Agențiile particulare de detectivi oferă servicii diverse de supraveghere și urmărire a persoanelor, de investigații pre și post maritale, infidelități și divorț, de căutare a persoanelor dispărute, verificări privind abuzul asupra copiilor, de investigații privind infracțiunile de furt, înșelăciune, abuz de încredere ș.a.m.d., rapoartele de supraveghere și verificări putând constitui mijloace de probă în instanță. Problema apare atunci când, din cauza necunoașterii legii sau datorită dorinței detectivilor de a-și favoriza clientul, aceste rapoarte ajung să conțină date fără nicio relevanță legală, rapoarte care, însă, sunt acceptate de către judecători ca probe în instanță.
Este și cazul unui bărbat din Cluj-Napoca, aflat cu soția sa într-un proces pentru desfacerea căsătoriei și stabilirea autorității părintești și a domiciliului minorului, bărbat care, la cererea soției, a fost supravegheat în mai multe rânduri de o astfel de firmă de detectivi care a constatat în cadrul raportului de supraveghere gravele „abateri de comportament” ale bărbatului care și-a transportat fetița cu taxiul, fără ca mașina de taxi să fie echipată cu scaun de siguranță pentru copii. Or, printr-o simplă căutare, detectivii ar fi putut afla că legea nu prevede o astfel de obligație, așadar constatarea din raportul lor de verificări este irelevantă, fiind simplă literatură, o narațiune fără vreo valoare legală, pe banii clientului:
„RAPORT DE SUPRAVEGHERE ȘI VERIFICĂRI PRIVIND PE *** DIN CLUJ NAPOCA
În conformitate cu prevederile Legii 329/2003, cât și a contractului nr. * din 14.12.2016, din supravegherea și verificările efectuate asupra numitului *** din Cluj Napoca, str. ***, nr. *, ap. *, au rezultat următoarele :
16.12.2016
La solicitarea beneficiarei de contract, în data de 16.12.2016, la ora 16.45, s-a realizat un dispozitiv de supraveghere la adresa din Cluj Napoca, str. *, nr. *, în zona bl. *, sc. *, et.*, ap. *, unde locuieşte beneficiara de contract.
La ora 16.55 la parterul scării 1 a coborât beneficiara cu o fetiță minoră, iar după câteva minute, la ora 17.00, în zona scării de la adresa menţionată a sosit un taxi din care a coborât un bărbat cu semnalmentele lui *** (conform prezentării beneficiarei de contract), care, fără să discute cu mama fetiței, a luat minora și a urcat-o în taxi. *** a urcat împreună cu fetița pe bancheta din spate a autoturismului taxi, dar acesta nu era echipat cu scaun de siguranţă pentru copii, fetiţa având doar 4 ani.
S-au deplasat în zona Gării Cluj Napoca, după care pe strada ***, unde au oprit la poarta imobilului cu nr *. ***, fără să coboare din autoturism, a predat fetița unui bărbat de aproximativ 60 ani, cu toate că aceasta striga după tatăl său. Bărbatul a intrat cu fetița în imobilul de la nr. *. *** și-a continuat drumul cu taxi până pe str. ***, unde a coborât și s-a deplasat pe jos până pe str. ***, unde a intrat la Facultatea de Litere.
La ora 19.10, bărbatul care a luat fetița din taxi a ieşit singur din curtea imobilului și s-a deplasat spre Gara Cluj Napoca.
Până la ora 20.10, ora la care supravegherea s-a suspendat, *** nu a revenit la domiciliul unde se găsea minora, respectiv str. ***, nr. *.
24.01.17
La solicitarea beneficiarei de contract, în data de 24.01.2017, la ora 16.45, s-a realizat un dispozitiv de supraveghere la adresa din Cluj Napoca, str. ***, nr. ***, în zona bl. *, sc. *, et. *, ap. *, unde locuieşte beneficiara de contract.
La ora 17.00, în zona imobilului a sosit un taxi din care a coborât *** și, fără să discute cu mama fetiței, a luat minora și a urcat cu aceasta pe bancheta din spate a autoturismului. Nici de această dată autoturismul nu era dotat cu scaun de protecţie pentru minori. S-a deplasat la adresa de pe str. *, nr. *, unde au coborât și unde au fost așteptați de către o femeie mai în vârstă, probabil bunica fetiței. Toţi trei au intrat în imobilul de la nr. * și nu au părăsit locaţia, nici nu au fost observaţi în zona imobilului până la ora 19.40, când *** împreună cu fetița au coborât și au urcat într-un taxi cu care s-au deplasat la domiciliul fetiței din Cluj Napoca, str. *, nr. *.
SC *** DETECTIVI PARTICULARI SRL își asumă responsabilitatea privind conţinutul prezentului raport de supraveghere și verificări și precizează că toate datele prezentate sunt reale și se pot constitui în mijloace de probă.
20.02.2017”
Ce spune legea?
Conform HG 11/2015 pentru modificarea si completarea Regulamentului de aplicare a OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin HG 1391/2006, copiii cu o inaltime de pana la 135 cm pot fi transportati in autovehicule echipate cu sisteme de siguranta pentru conducator si pasageri, denumite in continuare sisteme de siguranta, doar daca sunt fixati sau prinsi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare in scaun pentru copii instalat in autovehicul.
Aceste dispoziții nu se aplica in cazul transportului in autovehicule destinate transportului public de persoane, precum si in taxi, daca in acesta din urma copilul ocupa orice alt loc decat cel de pe scaunul din fata. Transportul copilului in varsta de pana la 3 ani, in acest caz, se realizeaza sub supravegherea unei persoane, alta decat conducatorul de autovehicul.
Copiii cu o inaltime de peste 135 cm pot fi transportati in autovehicule echipate cu sisteme de siguranta doar daca poarta centuri de siguranta pentru adulti, reglate astfel incat sa nu treaca peste zona gatului sau fetei, ori daca sunt fixati sau prinsi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare in scaun pentru copii instalat in autovehicul.
Prin dispozitiv de fixare in scaun pentru copii, in sensul prezentului articol, se intelege un ansamblu de componente capabil sa fixeze un copil in pozitia sezut sau culcat, care poate cuprinde o combinatie de chingi ori elemente flexibile cu o catarama de fixare, dispozitive de reglare, elemente de prindere si, in unele cazuri, un scaun suplimentar si/sau un scut pentru impact, ce poate fi ancorat la un autovehicul, ori un sistem constituit dintr-un dispozitiv partial de fixare in scaun utilizat impreuna cu centura de siguranta cu rol de prindere a copilului sau de fixare a dispozitivului, cum ar fi, fara a se limita la acestea, scaun de siguranta pentru copii, perna de inaltare, care poate fi folosita impreuna cu o centura de siguranta pentru adulti, portbebe-cosulet pentru sugari, scaun pentru sugari, chinga de ghidare, precum si centura si sisteme de centuri pentru copii.
Un alt articol din această lege precizează faptul că copiii in varsta de pana la 3 ani nu pot fi transportati in autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranta. Prin exceptie de la prevederile acestui aliniat, copiii in varsta de pana la 3 ani pot fi transportati sub supravegherea unei persoane, alta decat conducatorul de autovehicul, in autovehicule destinate transportului public de persoane, precum si in taxi daca in acesta din urma ocupa orice alt loc decat cel de pe scaunul din fata.
Copiii cu varsta de peste 3 ani, avand o inaltime de pana la 150 cm, pot fi transportati in autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranta doar daca ocupa, pe timpul transportului, orice alt loc decat cel de pe scaunele din fata.
Taxiurile din Cluj nu au scaune de siguranță pentru copii pentru că clienții nu le solicită
Ziar de Cluj l-a contactat pe Ioan Pugna, vicepreședintele Asociației Taximetriștilor din Cluj, pentru a afla dacă în Cluj-Napoca există taxiuri echipate cu scaune de siguranță pentru copii:
„Nu e obligatoriu, e specificat în lege că obligativitatea scaunului de copil exclude transportul în comun și taxiurile. E menționat foarte clar în lege. Taxiurile în Cluj nu au și nici nu se solicită. Am avut noi un program pilot la Nova și a stat la dispecerat scaunul fără să îl solicite nimeni. Cine să îl solicite, pe distanțe scurte? S-a renunțat. Am avut vreo două luni și întrebau fetele dacă au nevoie de scaun de copil, nu a fost solicitat”, a declarat Ioan Pugna.
Nici mijloacele de transport în comun ale CTP nu sunt echipate cu scaune de siguranță pentru copii
Ziar de Cluj l-a contactat pe Liviu Neag, directorul CTP Cluj, pentru a afla dacă mijloacele de transport în comun ale Companiei de Transport Public au sau vor avea scaune de siguranță pentru copii, cu toate că legea nu prevede o astfel de obligativitate:
„Noi avem, de exemplu, în mijloacele de transport, mai nou, la acelea articulate, avem în zona din remorca din spate, este un loc special pentru landou. Deci pentru cei care sunt în cărucior. Aceeași poveste, locurile din față, din remorca din față, sunt rezervate mama și copilul, oameni vârstnici, femei gravide. Deci aici depinde de situație. La modul general, sunt niște scaune speciale pentru mama și copilul, pentru oamenii vârstnici, femei gravide. De scaunul de siguranță răspunde părintele. Depinde de vârstă, e o problemă de vârstă. Dacă e până la un an și ceva este în landou. Dacă este mai mare, probabil că atunci, în general, se folosesc acele hamuri speciale pentru copii și probabil că așa cumva, și-l leagă oarecum de propriul corp al mamei, copilul este legat, este o centură de protecție. Așa se face într-o lume civilizată și într-o lume care se respectă.”
Reprezentantul agenției de detectivi este la Paris, la „shopping”
Reprezentantul agenției de detectivi, contactat telefonic de Ziar de Cluj, a refuzat să comenteze raportul de supraveghere întocmit de către agenție, motivând că este „în magazinele Lafayette”, într-o excursie la Paris.
Așadar, mare atenție atunci când vă alegeți firma de detectivi care să vă ajute la a procura probe pentru instanță. Între a procura probe reale și a le produce din pix, tendențios, e o mică-mare diferență. De profesionalism. Și de bani irosiți sau folosiți cu rost.
Foto: adevarul.ro