
Primarul Emil Boc se laudă că orașul este unul care încurajează transportul alternativ, cum ar fi bicicleta, însă realitatea din teren îl cam contrazice. Municipalitatea a dezvoltat un proiect pe fonduri europene Cluj Bike prin care cetățenii au posibilitatea să circule în oraș cu biciclete închiriate, problema este că în ultimul timp tot mai multe stații sunt nefuncționale, iar cei care se ocupă de mentenanța lor nu rezolvă problemele suficient de repede.
În ultima perioadă a crescut numărul sesizărilor din partea celor ce ar vrea să circule cu bicicleta în oraș, dar se lovesc de numărul mare de stații nefuncționale.
„Majoritatea statiilor Cluj Bike din intreg orasul sunt avariate si inutilizabile. Display-ul ecranelor nu este functional la majoritatea dintre statii, facand astfel inchirierea bicicletelor imposibila. Iar la putinele statii care sunt inca functionale, de multe ori bicicletele sunt si ele avariate: roti sparte, lanturi cazute, rugina, franele slabite. Am observat totusi ca s-au introdus cateva biciclete noi sau reconditionate, fapt care ma face sa mai am sperante, insa din cauza statiilor inutilizabile, aceste biciclete doar se prafuiesc. Si e pacat. Asadar as dori sa atrag atentia asupra acestei probleme si sunt sigur ca nu doar eu ci si multi alti clujeni s-ar bucura sa fie capabili sa se dea din nou pe bicicletele Cluj Bike prin oras asa cum o faceam in primii ani cand au aparut”.
„Am încercat sâmbătă să iau o bicicletă dar nu am reușit din 3 stații. Una era complet goală cu ecranul închis, la alta erau biciclete cu becul verde dar pe panou era pagina de login de Windows 7 profesional și nu aveam parola (evident) și nu puteam face nimic și la ultima erau biciclete ok dar ecranul închis, am apropiat cardul dar nu s-a întâmplat nimic. Pe harta apărea că ultimele 2 sunt funcționale dar nu prea. S-a dus și programul acesta?”
„Nici eu nu am reusit saptamana trecuta din Grigore3scu, ecranul afisa o imagine dublata si de o intensitate luminoasa foarte scazuta, practic nu se putea descifra nimic. Am sunat la ei sa fac sesizare si mi-au spus ca “asa fac ele de la soare”.”
„Pe cât e de superbă inițiativa ClujBike, cu atât de dezamăgitoare este când ajungând la stații cu gândul de a rezolva o rută repede găsim ecranul mort, sau găsim majoritatea bicicletelor cu roată prea moale, cu care nu te poți deplasa cu siguranță. Iar harta ClujBike arată că totul e ok și la o stație despre care am sesizat eu personal de mai multe ori, că nu funcționează sistemul. În modul asta de „ori reușesc, ori nu” nu se poate baza pe ClujBike. Dorim măsuri eficiente ca inițiativa să devină ceea ce și ar trebui să fie, altfel rămâne o alternativă foarte slabă”, au solicitat clujernii.
Din păcate eșecul acestui proiect nu este ceva nou. Ziar de Cluj a scris în repetate rânduri despre proiectul de 3 milioane de euro din 2012 care trebuia continuat în 2017, dar peste care s-a așezat praful.
La aproape zece ani de la lansarea proiectului acesta este încă o mizerie marca non-administrația Boc: fără coerență, fără elemente de siguranță, pompieristic, realizat în bătaie de joc, cât să mai bifeze primarul încă o ”realizare” în agendă, să-și mai tragă niște poze pentru albumul de facebook și să mai azvârle niște vorbe în spațiul public. Tot de zece ani, bicicliștii Clujului încearcă să atenționeze, fără prea mare succes, această non-administrație cu privire la incoerența sistemului de bike-sharing.
Bicicletele sunt în mare parte vechi, achiziționate încă din 2013, iar pistele de biciclete sunt mai mult doar desenate ca să dea numărul de kilometri și nu formează un traseu unitar pentru bicicliști.
Cluj Bike, rețeaua publică de biciclete din Cluj-Napoca, a fost inaugurată la finalul anului 2015, cu surle și cu trâmbițe, constituind un motiv de mândrie pentru primarul Emil Boc, ce a declarat, chiar în ziua inaugurării, că îi invită pe clujeni „să folosească bicicleta ca mijloc alternativ de deplasare prin municipiu, fie pentru a merge la locul de muncă, fie pentru a petrece timpul printr-o plimbare cu bicicleta.”
Reţeaua de staţii self-service de închiriere de biciclete este un proiect realizat pe bani europeni, care trebuia să fie funcţional din august 2013, însă finalizarea sa a fost tergiversată până în luna noiembrie a anului 2015, când sistemul a fost dat în folosință, deși încă mai avea erori de funcționare.
Citește și: