Coregraful Attila Bordas, initiatorul uneia dintre cele mai mari tabere de dans contemporan din Romania, a venit la Cluj cu dorinta de a organiza o tabara de vara cu miza internationala. Acesta si-a dorit o colaborare cu Liceul de Coregrafie si Arta Dramatica Octavian Stroia din oras. Conducerea scolii, spune el, s-a aratat incantata de proiectul lui cu atat mai mult cu cat coregraful le-a promis prezenta unora dintre cei mai buni antrenori, atat din tara cat si din strainatate. Tabara la care ar fi urmat sa participe in jur de 100-120 de dansatori nu va mai avea loc, deoarece, conform spuselor lui Attila Bordas, proiectul a fost refuzat de conducerea liceului. De cealalta parte, reprezentantii institutiei spun ca nu este vorba despre un refuz si ca, de fapt, coregraful nu le-a trimis niciun document referitor la proiect care sa fie inregistrat in baza lor de date.
O colaborare promitatoare
Attila Bordas activeaza in tara si in strainatate atat ca regizor, cat si ca dansator, actor si coregraf. Are experienta in predarea unor ateliere de dans si teatru in mai multe tari. Pasionat de ceea ce face si participand la o serie de festivaluri de dans in strainatate isi doreste sa promoveze dansul contemporan si in tara. Tocmai din acest motiv, el a gandit un proiect cu miza internationala la care sa participe atat cei incepatori, cat si intermediarii sau avansatii. E vorba despre cinci cursuri tinute simultan in cinci sali diferite timp de 11 zile. Pentru aceasta tabara coregraful a considerat ca orasul Cluj-Napoca se potriveste mult mai bine profilului decat Bucurestiul.
„Intelegerea a fost ca am vorbit, in primul rand, la Cluj, pentru ca o prietena din Bucuresti mi-a propus sa vorbesc cu Liceul de Coregrafie printr-o profesoara. Dansa m-a ajutat sa intru in contact cu directoarea. Am vorbit, i-am zis de tabara. E vorba vorba de o tabara de peste 100 de participanti, undeva pe la 120, 130. Ar fi fost pe tip international cu promisiuni de sponsorizare. In paralel, am o gasca cu care depun proiecte sa putem finanta tabara din toate punctele de vedere”, explica Attila Bordas.
Tabara urma sa se desfasoare pe parcursul a 10-11 zile si nu presupunea doar ateliere de dans. In cadrul acesteia, coregraful isi dorea sa organizeze si concerte, discutii profesionale, conferinte, dance-film cinema sau flashmoburi. De asemenea, el promitea participarea a sapte profesori de renume precum Gigi Caciuleanu, Stella Stefou (Thessalokiki), Nina Dipla (Montpellier), Acadie Rusu, Ioana Marchidan, Judit State si Zoltan Gecso (Ungaria).
„Am vorbit, i-am intrebat daca sunt deschisi cu cinci sali si au zis da, cum sa nu. Imi dau cinci sali cu activitati paralele in aceste cinci sali, cu profesori ca Gigi Caciuleanu, ca Nina Diplea care este un world wide teacher, care a facut parte din compania lui Pina Bausch, cu profesori din Grecia, profesori din Ungaria, profesori recunoscuti din Romania, inclusiv eu. Asta ar fi fost activitatea propriu-zisa la Liceul de Coregrafie si au fost foarte de acord. M-am gandit ca o sa fie de acord, eu cred ca este un interes national, cultural, pentru ca in Romania nu exista asa ceva si eu de doi ani, de trei ani, ma chinui sa creez o platforma care, dupa parerea mea, e o platforma lipsa in tara”, completeaza acesta.
Attila Bordas si-a dorit sa transforme tabara intr-una internationala pentru a crea conexiuni intre artistii din Romania si cei din strainatate. De asemenea, el spune ca in perioada taberei, parteneriatul cu liceul coregrafic din oras urma sa fie promovat intens, avand deja promisiuni din partea celor de la TVR, Antena1 sau PRO Tv.
Anularea colaborarii
Dupa discutia pe care a avut-o cu conducerea scolii, i s-a cerut sa trimita un e-mail cu desfasuratorul proiectului, la care sa adauge CV-ul sau. Cu toate ca Attila Bordas a trimis acest e-mail, el a fost intrebat, trei zile mai tarziu, daca a trimis respectivele informatii. Acele date urmau sa fie discutate in sedinta de consiliu.
„Pe mine m-au grabit sa trimit un e-mail. Eu am pus pe cineva, care ma ajuta, sa trimita e-mailul inainte de ora 9 dimineata, ceea ce s-a si intamplat. Dupa care, peste trei zile, m-au intrebat daca am trimis e-mailul. De ce trebuia sa trimit e-mailul de la ora 9? Pentru ca ei la ora 11 in ziua respectiva au avut sedinta si cica au vorbit despre tabara. Cand colo, nimeni nu mi-a zis nimic”, povesteste el.
Dupa ce au trecut cateva zile bune de la acea conversatie, coregraful a primit si raspunsul din partea reprezentantilor institutiei. Acestia il anuntau printr-un SMS ca nu vor colabora cu el si ii doresc succes mai departe, spune el.
„Am impresia ca dupa vreo 12 zile de la intelegerea noastra, primesc un mesaj de genul „Imi pare rau, pana la urma liceul de coregrafie nu vrea sa intre in parteneriat cu tabara ta, succes”. Fara alte explicatii. Chiar si intrebarea mea legata de motiv, n-a primit niciun raspuns inapoi si mie nu-mi place asta pentru ca mi se pare foarte foarte romanesc. Tocmai de aia, vreau sa fac si o tabara de tip international, vreau sa fac ceva de calitate si uite ca, totdeauna, pe parcursul anilor, dai de neseriozitate, de dezinteresul oamenilor profesionisti din meserie”, se plange acesta.
Dezamagit de modul in care a fost tratat, Attila Bordas spune ca nu mai este dispus spre colaborare. Coregraful optase pentru aceasta institutie deoarece are o infrastructura buna care permitea desfasurarea in paralel a cinci cursuri de dans in cinci sali diferite. Mai mult, discutia initiala despre un parteneriat intre liceul coregrafic si el presupunea ca in tabara de vara 15 elevi inscrisi la aceasta scoala sa beneficieze gratuit de cursurile taberei. In plus, si profesorii ar fi avut gratuitate la acestea.
„Atat de multa agitatie am avut si in a gasi o infrastructura buna pentru ceea ce vreau sa fac eu, cu cinci sali, una langa cealalta, cu cinci grupe in paralel care in rotatie lucreaza cu toti profesorii indiferent daca sunt amatori, intermediari, profesionisti, actori sau liceeni sau dansatori ai liceului. Intelegerea noastra era sa bagam 15 oameni ai lor, selectati de catre liceul de coregrafie pe gratis vizavi de cei care platesc o gramada de bani. Plus, toti profesorii din liceu pot sa vina la curs si am zis, bineinteles, mie mi s-a parut corect din partea lor sa necesite asta pentru este un profit profesional pentru liceu si pentru toata lumea care participa”, mai adauga coregraful.
Ceea ce il intristeaza cel mai mult e faptul ca anul acesta are o echipa puternica alaturi de care lucreaza intens, face rost de sponsori si isi scrie proiectele si, cu toate acestea, o institutie de profil nu vrea sa se implice. Attila Bordas vedea aceasta tabara de dans contemporan crescand chiar la nivel de festival in cativa ani.
Atitudinea celor de la Liceul de Coregrafie o caracterizeza in termeni de indiferenta si lipsa de profesionalism. El si-ar fi dorit o confirmare din partea lor cu atat mai mult cu cat luna viitoare va participa la un festival in Grecia unde urma sa promoveze si tabara de vara.
„Vorbim, comunicam prin mesaje, dar cerem sa scriem oficial e-mailuri. Mi se pare o atitudine strict romaneasca din epoca mijlocie. E un dezinteres foarte dezamagitor nu numai pentru mine, ci pentru cei care au vrut sa participe din tara. E o nevoie si nimeni nu face o paleta in acest sens si, cand cineva initiaza intr-un mod oficial, nu este ajutat. Asta nu inteleg, mi se pare neeuropean, deocamdata”, conchide Attila Bordas.
Pozitia conducerii Liceului de Coregrafie
In legatura cu aceasta situatie si, mai ales cu privire la motivul pentru care Liceul de Coregrafie a refuzat o astfel de oferta avantajoasa, Ziar de Cluj a solicitat un punct de vedere oficial si din partea conducerii institutiei. Reprezentantii informeaza ca nu e vorba de un refuz si ca singura problema este aceea ca Attila Bordas nu a depus un document privind proiectul sau, care sa fie inregistrat oficial.
„Imi amintesc de un domn care a venit insotit de doua profesoare de specialitate si am avut o discutie, dar a ramas la nivel de discutie. Domnul nu a facut la noi o cerere oficiala. Eu n-am niciun document cu numar de inregistrare, a fost doar o discutie. Urma sa puna pe hartie desfasuratorul proiectului pe care ni-l propune si, in limitele legii, pentru ca noi suntem institutie de invatatmant de stat, putem gazdui evenimente in masura in care este posibil acest lucru”, informeaza Mariana Pintilie, directoarea Liceului de Coregrafie si Arta Dramatica Octavian Stroia.
Prin urmare, dansa considera ca dezavantajul situatiei este acela ca Attila Bordas nu a comunicat suficient cu ei. Dupa discutia pe care au avut-o atunci, el trebuia sa trimita pe e-mail un desfasurator al programului pe care il propune si care urma sa fie discutat in consiliul de administratie.
„Spatiile nu sunt ale scolii, sunt proprietatea Primariei. Noi nu putem inchiria unor firme, unor institutii care ne propun proiecte, decat daca avem acordul Primariei. In cazul in care nu se doreste inchirierea spatiului care se face dupa o procedura clar stabilita de Primaria Cluj-Napoca, atunci, trebuie sa semnam un parteneriat educational si in cazul unui parteneriat educational, daca noi oferim ceva si ei trebuie sa ne ofere ceva. Sunt doua variante posibile, fie un parteneriat educational, in care noi oferim ceva si cel care propune proiectul ofera si el ceva in avantajul nostru, in avantajul profesorilor si al copiilor. Fie se liciteaza, dar licitarea spatiului se face in conditiile in care avem spatiu excedentar or, lucrul asta se decide in consiliul de administratie. Dar, repet, domnul nu are un document pe care noi sa-l fi inregistrat. Noi nu refuzam parteneriatele educationale. Suntem deschisi, vrem sa colaboram, suntem onorati daca se organizeaza workshopuri la noi in scoala, dar cu respectarea legii”, a declarat Mariana Pintilie, directorul Liceului de Coregrafie.
Sursa Foto: Rancz Andras, Dani Ionita