Din oras

Cand teatrul iese din teatru. Spectacolele jucate in spatii neconventionale sunt tot mai populare

Teatrul de Club de la subsolul Diesel a implinit deja 5 ani, iar in ultima perioada spatiile alternative unde se joaca spectacole de teatru se deschid una dupa alta. Explicatia este simpla: apetitul publicului pentru o piesa buna de teatru, savurata fara regulile protocolare de la teatrele consacrate.

“Din punctul meu de vedere, cred ca spectacolele din spatiile neconventionale ofera o experienta cu totul diferita fata de cele dintr-un teatru de stat. In primul rand, in spatiile independente se pune tot mai mult accent pe teme contemporane, pe autori contemporani si pe relatia de intimitate actor-spectator. De asemenea, artistii au o mai mare libertate de exprimare, pot experimenta mai mult din punct de vedere artistic si nu exista acea formalitate impusa de teatrul de stat. In plus, daca stam sa privim din alt unghi, situatia economica din ultimii ani nu a favorizat foarte mult tinerii absolventi in domeniu, teatrele de stat având posturile inchise, angajarile devenind o raritate in acest sens. Acest lucru i-a determinat pe multi sa se indrepte spre zona independenta unde, desi nu exista siguranta unui venit lunar, pot avea oportunitatea de a se dezvolta pe plan artistic”, subliniaza Simina Corlat, administratorul centrului cultural Fabrica de Pensule.

Teatrul de Club de la subsolul Diesel ofera spectacole inedite in fiecare joi seara de cinci ani deja.

“Teatrul de Club a implinit 5 ani anul acesta si s-a impus din dorinta oamenilor de a explora spatii mai putin conventionale. Am simtit ca e un teren propice si ca se poate realiza o energie comuna – actor-spectator, stand la un pahar de n’importe quoi dupa spectacol. Aflam pareri la cald, preferinte pentru o piesa sau alta, si incercam sa-i multumim cu toata dragostea. Fara spectatori, noi nu existam. O vreme au ezitat sa aleaga teatrul de club, dar s-au convins, sau au fost convinsi ca se face teatru de calitate si de atunci, in fiecare seara de joi, de la ora 21 sunt prezenti negresit”, este de parere si actorul-regizor Sorin Misiriantu, managerul Teatrului de Club Diesel.

Pe de alta parte publicul Fabricii de Pensule este format in mare parte din persoane tinere, cu vârste cuprinse intre 18-40 de ani, interesate de arta contemporana. Cu fiecare an insa, publicul se diversifica, datorita unor noi categorii de evenimente, care au inceput sa devina constante in activitatea centrului de arta contemporana.

Multi amatori de teatru prefera spectacolele jucate in alte spatii decat scenele teatrelor din oras, aceste spatii oferind o exprienta aparte, mai apropiata de artisti.

“Cu siguranta as alege un spectacol intr-un spatiu neconventional. Motivele sunt mai multe. In primul rand, spectacolele create in spatii neconventionale ating subiecte de care eu ma simt mult mai apropiata. Spectacolele din aceasta categorie dezbat de cele mai multe ori tematici politice sau sociale din societatea contemporana care nu prea sunt supuse discutiei intr-un teatru de stat. In al doilea rand, pentru mine, spectacolele din spatii care nu au fost gandite initial pentru productii de teatru sau dans mi se par mult mai intime din punctul de vedere al relatiei artistilor de pe scena cu spectatorii, tocmai datorita faptului ca acestea sunt in general mult mai mici, obligand practic spectatorul sa se simta mai aproape de personajele de pe scena”, arata Corlat.

Pe de alta parte actorul-regizor Sorin Misiriantu spune ca cele doua tipuri nu se exclud ci se completeaza.

“Nu se pune problema unei alegeri. Sunt lucruri complementare. Teatrul de club te tine proaspat, pentru ca joci mult, iti faci mana. Esti perfect sa fii aruncat in lupta cand te solicita Nationalul Clujean”, spune Misiriantu.

Luand in considerare apetitul publicului clujean pentru acest gen de spectacole este foarte probabil sa asistam la o dezvoltare impresionanta a trendului.

“Pe vremea cand eram studenta la Facultatea de Teatru si Televiziune, singurele spatii independente din Cluj pentru artele performative erau cele de la Casa Tranzit si cele de la Fabrica de Pensule. In cazuri exceptionale, mai puteam vedea un spectacol intr-o hala dezafectata. In momentul de fata, pe langa cele enumerate deja, s-au mai deschis de-a lungul anilor si alte spatii care gazduiesc spectacole (cum sunt REACTOR de creatie si experiment, ZUG ZONE, The Cube), iar teatrul de club a inceput sa castige incet-incet teren, nemaifiind limitat doar la spectacole de improvizatie sau stand-up comedy. Din punctul meu de vedere, cred ca spatiile neconventinale vor deveni o prezenta constanta in viata culturala, fiind aproape prin definitie niste spatii care permit artistilor o mai mare libertate de exprimare”, a subliniat Simina Corlat.

Teatrul are viitor pentru ca are trecut si prezent. Institutiile de stat vor fi secondate de teatrele particulare pentru ca piata o cere. E nevoie de teatru. Si lumea stie asta”, a spus si Misiriantu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *