Din oras

Clujul, capitala second-hand a Europei

In timp ce alte orase europene isi infrumuseteaza centrele cu buticuri cochete, magazine de moda si cafenele discrete, Clujul il tapiteaza cu magazine second hand. Budapesta, Viena, Milano, Madrid sau Belgrad sunt doar cateva dintre frumoasele orase ale Europei care isi pstreaza o imagine impecabila, cel putin a buricului targului. Cartea de vizita a Clujului se vinde, insa, la mana a doua, de ani buni. Oricat s-ar plange societatea civila de aspectul si imaginea pe care Capitala Europeana a Tineretului o afiseaza in fata intregii lumi, numarul magazinelor ce vand haine la mana a doua nu scade. Dimpotriva, el creste intr-un regim alarmant. 

Astazi, intreg centrul orasului este “bombardat” de haine si pantofi second hand, care se vand la kilogram, in magazine ce se autointituleaza bombastic “outlet-uri”. In realitate, sunt haine purtate, vandute la mana a doua, majoritatea cu defecte. Lucru care nu ar supara pe nimeni – pentru ca ii incanta pe cei care, astfel, isi permit sa cumpere haine de la brand-uri precum Zara, Bershka, Stradivarius, Pull&Bear sau H&M la preturi de doua ori mai mici decat in magazinele din mall-uri – daca aceste magazine nu s-ar afla chiar in buricul targului. 

Din Piata Mihai Viteazu pana in Piata Lucian Blaga sunt zeci de astfel de magazine. Piata Unirii, de exemplu, are trei pe o singura latura, strada Napoca altele doua, ca sa nu mai vorbim de Bulevardul Eroilor, unde aceste magazine au rasarit ca ciupercile dupa ploaie – in total, cinci, pe o strada de cateva sute de metri. Dar “second-hand-urile” nu lipsesc nici de pe Regele Ferdinand sau Baritiu. In locatiile in care, in orice alt oras european, s-ar afla o librarie, un restaurant sau o cafenea, la Cluj se vand haine la kilogram sau la “50 de bani bucata”.  

In viitorul plan urbanistic general in zona ultra centrala a Clujului ar trebui sa fie interzise utilitatile de magazine second hand si acestea sa fie trimise spre zone diferite de cea centrala. Sper sa am intelegere in consiliu local, ma voi consulta cu toti cei care vor avea putere de decizie, sa putem in noul plan urbanistic general sa excludem de pe Eroilor existenta magazinelor second hand. Eu cred ca un centru al orasului tebuie sa-si respecte identitatea, iar identitatea Clujului nu cred ca este second hand-ul. Si cred ca acest lucru ar trebui sa-l implementam si sa trimitem magazinele de acest fel in locatii mai potrivite„, declara primarul Emil Boc in vara lui 2012, conform adevarul.ro.

De fapt, ideea ii apartinea consilierului local Radu Moisin, care propusese ca prin noul Plan Urbanistic General sa fie interzisa o asemenea activitate in zona istorica Clujului. Proiectantii PUG-ului au spus, insa, ca nu pot insera o asemenea prevedere in PUG, pentru ca nu ar avea acoperire legala. 

Asa ca promisiunile lui Emil Boc au ramas la stadiul de promisiuni, iar patronii de magazine second-hand si-au vazut, in continuare de treaba: au crescut numarul buticurilor. Iar banii pe care patronii acestor magazine ii administreaza nu sunt deloc putini. Lantul de magazine second-hand Tabita a avut, in ultimii ani, o crestere extraordinara. In ultimii 6 ani, administratorii firmei au avut, in fiecare an, o cifra de afaceri de peste 2 milioane de euro. 

Cum a crescut Tabita Impex SRL

An Bilant      Cifra Afaceri           Profit        Angajati (nr. mediu)

2013              9 936 405          -74 802                  93
2012              9 744 281          747 175                 93
2011              7 525 209          408 134                 84
2010              6 122 501          -32 757                  76
2009              6 712 809           3 153                    80
2008              7 350 568           77 410                  68

Din spate, vin tare si chiar ii depasesc propretarii magazinelor “London Shop”, unde se vand “haine noi si second hand” in valoare de milioane de euro in fiecare an. In 2012, London SRL, firma cu sediul in Targu-Mures, a avut o cifra de afaceri de trei milioane de euro. 

Cum a crescut SC London SRL

An Bilant    Cifra Afaceri          Profit             Angajati (nr. Mediu)

2013          9 713 245          -1 499 742              172
2012         13 063 451          1 156 111               285
2011         10 809 877          1 265 887               250
2010          5 336 777           1 276 715               150

Exista en-gros-uri de haine second hand in jurul Clujului, mai ales in comune, care vand sacul sau kilogramul de haine second-hand cu 5 lei, de exemplu, iar la comercializare en-detail, pretul acestora ajunge la 5 lei bucata. Profitul pe care il fac aceste magazine este enorm, de aceea isi permit sa plateasca chirii foarte mari in zona centrala. Cat timp nu se gasesc parghii legale ca sa fie efectiv interzisa o asemenea activitate in centrul Clujului, comercial vorbind, ei intotdeauna vor fi peste brandurile de haine noi, peste restaurante, peste oricine, la asemenea profituri. Piata nu poate regla o asemenea situatie decat prin interventii legislative, care se pare ca nu exista in momentul de fata„, spune Radu Moisin. 

Alternativa o reprezinta jocurile de noroc

Radu Moisin spune vehement: „Cu siguranta ca orasul nu arata foarte bine in ochii europenilor„, dar sustine, in acelasi timp, ca magazinele de acest tip nu pot fi alungate din centrul urbei. 

Cand s-au gasit parghii legale, Primaria a intervenit. De exempplu, cand s-au facut licitatii pentru spatiile pe care Primaria le avea in centru, spatiile mai bune, ma refer, prin caietul de sarcini s-a interzis participarea magazinelor second-hand. Asta s-a intamplat la spatiul unde functioneaza magazinul KFC din centru. A fost usor sa se regmementeze asta, fiind vorba de spatiul Primariei. Cand e vorba de proprietati private, insa, cadrul legal actual nu permite sa intervenim„, mai spune consilierul local. 

Singurele afaceri care au un profit la fel de mare sau poate chiar peste comertul cu haine second-hand sunt localurile cu pacanele, explica Moisin. 

„Piata nu are cum sa regleze singura acest aspect, pentru ca nu isi permite nimeni sa dea banii pe care ii dau second-hand-urile. Poate doar jocurile de noroc sa aiba un profit mai mare. Restaurantele de bun simt sau magazinele nu au cum sa supravietuiasca„, incheie acesta. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *