Reportaj

Clinica lui Florian, abandonata in mizerie crunta de "manajerul" Susca. Tratamentul la Neurochirurgie incepe cu un razboi al nervilor purtat intr-un hol mic si infect

Luni dimineata, pe holul spitalului de Neurochirurgie, care are putin peste 10 metri patrati, stau inghesuiti in jur de 20 de pacienti. Pe chipurile oamenilor se citeste disperarea, frica, tristetea, orice altceva in afara de speranta. Nu exista nicio ordine, iar in aer pluteste un miros de medicamente amestecat cu clor, de spital care nu a depasit perioada comunista.

Clinica de Neurochirurgie din Cluj este in topul celor mai bune clinici din tara. Situata pe Victor Babes, in pavilionul VII, clinica este vizitata anual de mii de pacienti, iar cei mai mult dintre acestia ajung sa fie operati de medicii de la Neurochirurgie Cluj. Din pacate, primul contact cu clinica poate sa fie traumatizant si pentru un om perfect sanatos. Din momentul in care te apropii de intrare rasar pereti distrusi, calorifere ruginite si usi in paragina. Daca pacientii nu ar sta ca sardelele si nu ar pluti in aer un miros intepator, ai putea crede ca e un spital parasit. Totusi, nu este cazul – in medie 15 pacienti noi trec zilnic pragul spitalului, iar multi dintre acestia sunt din alte orase.

Mii de pacienti asteapta un diagnostic in conditii mizere

Teoretic, un pacient care urmeaza sa vina la un consult la Clinica de Neurochirurgie se documenteaza prima data pe site-ul institutiei, unde lucrurile sunt incurajatoare.

„Profesiunea noastra de credinta este de a face bine, de a face sa incolteasca speranta atunci cand totul in jur pare a se prabusi. Pentru noi nu este bucurie mai mare decat aceea de a aduce zambetul pe chipul unui om aflat in suferinta. Daca suferinta ta nu a gasit leac pana acum, paseste-ne pragul cu incredere, vom incerca sa te ajutam cu tot ceea ce stiinta, experienta si poate harul ne-a inzestrat”, sta scris pe pagina principala a site-ului clinicii.

In realitate, niciun zambet nu se intalneste pe chipurile oamenilor de la Neurochirurgie. Toata lumea sta cu capul pleca, toata lumea pare resemnata, iar medicii sunt, de multe ori, mult prea ocupati sa ii ajute cu „experienta si harul” lor. Medicii care isi fac aparitia pe „holul groazei” se prezinta fugitiv si intreaba daca e vreun pacient care il asteapta. Cateva minute mai tarziu, medicul pleaca triumfator ca si-a incheiat o noua zi in care a stat in slujba pacientilor.

Un angajat al spitalului apare cu o targa pe care o foloseste pentru aprovizionarea cu medicamente. Leaga usa cu tifon si incepe sa aranjeze meticulos cutiile. Toate astea pe holul si asa neincapator.

Pe holul respectiv, fie ca e vorba de pacienti sau apartinatori, oamenii ajuns sa stea si cateva ore, timp in care trebuie sa suporte curentul in care stau, scaunele distruse si mirosul dezagreabil. Pe langa aceste aspecte, toaleta destinata pacientilor arata ingrozitor si seamana mai degraba cu o debara a unor meseriasi – galetile cu lavabil troneaza in baie, iar pacientii sunt nevoiti sa se spele pe maini in vana.

Toate aceste detalii nu se regasesc insa pe site-ul spitalului. Acolo, la sectiunea „Galerie Foto”, orice vizitator s-ar astepta sa gaseasca poze din spital, saloane, sali de operatie sau cabinete. Nici vorba de asa ceva – singurele poze sunt de la o conferinta cu participare internationala, iar in poze locul pacientilor invingatori este luat de sculpturi in pepene verde, tavi de cupe cu sampanie si un minunat bufet suedez. Toate acestea in timp ce pacientii care ajung la un consult in pavilionul VII sunt inspaimantati pe holurile infecte ale spitalului.

Avertizari peste avertizari

Niciun pacient nu poate trece de usa care duce efectiv pe sectia de Neurochirurgie. Aceasta e inchisa, iar pacientii intra numai insotiti de personalul medical. Usa mare care face „trierea” pacientilor este folosita si ca avizier si este intesata de anunturi. Acolo este lipit si un afis cu programul de vizite, aprobat de Cristiana Ciortea.

La sfarsitul lunii august 2013, Cristiana Ciortea a demisionat din functia de manager al SCJU Cluj, dar cele 14 luni care au trecut se pare ca nu au fost suficiente pentru ca programul de vizita, aprobat in trecut de Ciortea si afisat pe usa la Neurochirurgie, sa fie schimbat cu unul aprobat de actualul manager, Petre Susca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *