Vă spunem de pe acum că ieri nu s-a întâmplat nimic. Nu s-a dat dreptate „rezistacilor” și nu s-a dat dreptate nici PSD-ului. În stilul caracteristic al CCR a împăcat opinia publică şi „puterea”.
De ce? Haideți să vedem.
1 Se dă OUG 13 (noaptea ca hoții, proteste, lista cu numerele de telefon din PSD făcută publică pentru înjurături, etc.). Acest OUG 13 urma să intre în vigoare în 10 zile.
2 Se dă OUG 14 care are două părți: abrogarea OUG 13 și câteva modificări legislative în penal (o să reluăm subiectul). Cele două ordonanțe ajung în Parlament și vin însoțite de două legi: Legea 8/2017 (Legea nr. 8/2017 privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 13/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal și a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală) – și Legea 9/2017 (Legea nr. 9/2017 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2017 privind abrogarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 13/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal și a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, precum și pentru modificarea Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală).
Ce s-a cerut la CCR?
Excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor:
– art.297 alin.(1) şi art.298 din Codul penal;
– art.I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.14/2017 privind abrogarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.13/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal şi a Legii nr.135/2010 privind Codul de procedură penală, precum şi pentru modificarea Legii nr.135/2010 privind Codul de procedură penală, ale ordonanţei de urgenţă, în ansamblul său;
– Legii nr.8/2017 privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.13/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal şi a Legii nr.135/2010 privind Codul de procedură penală;
– Legii nr.9/2017 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.14/2017 privind abrogarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.13/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal şi a Legii nr.135/2010 privind Codul de procedură penală, precum şi pentru modificarea Legii nr.135/2010 privind Codul de procedură penală.
Ce s-a decis?
În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a decis:
1. A respins, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.14/2017, a ordonanţei de urgenţă în ansamblul său, a Legii nr.8/2017 şi a Legii nr.9/2017.
2. A respins, ca devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.298 din Codul penal.
3. A respins, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art.297 alin.(1) din Codul penal sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.
Decizia este definitivă și general obligatorie și se comunică celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi instanțelor de judecată care au sesizat Curtea Constituțională.
… Şi acum să ne întoarcem la partea a doua din OUG 14. Cum s-a precizat mai sus, OUG 14 avea două componente: abrogarea OUG 13 (celebra ordonanță cu dezincriminarea abuzului în serviciu) şi o serie de modificări legislative.
Modificările legislative erau următoarele: un procuror poate dispune controlul judiciar asupra unui inculpat pe o perioadă maximă de 60 de zile, fără a fi nevoie de o decizie judecătorească în acest sens. În cazurile de achitare şi renunțare a cercetării penale, cauzele în civil (cele pentru daune sau prejudicii) rămân nesoluționate. Şi în ultimul rând s-a abrogat articolul care prevedea ca denunțul penal personal să privească o infracțiune săvârșită înainte cu maxim șase luni de la formularea acestuia.
Toate aceste modificări legislative sunt deja incluse în Noul Cod de Procedură Penală. Rămâne de stabilit, prin motivarea Curții Constituționale a României, referitor la decizia enunțată ieri, dacă acele excepții de neconstituţionalitate erau ridicate şi pentru modificările legislative deja incluse în cod sau doar pentru partea cu abrogarea OUG 13. Cu toate acestea, decizia de respingere a excepțiilor de neconstituționalitate arată că OUG 14 (cu tot cu abrogarea OUG 13) a fost o creație legislativă legală, dat fiind că respingerea susține că cererile sunt inadmisibile sau neîntemeiate.