Reportaj

Drumul turistic IC-Ponor e departe de a fi gata. Lucrarile se vor termina abia in septembrie

Acum 3 saptamani, in cadrul unei conferinte de presa organizata de Presedintele Consiliului Judetean Cluj, Alin Tise, acesta a declarat ca drumul Rachitele-IC-Ponor este practicabil, iar receptia ar fi urmat sa se faca in curand, insa cand mai exact, nu se stie.

„Ma bucur ca pot sa va dau eu aceasta veste buna. Din punct de vedere al infrastructurii rutiere, drumul turistic IC-Ponor este finalizat. In momentul de fata e perioada de receptie si mai exista la nivelul anumitor poduri receptia si camasuirea care trebuiau facute dar, de astazi incepand, puteti merge pe drum, deci e drum finalizat din punct de vedere al infrastructurii rutiere. El poate fi folosit si inchidem cu receptia finala. Il vom lega cu drumul de la Bihor, pe protiunea de drum care va trebui reabilitata si care e in afara proiectului european. Deci, drumul e facut de la comuna Argau, de unde a inceput proiectul. Pana acolo (la comuna – nr.) e drum judetean unde va trebui din nou sa intervin pana la intrare in comuna pentru ca daca vrem sa valorificam zona va trebui sa continuam cu reabilitarile. Despre drumuri (judetene – nr.) sunt foarte multe de spus.”, a declarat Alin Tise in cadrul conferintei de presa din data de 29 iunie.

La fata locului, insa, situatia e cu totul alta. De la declaratie au trecut trei saptamani si receptia inca nu a fost facuta. Mai mult, datorita neregulilor de proiectare a drumului, efectele negative au inceput sa apara deja.

drum ponor

Radiografia proiectului

Acum cateva saptamani, Ziar de Cluj semnala situatia dezastruoasa a proiectarii drumului. Prin anchetele demarate de DNA din 2007 pana in 2016 s-a descoperit ca atat betoanele cat si asfaltul folosit la proiectarea drumului au fost de proasta calitate. In 29 iunie preconizam ca drumul nu va rezista peste iarna. Se pare ca in fapt, drumul deja a inceput sa cedeze pe portiuni destul de mari.

drum ponor

La fata locului, din loc in loc sunt grupe de muncitori care sparg, asfalteaza, refac, retuseaza. Pe langa faptul ca drumul este foarte ingust pe o portiune lunga, gropile nu pot fi ocolite, motiv pentru care, ca turist, esti nevoit sa faci slalom printre muncitori, utilaje si gropi adanci. Si pentru ca singura solutie e sa treci de-a dreptul prin zonele  fara asfalt, tot ce poti face e sa te rogi sa ajungi cu masina intreaga la destinatie.

drum ingust ponor

drum ingust ponor

Vorba vine, muncitorii chiar muncesc

Vestea buna, daca poate fi numita asa, e ca muncitorii lucreaza de zor. Problema e ca azi repara intr-un loc, maine se strica in altul asa ca e greu sa faci fata. Parca am fi in Blada Mesterului Manole – ce se asfalteaza ziua, se surpa noapte. Portiuni intregi de lucrari din beton sunt deja mancate si roase, asa incat, din loc in loc e plin de muncitori care se grabesc sa acopere greselile. Mai mult, partea de betonare nu e terminata. Pe marginea drumului e plin de materiale, unele puse chiar de izbeliste, incurcand circulatia.

betoane ponor

Am trecut de o groapa, doua, trei, mai multe. Toata portiunea de drum de la iesirea din Rachitele pana in IC-Ponor era un musuroi de munctori care astupau cu spor si voie buna greselile de executie si proiectare. Pentru ca drumul pare ca nu se va finaliza curand, mai ales ca sunt portiuni unde asfaltul de pe marginea drumului deja e mancat si sfaramitat, am intrebat cativa muncitori care e situatia.

„Lucram la refacerea a catorva portiuni de drum care s-au stricat. De ce s-au stricat? Pai, daca au folosit materiale de slaba calitate? Acum trebuie refacut. Mai incolo o sa vedeti echipele de la betoane. Si acolo e aceeasi situatie. De receptionat drumul inca nu a fost receptionat. Mai avem sa refacem din el. Abia in septembrie va fi gata drumul”. A declarat un muncitor sub anonimat, un pic rezervat si incurcat de intrebarile noastre.

circulatie ingreunata Ponor

Mai incolo, pe drum, exact cum ne-a povestit muncitorul, echipele responsabile cu partea de betonare muncesc de le sar capacele. Problema e ca mai au mult si nu se stie cand vor termina. Vestea buna e ca drumul e foarte slab circulat, asa ca se pot desfasura in voie. Vestea proasta e ca drumul, la nivelul atat de slab al traficului auto, deja nu mai face fata. De avut mai e mult de munca, mai ales ca spre finalul drumului,Dupa ce treci de Doda Pilii, portiuni intregi de pe margine, au asfaltul deja sfaramitat. Culmea, problema e doar din iesire din Rachitele. In comuna in care s-a nascut si a crescut Primarul Emil Boc, asfaltul e de o calitate superioara. Acum trei saptamani Alin Tise se jura ca proiectul nu are nimic de-a face cu faptul ca Rachitele e comuna de bastina a lui Emil Boc, motiv pentru care ne intrebam cand a fost reasfaltate drumurile din rachitele si pe ce bani?

„Sper ca acum toti sa inteleaga ca nu a fost drumul acela ales de domnul Marius Nicoara pentru ca era din comuna domnului Boc ci pur si simplu a fost ales la ora respectiva in 2007-2006, pur si simplu pentru ca era o zona superba si au decis de la iesirea din comuna respectiva sa treaca muntele. SI aici s-a facut o confuzie pentru ca din bani Europeni nu s-a facut niciun cm de asfalt in interiorul comunei si din afara comunei a intrat in proiect. Deci, dupa iesirea din comuna, de la km 8 plus 200 de m, s-a inclus in proiect pana la trecerea peste muncte, deci banii eruopeni nu au fost folositi nici pentru a ajunge in interiorul comunei nici in comuna si doar o portiune de drum a fost cuprinsa dupa iesirea din comuna Margau, dupa ce iesi din comuna, de la podul respectiv care e exact unde incepe muntele, pana la trecerea peste munte. Nimeni nu a lamurit asta ca, de fapt, nu discutam de interiorul comunei si nici de drumul pana acolo. Acolo e drum judetean, unde de asemenea trebuie sa intervin pana la intrarea in comuna caci daca vrem sa valorificam zona va trebui sa o modernizam.”

Intre IC-Ponor si Padis pasesti intr-o alta lume

drumul spre padis

Chiar daca potrivit panourilor de informare drumul trebuia finalizat in 31.12.2015, dupa multe tergversari, inca nu e gata in proportie de 100%. Desigur, depinde la care panou informativ ne uitam. Cel din zona Rachitele spune data de 31 decembrie 2015 iar pe cel de la iesirea din IC Ponor scrie data de finalizare 30.06.2016. Oricum ar fi, niciunul din termene nu pare sa fie respectat. Mai mult, dupa ce treci de Doda Pilii si IC Ponor, un satuc uitat de lume, te trezesti brusc pe un drum neasfaltat de secole. Portiunea de mai mult de 10 km se afla la granita dintre judetele Cluj si Bihor si duce spre Padis, o zona turistica de interes mult mai mare decat Prislop-ul. Din pacate, insa, interesul autoritatilor din Cluj si respectiv Bihor, e sub nivelul marii, asa ca, daca ai trecut cu bine peste gropile din ponor, acum chiar ai nevoie de toti sfintii sa scapi bazma curata, cu masina intreaga, din zona respectiva.

harta pusa invers

Mai mult, hartile de informare a drumului turistic au fost facute in batjocura, motiv pentru care multi turisti au scrijelit pe panouri tot soiul de mesaje care mai de care mai graitoare la adresa inteligentei responsabililor de drum si de traseu. Acestea au fost puse cu capul in jos, cumva in oglinda fata de realitate. Desigur, ca turisti ne intrebam retoric care e motivul pentru care drumul dintre Ponor si Padis nu a fost facut? Sa fie oare exploatarea lemnului de vina? Daca te uiti un pic mai atent pe marginea drumului, e plin de lemne si camioane fara numere de inmatriculare. De verificat nu are cine sa verifice legalitatea taierilor din zona, asa incat, fiecare face ce il taie capul. In plus, drumul ii ajuta pentru ca aproape nimeni nu se incumeta sa intre pe portiunea respectiva de drum. Contactat telefonic in legatura cu portiunea de drum dintre Cluj si Bihor neasfaltata, Alin Tise, Presedintele CJ a raspuns:

„Zona intre Ponor si Padis am verificat-o, se pare ca e pe raza judetului Bihor. Am raspuns oricum la intrebarile astea in conferinta respectiva de acum trei saptamani”

Problema e ca Presedintele CJ cel mai probabil e dezinformat, pentru ca, dupa socotelile din teren, mai exista o portiune de 2 km pana la granita cu Bihorul care nu e asfaltata. Pentru informare, insa, vom solicita harta exacta a proiectului si granitele judetului. Mai mult, din repeziciune, domnul Tise nu a mai apucat sa ne raspunda daca totusi se gandeste la o colaborare cu judetul Bihor pentru modernizarea drumului respectiv. Cat despre a raspunde la astfel de intrebari in conferinta de presa de acum trei saptamani, nici vorba de asa ceva.

Noi cand avem intrebari unde le adresam, totusi?

In conferinta de presa din data de 29 iunie, Alin Tise a declarat ca se proclama responsabil de bunul mers al lucurilor in judet. Chiar a si insistat eroic sa il tragem de manecuta pe el personal, sau biroul de presa, atunci cand avem probleme sau nevoie de informatii, pentru a lasa functionarii si directorii de servicii sa munceasca. Redam mai jos declaratia integrala:

„Problema este ca atata timp cat ne vom certa, nu vom produce efecte pozitive. Va asigur ca nimeni nu va semna niciodata un act ilegal. Fiecare om incearca sa-si pazeasca pielea lui, meseria lui si familia lui, de aceea va asigur ca nici in trecut nimeni nu a incercat si nici nu a dorit in mod voit sa incalce legea. Vorbesc de functionarii publici care pana una alta, fac fata la presiuni mai mult sau mai putin, ca nu toti sunt oameni politici. De aceea vreau sa stiti ca orice se intampla lucru bun sau rau, in consiliul judetean, eu sa fiu tinta si nu angajatii. Eu raspund pentru, sa spunem, o problema rezolvata mai mult sau mai putin bine pentru oameni, in fata opiniei publice. Rugamintea mea este sa va focusati pe mine, indiferent daca sunt lucrurile bune sau rele, si nu pe oamenii care nu rezista la presiune si care vor sa lucreze. Ei nu sunt obisnuiti cu lupta politica si multi nu mai lucreaza pentru ca presiunea este atat de mare pentru ca mintea lor nu mai este lucida, pentru ca se gandesc la alte lucruri. Eu imi asum aceasta chestiune, inclusiv cu bune si cu rele si oamenii sa poata sa aiba liniste sa lucreze, chiar daca voi fi eu la inceput criticat sau pe parcurs criticat, eu imi asum aceasta chestiune. Rugamintea mea este sa fiu eu tinta, nu ei, pentru ca ei sunt functionari publici, nu fac parte din partide, ai ei simpatiile lor dar este o problema strict de vot. Discut la nivel public, mediatic, pentru ca oamenii asteapta de la mine solutii in principal de la conducatorul institutiei si nu de la directorul x sau directorul y. Noi am facut vedete din anumiti directori pentru ca factorul politic care din pacate nu a stiut sa gestioneze lucrurile, s-a ajuns la o situatie complicata, in care mai mult discutati despre un functionar care nu isi face treaba decat de politicienii care nu isi fac treaba.” a declarat Alin Tise in sedinta din 29 iunie.

