In vizor

Colectarea selectivă a gunoaielor, pretext pentru RADP să perceapă tarife mai mari. Banii clujenilor, cheltuiți din cauza incompetenței autorităților

Sub pretextul colectării selective a deșeurilor, Regia Autonomă a Domeniului Public (RADP) Cluj-Napoca a solicitat majorarea tarifelor de la 77 lei/tonă la 204 lei/tonă pentru colectarea gunoaielor la rampele temporare. Acest lucru se întâmplă din cauză că Centrul de Management Integrat al Deșeurilor (CMID) nu este gata. Practic, banii clujenilor sunt cheltuiți din cauza incompetenței autorităților.

Colectarea selectivă a deșeurilor a pornit cu stângul în Cluj-Napoca. Încă nu sunt containere în tot orașul, muncitorii firmelor de salubritate adună gunoaiele tot la grămadă, rampa ecologică de deșeuri nu este gata și, colac peste pupăză, RADP vrea (și primește) bani mai mulți ca să depoziteze deșeurile pe rampele temporare, care tind să devină permanente. Aceasta spune multe despre profesionalismul administrației publice locale și județene.

Noile tarife vor fi aprobate în ședința de Consiliu Local de joi, 4 iulie. Tarifele cresc de la 77 lei/tonă, fără TVA la 204,94 lei/tonă, fără TVA. Aceste prețuri ar urma să fie valabile până la deschiderea primei celule a CMID, care teoretic, ar trebui să aibă loc anul acesta.

“Până la deschiderea primei celule din cadrul Centrului de Managament Integrat al Deșeurilor, gunoaiele din municipiul Cluj-Napoca sunt stocate temporar pe o platformă de stocare cu o capacitate de stocare autorizată de 358.000 tone. În situația în care depozitul în operare atinge circa 75% din capacitatea proiectată, trebuie inițiate demersurile pentru redirecționarea deșeurilor într-un alt depozit, autorizat. Deoarece depozitarea temporară a deșeurilor se face de aproape 4 ani, pentru a respecta condiția cantității maxime de depozitare este necesară relocarea unor cantități de deșeuri la alte depozite autorizate. Astfel, trebuie acoperite atât costurile de transport a deșeurilor către depozitele conforme, cât și costurile privind depozitarea finală în aceste depozite. Din cauza cantităților mari de deșeuri stocate pe platformă, este necesară organizarea personalului în mai multe schimburi, asigurarea permanenței la operatorii de cântar, precum și a asigurării pazei”, se arată în proiectul de hotărâre.

Conducerea RADP Cluj-Napoca justifică solicitarea de majorare a tarifelor ca urmare a necesității achiziționării unui număr mai mare de utilaje față de 2015.

“Creșterea cheltuielilor materiale ca urmare a unui număr de utilaje mai mare, prețuri ale combustibilului diferite față de 2015. Necesarul de utilaje a fost stabilit ca urmare a înregistrării unei cantități zilnice intrate pe platformă de aproximativ 450 de tone. Deoarece activitatea de depozitare temporară a deșeurilor se desfășoară pe o suprafață de teren autorizată care permite doar depozitarea pe verticală a deșeurilor, este necesară funcționarea unui releu de excavatoare care ridică deșeurile de pe platforma unde descarcă autospecialele de la companiile de salubritate, iar cu ajutorul cilindrului compactor, deșeurile se compactează și tasează pentru eficientizarea depozitării și evitarea alunecării depozitului”, se mai arată în proiectul de hotărâre.

În ultimii doi ani, la rampa de gunoi de la Pata Rât au avut loc 25 de incendii, jumătate din ele puse intenționat, în care au ars aproape 50.000 de tone de deșeuri. Nici până acum nu au fost descoperiți vinovații. De cele mai multe ori, informațiile preliminare ale autorităților arătau că de vină ar fi autocombustia deșeurilor.

Lucrările la rampa ecologică de deșeuri au început în 2011. După termene peste termene care nu au fost respectate, în urmă cu câteva zile, Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj anunța că în toamnă speră să fie gata prima celulă.

„Sper să avem în sfârșit închis acest subiect al acestei telenovele care ne consumă foarte multă energie, și sper ca în acest an să avem în funcțiune și prima celulă, și cât mai repede să închidem și rampa neconformă, care nu mai este rampă, de fapt este un depozit neconform, sistat deja de un an.

V-am mai spus că există o confuzie, întrucât toată lumea vorbește de Pata Rât, fiind vorba de trei rampe acolo: este un depozit neconform sistat de un an, pe care îl închidem în procedură, suntem în termen, avem termen 2023, apropos de întârzieri, nu suntem în întârziere, el este sistat, și avem termen 2023 pentru închiderea vechiului depozit, care este sistat și în septembrie-octombrie va fi închis definitiv”, a declarat Tișe.

Valoarea CMID a ajuns acum la 100 milioane euro, de patru ori mai mult decât valoarea inițială.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *