Din oras

Când vor putea clujenii să-și încarce abonamentele CTP online? Aplicația ar trebui să fie funcțională în iulie

Un clujean ne-a contactat, interesat să afle de ce încă nu se poate să își încarce cardul de călătorie online, așa cum promitea Primăria Cluj-Napoca în luna februarie a anului trecut.

Primăria a lansat în ianuarie 2024 licitația pentru „Implementare, dezvoltare platformă online pentru încarcare titluri de călătorie pe carduri de transport, utilizând plata cu card bancar”, dar aceasta a fost adjudecată abia în luna august.

Câștigătorii licitației în valoare de 1 milion de lei sunt Opendev Its și IOT Design SRL.

Potrivit caietului de sarcini, aceștia au la dispoziție 11 luni (adică iulie 2025) pentru a livra soluția prin care cardurile de călătorie să poată fi încărcate online atât printr-o aplicație cât și din browser. De asemenea, firmele câștigătoare vor trebui să vină și cu soluții de verificare de către controlorii CTP.

„Obiectivul general la care contribuie furnizarea produselor ce vor fi achiziţionate în baza prezentei proceduri este dezvoltarea unui sistem nou și integrarea functionalitatilor acestuia cu o intervenție la un sistem existent, respectiv integrarea, compatibilizarea, integrarea cu echipamentele, softurile și platforma de ticketing existent”, potrivit caietului de sarcini.

Se dorește ca prin implementarea platformei de încărcare a titlurilor de călătorie (abonamente) să se pună la dispoziția călătorilor (persoane fizice și juridice) o modalitate accesibilă de achiziționare a abonamentelor și biletelor în format electronic.
Funcționalitățile de încărcare și achiziționare a titlurilor de călătorie vor fi disponibile online prin accesarea în browser și de pe telefoanele mobile dintr-o aplicație care va putea fi instalată pe telefoane cu sistem android și IOS.
Modalitate de funcționare:
 călătorii trebuie sa dețină un card de transport nominal sau nenominal valabil;
 în baza cardului de călătorie (seria) și a adresei de email călătorul va putea să își creeze un cont în cadrul platformei;
 ulterior creării contului și validării acestuia în sistem, călătorul va avea acces la datele cardului (tipuri de abonamente achiziționate, data de valabilitate și expirare din platforma online și din cea de ticketing);
 în cont călătorul va putea sa achiziționeze titluri de călătorie abonamente sau bilete (unul sau mai multe), selectarea tipului de titlu de călătorie dorit, data de început a valabilității. După selectarea abonamentelor pentru achiziționare acestea vor fi plătite cu cardul bancar, sistemul confirmând dacă tranzacția a reușit sau nu, inclusiv se va transmite către beneficiar confirmarea pe e-mail. Ulterior achiziției cu succes a titlului /rilor de călătorie, cardul va putea să fie utilizat (validat) la echipamentele de ticketing. Se vor dezvolta toate mecanismele necesare (hardware și software) astfel încât informațiile despre titlurile tarifare achizitionate să fie sincronizate pe echipamentele de pe flota de vehicule.

Soluția eTicketing online va asigura posibilitatea de achiziționare online (pentru deținătorii de card de transport valid) a tuturor tipurilor tarifare (bilete și abonamente electronice) operate de către operatorul de transport.

Soluția va fi accesibilă printr-un link (de exemplu online.ctpcj.ro), va fi de sine stătătoare și va funcționa în afara platformei de funcționare a sistemului de ticketing, realizându-se interconectarea platformei de plăți online cu cea a sistemului de ticketing și vehicule, la nivel baze de date, sau alte soluții de interconectare.

Ofertantul va dezvolta o aplicație pentru telefoanele mobile dotate cu NFC pentru platformele android și IOS, în care se va putea utiliza un card virtual echivalent celui utilizat în sistemul de transport, încărcat cu bilete și abonamente electronice.

Acest proiect este o continuare a proiectului implementat în 201t5, respectiv „MODERNIZAREA ȘI EXTINDEREA SISTEMULUI DE TRANSPORT PUBLIC ÎN COMUN ÎN ZONA METROPOLITANA CLUJ – ETAPA I”.

Prin acest proiect,  în anul 2015 s-au implementat cardul de transport contactless, 61 de automate stradale pentru vânzarea titlurilor de călătorie, 136 validatoare de stații, 327 computere de bord și 327 validatoare îmbarcate pe mijloacele de transport, 7 centre de vânzare carduri cu operator uman, 74 panouri de informare în stații, infrastructura hardware-software necesara susținerii funcționarii fără întrerupere a sistemului. La ora actuală, achiziționarea titlurilor de călătorie se poate face de la cele 61 de automate situate în stațiile de transport modernizate și de la cele 14 centre de vânzare cu operator uman iar numărul de mijloace de transport și numărul validatoarelor a crescut în urma cererii tot mai ridicate de transport, la peste 450 de mijloace de transport dotate cu peste 1800 de validatoare. Sunt utilizate peste 250.000 de carduri contactless și se înregistrează zilnic peste 50.000 de validări.

„Sistemul de transport public din Municipiul Cluj-Napoca are peste 485 de stații de transport, din care doar 61 sunt dotate cu automate pentru vânzarea titlurilor de călătorie. Pentru a facilita accesul călătorilor non-stop și de la distanță la achiziționarea titlurilor de transport și consultarea istoricului de achiziții a titlurilor de călătorie, pentru eficientizarea interacțiunii cu publicul și accesul la rapoarte și informații este necesara o soluție de achiziționare și plata on-line a tuturor titlurilor de călătorie din oferta transportatorului public local. Implementarea unui sistem de achiziție și management online a titlurilor de călătorie, va avea un impact major asupra utilizatorilor și serviciilor oferite de către transportator”, se mai precizează în caietul de sarcini.

Iașiul a implementat deja o astfel de aplicație

Trebuie precizat că Iașiul a luat fața Clujului, reușind să implementeze încă din ianuarie o aplicație care să permită achiziția biletelor și abonamentelor online cu cardul.

În aplicația IA`ȘI BILET  se pot realiza toate acțiunile necesare facilitării utilizării transportului public. Aplicația permite achiziția de titluri de călătorie cu ajutorul cardului bancar, calcularea traseului optim pentru călător și vizualizarea liniilor, a stațiilor și a mijloacelor de transport în timp real pe hartă.

Mijloacele de transport, urmărite pe Google Maps

Cititorul mai are o sugestie pentru Primărie și Compania de Transport, respectiv posibilitatea ca traseul autobuzelor, dar și gradul de încărcare cu ajutorul aplicației Google Maps, așa cum este acum în București.

„De ce nu putem vedea pe Google Maps cand vine urmatorul autobuz si cat de aglomerat este, asa cum cum se poate in Bucuresti? (Google Maps e preinstalat pe majoritatea telefoanelor, e mai practic si mai usor de folosit inclusiv de catre turistii care vin vara in oras)”, se întreabă clujeanul

La București, xălătorii pot vedea în timp real, în aplicaţia Google Maps, gradul de încărcare al mijloacelor de transport în comun. Astfel, pot afla dinainte cât de aglomerat este mijlocul de transport care urmează să sosească în staţie.

La Cluj, călătorii au la dispoziție aplicația Tranzy care „oferă informații actualizate în timp real despre linii, localizarea stațiilor apropiate, timpul de sosire a mijloacelor de transport în staţie, rutele optime în funcție de punctul de plecare ales, distanța până la destinație, vehicule și alertele din trafic”.

Doar că, clujenii se plâng că informațiile sunt adesea eronate, iar datele din aplicație nu coincid cu realitatea.

Putem doar să sperăm că noua aplicație va fi mai bună decât cea dedicată plății parcărilor, Parking Pay.