Problema e ca, in practica, presedintele CJ a ales sa arunce mingea in curtea directiilor. Care directii, nu stim – pentru ca nu a fost binevoitor sa ne explice pana la urma de cine apartine drumul Rachitele-IC-Ponor:

„Numai putin, nu de la mine luati informatiile, ci de la directia respectiva care se ocupa de drum. Eu nu sunt specializat. Daca aveti intrebari pentru mine ca presedinte. Informatiile tehnice despre drum le luati de la directie sau in alta formula, nu eu personal. Eu nu pot sa ma ocup de toate. Drumul este gata, e functional, el poate fi folosit, asta v-am spus acum trei saptamani. Si ca urmeaza procedurile de receptie si alte lucruri. Alea nu le face presedintele. Eu v-am spus ca e functional si se circula pe el si ca e gata ca lucrari ceea ce e adevarat. Acuma, intre timp s-au facut formalitatile si e in procedura de receptie in acte. Eu v-am informat ca puteti circula pe el acum doua saptamani, ca e gata asfaltul. E drum foarte bun, e asfaltat. Eu nu am informatii ca se decoperteaza pe sosea. Nu s-a facut receptia finala. A fost o comisie care a costatat starea drumului. Daca se lucreaza, inseamna ca au avut in vedere anumite deficiente. Acuma nu stiu amanunte dar pana nu e ok, va dati seama ca nu semneaza nimeni receptia finala. „

Dezinformarea e la ea acasa. Pe langa faptul ca drumul nu e foarte bun si nici nu e asfaltat, se pare ca nici directiile din subordinea CJ nu ne pot oferi informatii. Lucrarile la drumul turistic sunt fantomatice, nimeni nu stie de unde sunt si cum sunt si nici cand vor fi terminate. La Directia Regionala de Drumuri si Poduri, dupa zeci de telefoane, am fost trimis catre RADJ, drumul fiind judetean. Problema e ca la RADJ e un concediu prelungit iar angajatii nu stiu nici macar unde sa te trimita cand ai nevoie de o informatie:

„Eu sunt de la poarta, nu stiu cu cine as putea sa va dau legatura sa va informeze mai bine. Eu trebuie sa va fac legatura dar unde sa va fac legatura? la secretariat?”

Intr-un final, la secretariat, o alta doamna, de data asta putin mai informata dar cu frica de stapan pentru ca se pare ca seful dansei, persoana publica, nu e de acord si nici nu prea are chef de presa, asa ca a dat ordin clar si raspicat ca numarul lui de telefon sa nu ajunga la nimeni fara acordul sau.

„Domnul director este intr-o sedinta, daca puteti reveni. Acum e in sedinta, va rog sa reveniti intr-o ora. Nu ii place sa ii dau mobilul, asta e. Eu vi-l dau dar va rugam, nu sunati acuma.” 

Vorbim, desigur, despre directorul general adjunct Sabadas Ioan, care, se pare, e in masura sa ne dea mai multe informatii cu privire la receptia si situatia reala a drumului precum si lucrarile ad-hoc efectuate recent. Din pacate, insa, Directorul general nu raspunde la telefon, asa ca vom proceda pe cale legala, solicitand informatii cu privire la documentatia completa a proiectului, harta granitelor de judet, din ce bani s-au modernizat drumurile in Rachitele, in ce stadiu se afla receptia, cine a autorizat refacerea drumului surprinsa recent, care cunt motivele pentru care s-a ajuns ca un drum asfaltat in urma cu cateva luni trebuie deja plombat si mai ales, cand se va termina calvarul de pe drumul turistic. In plus, speram sa avem mai mult noroc la RADJ, solicitand sa ne confirme sau infirme daca exista in plan o colaborare cu primaria Bihor pentru modernizarea celor 2 km de drum ramasi neatinsi in judetul Cluj si restul de 8 km din judetul Bihor. Pentru o informare corecta, vom solicita in temeiul legii 544 aceleasi raspunsuri si catre Consiliul Judetean, in speranta ca forul se va informa concret si corect in termenul legal prevazut de lege.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *