In vizor

Din subteranele minciunilor lui Boc cu privire la Metrou: „Da’ cine credeţi că are cinci miliarde de euro?” Dar anul acesta ne-a scobit la buzunare să arunce banii pe inutile studii de fezabilitate

Zicea Emil Boc în 2015 (și poate credea că noi vom uita): ”Metroul nu este o soluție pentru Cluj!”. Azi, același Emil Boc, ne zice cu aceeași tărie: ”Trebuie să avem o linie de metrou!”. Pe cine să credem?

Primarul Clujului insistă în continuare cu ideea unui metrou în oraș, deși a recunoscut că este conștient de faptul că acesta ar putea fi realizat abia peste 20-30 de ani. Mai întâi, a inclus pe lista priorităților primăriei pe 2018 ”realizarea studiului de prefezabilitate pentru introducerea transportului în comun cu Metroul” (cu ce costuri, cu cine, nu se știe). Apoi, a dezvăluit la o emisiune radio că a fost contactat de niște japonezi care ar fi interesați să facă metrou în Cluj-Napoca.

Primarul Clujului avea însă o cu totul altă viziune în urmă cu doi ani și jumătate. El declara atunci clar și răspicat că o linie de metrou nu este sustenabilă, din cauza costului estimat de 5 miliarde de euro, care nu putea fi suportat de primărie chiar în condițiile unei finanțări cu bani europeni. Ulterior, a întors-o ca la Ploiești și a anunțat că metroul poate fi o soluție pentru oraș. Nici asta nu a durat prea mult, deoarece în urma unei revelații de nespecialist a găsit soluția: un tren de suprafață pe ecartamentul CFR sau mixt. Apoi a revenit la varianta metroului (a găsit 5 miliarde de euro în buzunarul unei haine vechi?), pentru care a demarat realizarea studiilor de prefezabilitate. Ce va urma? Un studiu de prefezabilitate pentru teleportare? De ce nu, așa poate mai scăpăm de gropile din logica discursului său, care ne uzează bucșele creierului…

Aveți mai jos transcrierea declarațiilor lui Boc referitoare la nesustenabilitatea unui proiect de metrou în Cluj, date în cadrul unei apariții live la ”Știri de Cluj”, precum și emisiunea respectivă din 17 septembrie 2015 (vizionare plăcută).

Menționăm că cel care a re-descoperit declarațiile din 2015 ale primarului Emil Boc este președintele PSD Cluj, deputatul Horia Nasra.

Emil Boc la Știri de Cluj Live

Emil Boc: Nu-s inginer dar mă uit acum după experienţa pe care am vazut-o din studiile de trafic că trebuie gândită o soluţie supraterană sau subterană, amândouă nu pot fi, din nefericire soluţia metroului, ideală, nu se poate implementa la Cluj pentru un oraş la juma de milion de oameni, cu un cost de cinci miliarde de euro, aproximativ, nu poate fi sustenabilă financiar.
Ce frumos ar fi să ai de la Polus la Aeroport o linie de metrou! Din nefericire costurile exorbitante de peste cinci miliarde de euro…

Moderator: Dar domnule primar, nu v-aţi gândit la un proiect european în sensul asta? Nu credeţi că ne-ar da bani? Şi aşa sunt mulţi neabsorbiţi!

Emil Boc: Da cine credeţi că are cinci miliarde de euro? România nu are atâţia bani încât să susţină un asemenea proiect? Nu sunt bani pentru asemenea proiecte! Noi vom avea în următorul exerciţiu financiar următor vreo 50-60 milioane de euro maxim, vă daţi seama pentru tot exerciţiu 2014-2020 pentru toate domeniile. Păi trebuie să te gândeşti, acei 50-60 milioane de euro cum îi drămuieşti! Cinci miliarde de euro !?! Vă daţi seama! Nu! Metroul nu este sustenabil dacă este să ne gândim la o populaţie de o jumătate de milion de oameni, şi de bugetul pe care-l avem, un buget de 210 milioane euro, să zicem grosso modo de unde 5 miliarde de euro ?! Câte bugete avem nevoie ?! Pe câţi ani nu mai faci altceva ?! Şi vă daţi seama că o parte din ăia şi vin pleacă, sunt banii profesorilor, banii de asistenţă socială, ajutoare de încălzire, deci o treime până la jumătate din buget numai pleacă prin bugetul primăriei, că sunt banii pe care-I plătim pentru salariile, repet, ale profesorilor, pentru protecţie socială, pentru ajutoarele de încălzire, pentru venitul minim garantat, repet sunt lucruri pe care noi doar le gestionăm, că vin de la Bucureşti banii şi îi dăm oamenilor, ce ne rămâne nouă este destul de puţin pentru investiţii locale. Deci, sunt realist, că ar fi ideal să avem o soluţie de metrou dar ea nu este sustenabilă nici ca dimensiune a oraşului, nici ca şi opţiune financiară, un cost aproximativ am afla că ar fi de cinci miliarde de euro, un tronson de acesta de metrou de la Polus la Aeroport.

Moderator: Şi atunci care ar fi sustenabilă?

Emil Boc: Dintre cele două soluţii, supraterană, monorail deasupra Someşului, până la urmă trebuie să te gândeşti că ai un culoar al Someşului, singurul liber în oraş oarecum printre clădiri pe care l-ai putea utiliza. E adevărat sunt nişte probleme, trebuie să faci nişte scări rulante să urci acolo şi să cobori, mai trebuie un sistem de înaltă tensiune, şi Electrica şi de altă infrastructură care să-ţi permit, trebuie să ai acordul de la Apele Române, nu e uşor dar e o soluţie! A doua, hai să vedem ce ar însemna pe dedesubt!

Moderator: Îmi cer scuze că vă întrerup dar ştiţi undeva unde s-ar situa ca valoare?

Emil Boc: Se fac acum studii. Ar fi acum de ordin a 200-400 milioane de euro!

Moderator: Deci nu se compară cu costurile pentru un metrou?

Emil Boc: Pentru că eu am luat, de exemplu, pasajul ăsta care era propus de la Clinicilor până după Prefectură şi era cel mai costisitor, de la 400 milioane de euro, cel mai ieftin subteran. Un pasaj subteran! Cel mai costisitor era 400 de milioane de euro varianta şi cea mai ieftină era 200 de milioane de euro, pentru că mai avea şi porţiuni de suprafaţa, de aceea era diferenţa! Acuma gândintu-te la ce înseamnă monorail şi acolo îţi trebuie nişte şine suspendate, mi s-a spus că acolo este de jumătate de miliard de euro costul! Sau pasaje subterane cu două benzi pe o parte şi alte şi ramificaţii!

Cu deosebită satisfacție constatăm că Ziar de Cluj a fost de acord măcar o dată cu Emil Boc atunci când a scris că un metrou ar ruina orașul pentru câteva zeci de ani. E drept că acel Boc din 2015 nu e acest Boc din 2018. Acela avea mai mult bun simț și mai puțini bani de aruncat pe studii de prefezabilitate inutile care vor aduna praful într-un sertar.

CITEȘTE: Emil Boc, acest Sorin Oprescu al metroului suspendat de autostrada subterană. Calculul bunului simț arată că un metrou în Cluj ar ruina orașul pe câteva zeci de ani

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *