In vizor

CATEGORIA OSĂ FACEM, DREGEM, DEOCAMDATĂ PRAF CULEGEM: Metroul din Cluj are constructor, dar Primăria nu găsește supervizor pentru lucrări. Încă o licitație anulată

După două licitații și suplimentarea valorii contractului, Primăria Cluj-Napoca tot nu reușește să găsească un consultant pentru supervizarea lucrărilor la Magistrala I de Metrou. Dar OSĂ exproprieze cu Metrorex, atinci când OSĂ exproprieze. Iaca ”Varză a la Cluj”.

  • Un nou obstacol apare în desfășurătorul de ”necesare” al proiectului: încă o licitație eșuată pentru găsirea unui supervizor pentru lucrările la Magistrala I. Nicio ofertă eligibilă nu a fost depusă până la termenul limită.

Marți a fost ultima zi de depunere a ofertelor pentru contractul de servicii de supervizare pentru ”Proiectare și execuție lucrări de infrastructură,automatizare trafic, racordare și alimentare cu energie electrică ”Tren Metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida–Jucu-Bonțida – Etapa I: Magistrala I de Metrou”.

Procedura a fost însă anulată automat de platforma SEAP, ”deoarece la data limita de depunere a ofertelor nici unul din ofertanții înscriși nu a criptat ofertă financiară/sau nu a răspuns la toți factorii de evaluare electronici, după caz”. Termenul de implementare a proiectului este de 156 de luni (13 ani), fără posibilitate de reînnoire. 

Contractul pus la bătaie de Primărie avea o valoare estimată de 140.551.163 lei, bani proveniți din mai multe surse:

  • Fonduri Europene Nerambursabile prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020;
  • Fonduri Europene Nerambursabile și Rambursabile prin Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR) 2021-2027;
  • Fonduri Europene Nerambursabile prin Programul Operațional Transporturi (POT) 2021-2027;
  • Alocații de la bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii;
  • Alocații de la bugetul local prin UAT Municipiul Cluj-Napoca și UAT Comuna Florești;
  • Alte surse legal constituite identificate pe parcurs.

La mijlocul lunii februarie, licitația a fost suspendată, viceprimarul Dan Tarcea arătând că este vorba despre o solicitare de prelungire a termenului de depunere a ofertelor. Termenul inițial, stabilit pentru data de 27 ianuarie a fost prelungit inițial până în 16 februarie și ulterior a fost stabilit pentru data de 28 februarie.

Prima licitație pentru găsirea unui supervizor pentru lucrările la metrou avea termen limită de depunere a ofertelor data de 8 decembrie 2022, însă a fost anulată. Licitația a fost relansată în 22 decembrie, cu o valoarea a contractului cu 15 milioane de lei mai mare decât valoarea inițială (140.551.163 lei față de 125.013.820 lei).

Contractul pentru supervizarea magistralei de metrou din municipiu are o valoare record pentru servicii de consultanță în România. Valoarea contractului este direct proporțională cu valoarea estimată a contractului de proiectare și execuție: 9 miliarde lei. Serviciile de supervizare înseamnă, practic, consultanță pe durata contractului de proiectare și execuție, dar și în perioada de garanție. Primăria menționează faptul că „semnarea contractului de supervizare se va face numai după semnarea contractului de finanțare”.

Și, Maestre, poate ni se explică și nouă cum se dă câștigătorul licitației la metrou, când firma de Ingineri nu este desemnată? Nici măcar avansul lucrării nu se poate da fără așa firmă.