Din oras

Cand administratia locala ia contribuabilul de fraier, intervine cu dreptul la replica

In urma materialului “De ce sa plateasca fiecare clujean cate 308 lei pentru incompetentii de prin primarie?” publicat ieri de Ziar de Cluj, reprezentantii administratiei locale s-au simtit cu naturelul simtitor ofensat si au remis catre redactie un comunciat ce se doreste drept la replica. Pentru corecta informare a cetatenilor platitori de impozite publicam punctul de vedere al primariei cu cateva precizari. Cel mai important aspect este acela ca inca de la semnarea contracetelor de finantare reprezentantii administratiei locale stiau ca urmau sa fie alocate sume suplimentare pentru finalizarea acestora.

Mai multe contracte de finantare pentru proiecte din Programul Operational Regional 2007-2013 (POR) au fost prelungite, “in scopul indeplinirii integrale a obiectivelor si indicatorilor si in vederea asigurarii functionalitatii acestora din surse proprii”.Acest lucru a dus la suplimentarea sumelor de cofinantare  de la  bugetul local. Primaria nu a fost intru totul de acord cu cele relatate in materialul publicat de Ziar de Cuj si a considera necesar sa ofere un drept la replica. 

Referitor la articolul „De ce sa plateasca fiecare clujean cate 308 lei pentru incompetentii de prin primarie?”, in vederea informarii corecte a cetatenilor cu privire la proiectele co-finantate din fonduri europene aflate in derulare, dorim sa facem urmatoarele precizari:

“Majoritatea proiectelor la care faceti referire sunt proiecte care s-au aflat in lista de rezerva a municipalitatii pentru a fi depuse spre finantare din fonduri europene. Prin urmare, aceste contracte de finantare au fost semnate abia la finalul anului 2014 sau chiar inceputul anului 2015. Finantarea acestora a fost posibila in urma economiilor facute ca urmare a finalizarii unor proiecte aflate in lista prioritara de investitii. Aceste contracte de finantare au fost semnate tocmai pentru a absorbi cat mai multi bani europeni, chiar daca nu se puteau finaliza pana la data de 31.12.2015, fapt cunoscut la data semnarii contractelor de finantare, avand in vedere durata procedurilor de achizitii publice si termenele realiste de finalizare a proiectelor.”

Prin urmare, din cele afirmate de catre reprezentantii primariei, se stia inca de la semnarea contractelor ca proiectele nu puteau fi finalizate pana la incheierea perioadei de decontare, adica 31.12.2015.

“Proiectul Educatie la standarde europene in invatamantul preuniversitar din Municipiul Cluj-Napoca a fost depus spre finantare la data de 30.07.2009. Acesta a fost declarat eligibil din punct de vedere administrativ si al eligibilitatii, dar a fost trecut pe lista de rezerva datorita neincadrarii in suma alocata regiunii N-V. In decembrie 2013 ni s-a comunicat ca se reia etapa de evaluare tehnico-financiara a proiectelor aflate pe lista de rezerva, drept pentru care in data de 03.03.2014 s-a depus la ADR NV proiectul revizuit. Contractul de finantare cu nr. 4978 s-a semnat abia in data de 29.12.2014. Procedura de achizitie publica a lucrarilor de executie a fost finalizata in iunie 2015, iar ordinele de incepere a lucrarilor au fost date in aceeasi luna pentru Liceul Avram Iancu si in luna iulie pentru Scoala Ion Agarbiceanu si Liceul Mihai Eminescu.

Pe panoul de santier afisat in fata Liceului Mihai Eminescu scrie clar data inceperii proiectului 30.12.2014. Intrebarea logica care se pune cum s-a ajuns ca procedura de achizitie publica a lucrarilor sa fie finalizata in iunie 2015 din moment ce proiectul a demarat cu jumatate de an inainte, iar din moment ce durata de implementare era de fix un an de zile si depasea perioada de decontare, nu era logic ca partea de cofinatare din parta beneficiarului urma sa fie suplimentata.

Pentru proiectul Acces din strada Oasului la Cartierul Lomb din Cluj- Napoca cererea de finantare s-a depus in 27.09.2013, iar contractul de finantare s-a semnat abia in data de 29.05.2015. Procedura de achizitie publica a lucrarilor s-a finalizat in luna iunie 2015, iar ordinul de incepere a lucrarilor s-a dat in data de 25.07.2015. In decembrie 2015 drumul s-a surpat pentru ca firma care a proiectat soseaua nu a facut un studiu de consolidare, desi zona este cunoscuta pentru alunecarile de teren. De ce primaria Cluj-Napoca a acceptat sa demareze investitia fara un studiu geotehnic in conditiile in care se cunosteau problemele privind stabilitatea terenului? Cum drumul nu a fost finalziat pana in decembrie anul trecut, cele 18 milioane de lei pentru construirea celor1,6 km de drum sunt suportati din bugetul local. 

“Tot din lista prioritara, cu exceptia Centrului Regional de Excelenta pentru Industrii Creative realizat in realizat in proportie de 75%, urmatoarele proiecte sunt realizate in proportie de peste 95%: Modernizarea tramei stradale de acces in zona industriala – realizat in proportie de 97%, Centru TEAM (Tehnologie, evolutie, antreprenoriat, microintreprindere) – Zona Metropolitana Cluj – de sprijinire a afacerilor – realizat in proportie de 95%, Retea de statii self-service de inchiriere de biciclete – realizat in proportie de 95% .

Dreptul la replica transmis se contrazice cu un act oficial in baza caruia consilierii locali au adoptat alocarile bugetre suplimentare pentru proiectele mentionate. Prin urmare in referatul care a insotit proiectul hotararii de consiliu Local se arata negru pe alb ca stadiul proeictelor sunt cu cateva porcente mai mici decat cele transmise de catre oficialii primariei in dreptul la replica.

“Progresul fizic al proiectului Centrului Regional de Excelenta pentru Industrii Creative este de 73.13%, la Centrul TEAM progresul fizic al lucrarilor este de 91,40 %, reteaua  de statii self-service de inchiriere de biciclete este realizata in procent de 90%.” se arata in referatul ce a stat la baza Hotaratii 79c a Consiliului Local. 

Citind justificarile puerile ce se bat cap in cap cu realitatea si chiar cu acte oficiale ale primariei, intrebam: de ce, vazand ca sunt total in afara problemei fondurilor europene, ca sunt varza cu alte cuvinte, reprezentantii primariei nu au contractat un serviciu avizat pe aceast tema exact cum a facut Consiliul Judetean Cluj, in conditiile in care stim ca in anul de gratie 2009 li s-a propus acest lucru? De asemenea, intrebam: miile de euro incasate degeaba pentru neimplementarea corecta a acestor programe, cui ar trebui imputate? Si reiteram intrebarea: De ce sa plateasca fiecare clujean cate 308 lei pentru incompetentii de prin primarie?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *