In vizor

Cătălin Drulă și Nicușor Dan – marii avocați ai Uber în România

Scandalul planetar amorsat ieri de dezvăluirile unor mari organe de presă privind ilegalitățile comise de compania americană Uber are în prim plan figuri politice grele. Oameni suspectați că au încheiat înțelegeri cu Uber pentru a permite dezvoltarea activităților companiei în disprețul legii. Documentele prezentate includ și România, iar marii avocați ai companiei au fost cei de la USR/PLUS, inclusiv actualul președinte, Cătălin Drulă, care au dus bătălii teribile cu PSD în favoarea Uber, potrivit inpolitics.ro.

Pe la începutul anilor 2010, Uber a fost pionier al afacerii numite ride-sharing, transporturi stil taxi care, de fapt, țineau de domeniul IT. Mai precis, Uber juca precum vechile pețitoare: crea platforme digitale prin care șoferii erau puși în conexiune cu clienții, pentru transporturi urbane, percepând comisioane. De aici, conflicte violente în toată lumea cu taximetriștii tradiționali, care acuzau firmele de ride-sharing că le fac concurență fără a plăti și taxele de rigoare către stat, plus alte chestiuni obligatorii pentru unii, dar nu și pentru alții.

România s-a aflat și ea pe harta conflictelor, după ce Uber a penetrat piața de aici, în februarie 2015.
Doi ani mai tîrziu, deja se înregistrau proteste de stradă ale taximetriștilor, iar miniștrii români aveau întîlniri de negociere cu cei de la Uber, privind legislația din domeniu.

Ce se poate remarca privind în urmă e că, în timp ce PSD se manifesta refractar la adresa Uber, USR susținea puternic afacerea, secondat cu un ton mai jos de cei de la PNL.

”Am avut o discuție interesantă cu Vicepreședintele C.E., Andrus Ansip, responsabil pentru Digital Single Market. M-am bucurat să aud că este un susținător al prudenței în ce privește reglementarea platformelor de tip collaborative/sharing economy (Uber, Airbnb, etc) pentru a nu bloca inovarea și dezvoltarea economică”, scria pe Facebook, în 2017, deputatul Cătălin Drulă.

Doi ani mai tîrziu, în calitate de președinte al Comisiei pentru Tehnologia Informației și Comunicațiilor, el cerea imperios guvernului Dăncilă să oprească o OUG privind activitățile de tip ridesharing (care viza activitatea companiilor Uber și Taxify), pe motiv că în Parlament se dezbătea deja un proiect pe această temă. Și USR avea o droaie de amendamente.

În toamna lui 2018, liderul userist Nicușor Dan atrăgea atenția că primarul general Gabriela Firea încerca din răsputeri promovarea unor norme care să elimine Uber de pe piață, acuzații similare venind și dinspre liberalul Cristin Bușoi: ”prin eliminarea aplicațiilor on-line de taxi, Gabriela Firea elimină de fapt tot ce era bun pe piața taximetriei”.

Mai mult, Nicușor Dan amenința public că dacă regulamentul privind taximetria impus de Firea va fi adoptat, sesizează DNA: „Principala problemă a Regulamentului este legată de interzicerea aplicațiilor mobile pentru taxi, aplicații care sunt folosite de zeci de mii de bucureșteni” acuza Dan.

În 2019, Firea anunța că îl va acționa în instanță pe useristul Andrei Caramitru pentru acuzații privind o presupusă implicare a edilului în interzicerea platformelor de ride-sharing și favorizarea “mafiei taxiurilor din Voluntari”. 

„Este exclus să avem orice beneficiu patrimonial direct sau indirect de pe urma interzicerii sau reglementării aplicațiilor de tip Uber. Prin urmare, atât eu cât și soțul meu am decis să îl acționăm în judecată pe numitul Andrei Caramitru, întrucât calea legală este singura prin care putem împiedica răspândirea unor astfel de calomnii”, afirma Firea.

În mai 2019, USR anunța că se opune categoric modificărilor făcute prin OUG 21/2019 la legea taximetriei prin care, practic, se interzic platformele de ride-sharing.

”Deși interdicția nu e expresă în lege, prin faptul că li se permite organelor de control ale statului să-i amendeze ori de cate ori ies pe stradă pe șoferii care practică ride-sharingul, efectul va fi că aceștia vor renunța la activitate.
Această reglementare face parte dintr-un lung șir de măsuri luate de actuala guvernare în disprețul consumatorilor”, afirma deputatul USR Ionuț Moșteanu, poziții similare exprimînd și colegul său, Claudiu Năsui.

Extrem de criticat de useriști era și ministrul PSD Daniel Suciu, acuzat că e artizanul legislației de interzicere a Uber.

Articolul integral AICI.

UPDATE: Fostul lobbyist al Uber, Mark MacGann, susține că el a dat jurnaliștilor documentele despre practicile ilegale de afaceri ale companiei: ”Eu am fost cel care vorbea cu guvernele, eu am fost cel care le-a spus oamenilor că ar trebui să schimbe regulile”

Lobbyistul Mark MacGann, care în perioada 2014-2016 a fost în fruntea eforturilor de promovare a platformei de servicii de transport Uber din Europa, Africa şi Orientul Mijlociu, a dezvăluit luni, într-un interviu acordat The Guardian, că el este cel care a pus la dispoziţia publicaţiei documentele despre practicile ilegale de afaceri ale companiei americane.

MacGann a recunoscut în The Guardian că el a fost avertizorul privind practicile Uber şi cel care a furnizat cotidianului britanic mii de documente compromiţătoare despre compania americană.

Lobbyistul a decis să vorbească pentru că crede că Uber a încălcat legea în zeci de ţări şi a indus în eroare oamenii cu privire la beneficiile modelului de afaceri al companiei, potrivit The Guardian.

MacGann a fost lobbyistul şef al companiei, întâlnindu-se cu înalţi membri ai guvernelor şi cu şefi de stat din peste 40 de ţări.

”Oamenii aproape că se dădeau peste cap pentru a se întâlni cu Uber şi pentru a auzi ce aveam de oferit”, a spus MacGann pentru Guardian, într-un interviu exclusiv.

Aceasta a adăugat: ”A fost extraordinar de uşor să obţinem acces la cele mai înalte eşaloane de putere şi de luare a deciziilor. A fost îmbătător”.

Acum MacGann a devenit din lobbyist al Uber avertizor. Mii de documente au fost scurse către The Guardian, care le-a pus la dispoziţia Consorţiului Internaţional al Jurnaliştilor de Investigaţie (ICIJ) şi partenerilor mass-media din întreaga lume, inclusiv BBC.

Fişierele Uber reprezintă o perspectivă fără precedent asupra modului în care una dintre cele mai cunoscute companii tehnologice din lume a făcut lobby la cel mai înalt nivel pentru a sprijini expansiunea sa agresivă în Europa.

Bărbatul în vârstă de 52 de ani recunoaşte că a făcut parte din echipa de top a Uber la acea vreme şi că nu este lipsit de vină pentru comportamentul pe care îl descrie.

Într-un interviu exclusiv acordat The Guardian, el a spus că a fost parţial motivat de remuşcări.

”Sunt parţial responsabil. Eu am fost cel care vorbea cu guvernele, eu am fost cel care a impulsionat asta cu mass-media, eu am fost cel care le-a spus oamenilor că ar trebui să schimbe regulile pentru că şoferii aveau să beneficieze şi oamenii aveau să aibă atât de multe oportunităţi economice”, a spus MacGann.

În interviul său amplu, MacGann a detaliat călătoria personală care l-a determinat să scurgă datele, după ani de zile de la plecarea sa de la Uber.

”Regret că fac parte dintr-un grup de oameni care au modificat faptele pentru a câştiga încrederea şoferilor, a consumatorilor şi a elitelor politice. Ar fi trebuit să dau dovadă de mai mult bun simţ şi să insist mai mult pentru a opri nebunia. Este de datoria mea să vorbesc [acum] şi să ajut guvernele şi parlamentarii să îndrepte unele greşeli fundamentale. Din punct de vedere moral, nu am avut de ales în această problemă.”

După ce MacGann s-a identificat drept denunţător, Uber a spus: ”Înţelegem că Mark are regrete personale pentru anii de loialitate constantă faţă de conducerea noastră anterioară, dar nu este în măsură să vorbească în mod credibil despre Uber astăzi”.

Răspunzând investigaţiei mai ample, Uber a recunoscut eşecurile din trecut, dar a insistat că compania s-a transformat din 2017, sub conducerea noului său director general, Dara Khosrowshahi.

”Nu am şi nu vom găsi scuze pentru comportamentul din trecut care nu este în mod clar în conformitate cu valorile noastre actuale”, a spus un purtător de cuvânt.

Fişierele Uber constau în date confidenţiale ale companiei, la care MacGann a avut acces la Uber. Acestea includ prezentări ale companiei, note informative, rapoarte de securitate şi zeci de mii de e-mailuri şi discuţii de pe WhatsApp, iMessage şi chat, între cei mai înalţi angajaţi ai companiei la acea vreme. Printre aceştia se numără Travis Kalanick, co-fondatorul combativ al Uber şi directorul general de atunci, David Plouffe, un fost consilier de campanie al lui Barack Obama, care a devenit vicepreşedinte senior la Uber, şi Rachel Whetstone, un director de PR britanic care a ocupat şi roluri de conducere la Google, Facebook şi acum Netflix.

Când MacGann a părăsit Uber în 2016, Whetstone l-a descris drept ”un lider minunat”. Plouffe l-a numit ”un profesionist talentat în politici publice” şi ”un susţinător extraordinar al Uber”.