
Ce să vezi, Ministerul Transporturilor nu susține declarațiile primarului Emil Boc cu privire la finanțarea metroului de la Cluj din obligațiunile verzi. Nu este pentru prima dată când planurile mărețe ale primarului cu privire la acest proiect sunt dezmințite de la centru.
Ministerul Transporturilor a specificat clar că actul adițional încheiat cu Primăria Cluj-Napoca cu privire la finanțarea metroului se referă la finanțarea cheltuielilor eleigibile deja efectuate, asta deși primarul Emil Boc se lăuda într-o conferință de presă că ÎNTREGUL proiect al metroului va fi finanțat din obligațiuni verzi.
Iată răspunsul Ministerului Transporturilor:
- „Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de coordonator de reforme/investiții al PNRR, a încheiat un act adițional la contractul de finanțare aferent proiectului „Magistrala I de Metrou Cluj” cu Primăria Municipiului Cluj-Napoca, în care este stipulat că finanțarea contribuției publice naționale va fi asigurată, pentru cheltuielile eligibile deja efectuate (…) din sumele alocate provenind din împrumuturi contractate de România din emisiunile de obligațiuni verzi” – răspuns la solicitarea PressOne din 11 octombrie 2024.
Iată declarația primarului Emil Boc:
- „Această nouă sursă de finanţare din obligaţiuni verzi acoperă atât cheltuielile prezente, cât şi cheltuielile viitoare (…), pe întreaga perioadă de implementare a proiectului” – primarul Emil Boc la o conferință de presă din 24 septembrie 2024.
De altfel, în acest moment nici nu ar avea cum să fie finanțat proiectul în integralitate din obligațiuni verzi, deoarece suma necesară pentru realizarea metroului este mult mai mare.
Suma totală obținută de Guvernul României din emisiunea de euroobligațiuni verzi este de aproximativ 1.98 miliarde euro, din care aproximativ 1.53 miliarde euro au fost deja alocați pentru cheltuieli eligibile pe proiecte realizate în perioada 2021 – 2024. Conform ultimelor estimări, costul construirii metroului de la Cluj se ridică la circa 13.7 miliarde de lei, aproximativ 2.74 miliarde de euro. Și ar trebui să fie finalizat în următorii 6 ani, în 2031.
Banii strânși au fost folosiți pentru finanțarea tuturor proiectelor eligibile și ar urma să fie suplimentați prin emiterea altor obligațiuni verzi pe piețele internaționale sau piața internă. Dar această decizie depinde de estimările privind cheltuielile bugetare eligibile cărora le pot fi alocate aceste sume. Guvernul, prin Ministerul Transporturilor, a declarat că nu există în prezent o proiecție anuală a cuantumului sumelor aferente instrumentului de finanțare mai sus amintit (euroobligațiuni verzi) în cazul proiectului magistralei de metrou Cluj-Napoca
Premierul Ciolacu a recunoscu că primarul Emil Boc a cam „forțat” mâna Guvernului cu proiectul metroului. Practic, Boc a anunțat că a început acest proiect, iar Guvernul nu are decât să găsească sursele de finanțare, că asta nu este responsabilitatea Primăriei. Și dacă noul Guvern nu va considera o prioritate metroul de la Cluj, cine va fi responsabil? Nu Boc, că a anunțat că se va realiza un proiect pentru care nu exista o sursă de finanțare sigură? E adevărat că premierul a promis că va găsi soluții pentru finanțarea metroului, dar în fața sunt alegeri parlamentare, ceea ce înseamnă că se schimbă Parlamentul și Guvernul, iar Ciolacu are mari șanse să fie președintele României, ceea ce înseamnă că metroul nu va mai fi responsabilitatea lui.