Anchete

Boc și-a executat vechii prieteni din publicitate. