In vizor

Ce au inteles romanii din Black Friday: "S-au format niste cumparatori mutanti, care cauta si devin experti in a vana procente"

Daca la americani Black Friday inseamna o zi de reduceri substantiale, la romani aceeasi sarbatoare s-a transformat in cateva saptamani de reduceri minore. Daca dincolo de ocean se vand electronice, la noi se cumpara aticole de imbracaminte si mancare.

Black Friday este a doua zi dupa Thanksgiving, o sarbatoare foarte importanta in cultura americana si canadiana, zi a recunostintei fata de intregul an care a trecut si fata de cei apropiati. Din anii ’60, Black Friday coincide cu deschiderea sezonului de cumparaturi, sezon care tine pana la Craciun.
In Romania, insa, Black Friday incepe cu o saptamana inainte. Sau cu o luna. Pentru romani, Black Friday e o zi de reduceri ce nu trebuie neaparat sa fie in ultima zi din noiembrie. Pentru noi, Thanksgiving nu exista, deci Black Friday e un simplu pretext folosit pentru ca vrem sa vindem. De “Vinerea Neagra” se vinde orice la reducere – de la articole de lenjerie intima la ciocolata si jucarii de plus.

In Cluj, la multe dintre magazinele din mall-uri si nu numai, am putut vedea toata saptamana oferte la produse cosmetice, lenjerie, pantofi si chiar mancare. Black Friday-ul nostru n-are nicio legatura cu al americanilor, inventatorii conceptului. Aici se aud reclame ca “azi e ultima zi de Black Friday”, aici se fac reduceri, chiar daca unele dintre ele fictive, la orice.

Dragos Alexa, cosultant de marketing si branding spune ca vanatoarea reducerilor nu o sa aiba viata lunga pe taramuri mioritice.

“Ce s-a intamplat la romani e extensia asta de sase, patru saptamani de Black Friday, pur si simplu o sa moara la un moment dat, pentru ca lumea o sa-si dea seama ca nu e fezabila. In ultimii patru ani, de cand a inceput sa apara Black Friday in Romania, s-au tot extins perioadele. A fost un weekend, dupa care au fost doua saptamani, acum sunt chiar patru-cinci saptamani in multe cazuri. O sa isi revina, pentru ca lumea o sa astepte prea mult Black Friday-ul si o sa omoare celelalte luni la nivel de consum. O sa omoare luna octombrie si poate si partea de decembrie, cand sunt vanzari masive”, explica Alexa.

In absenta unei strategii de marketing pe tot anul, toate companiile se agata de un cliseu copiat si fiecare si-l adapteaza dupa bunul plac. Cu toate acestea, spune Dragos Aexa, companiie nu castiga astfel clienti fideli, pentru ca romanul e obisnuit sa vaneze reducerile.

“E un fel de Grupon, care a fost moartea companiilor. Ele sperau, dand un discount mare, lumea sa vina si sa ramana la ei, sa aiba retentie de clienti. Ei bine, asta nu s-a intamplat, pentru ca romanul este vanator de promotii. Dentistul care a facut un discount de 90% la o plomba s-a trezit cu un pacient care migreaza pe la toti dentistii care faceau campanii de reducere.

Reducerea nu e argument de marketing, reducerea e argument de vanzare, in niciun caz argument de retentie de clienti. Ce nu inteleg companiile e ca prin astfel de reduceri pentru toata lumea si de lunga durata nu fidelizeaza, nu-si castiga vanzari pe tot timpul anului din partea unor clienti fidei. Sa ne uitam la cei trei mari jucatori pe fiata de online de Black Friday: eMag, Altex si Flanco. Daca eu nu gasesc un laptop la eMag, nu am nicio problema sa ma mut la Altex. Nu mai coteaza partea de sguranta, ca unul e mai profesionist sau mai mare. Nu am absolut niciun fel de emotie sa comand acelasi produs, daca nu mai exista in stoc la unul, sa merg la altul. Ce fac acum companiile – fac niste cumparatori mutanti, care cauta si devin experti in a vana procente, care nu mai au niciun fel de afinitate de valoare de brand”, mai spune consultantul de marketing si branding.

Maine e ultima zi oficiala de Black Friday in Romania. Nu la fel de mare si consistenta precum prima, dar tot o zi in care se poate cumpara orice la pret redus, mai mult sau mai putin. Pana si KFC intra in hora Black Friday: vineri, 28 noiembrie, la fiecare meniu 5 Hot Wings cumparat primesti gratuit inca un meniu de 5 aripioare, inclusiv cartofi si bautura. Oferta este valabila in toate restaurantele KFC din tara, de la prima ora si pana la ultima.

sursa foto: maramuresenii.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *