town 118 și 50 de troleibuze Solaris Trollino noi, totalizând 132 de troleibuze eficiente energetic, cu podea joasă.

Mai puțin de jumătate din flotă este folosită simultan, însă, 63 de troleibuze circulând în ora de vârf în orașul de sub Feleac. 52 dintre cele 132 sunt retrase și neutilizate încă din anii trecuți.

Flota de autobuze electrice este folosita parțial doar, aproape jumătate dintre vehicule staționând în ora de vârf. Dintre cele 41 de autobuze electrice Solaris Urbino, maxim 22 circulă în total în același timp pe traseele 27, 33, 41, 44, 45, 47 și 53.

Între timp, Turda operează simultan 17 din cele 20 de autobuze electrice iar orașul cu cele mai multe astfel de autobuze din Romania, Brașov, rulează simultan 44 din cele 51 de autobuze electrice din flotă.

Flota de autobuze diesel a crescut constant, atât cu achiziții de autobuze noi – 40 în 2014, 10 în 2015, 75 în 2018, 10 în 2019, 10 în 2020 – cât și cu achiziții de autobuze la mana a II-a, poluante – 14 în 2014, 12 în 2016, 15 în 2017, 7 în 2018, 10 în 2020, iar în acest moment circa 184 de autobuze diesel circulă simultan în urbea de pe Someș, comprativ cu 22 autobuze electrice, 63 troleibuze și 12 tramvaie.

Flota de tramvaie s-a reînoit simțitor în ultii ani, ajungând la 28 de tramvaie moderne, de 30 m și cu podea joasă.

Dintre acestea, orașul folosește simultan în ora de vârf 12 tramvaie, obținându-se un coeficient de utilizare a flotei de 42% pentru vehicule care costă peste 2 milioane de euro fiecare.

Dacă s-ar folosi 24 din cele 28 de tramvaie, intervalul de succesiune din ora de vârf s-ar reduce de la 10-12 minute la 5-6 minute. Achiziția și mentenanța a 28 de tramvaie noi pentru 12 vagoane la stradă în ora de vârf este nesustenabila, ineficientă.

Probabil că excesul de tramvaie vizează extinderea rețelei spre Florești, altfel n-ar avea sens…”, semnalează specialiștii de la Mobilitate Urbană Durabilă. 
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *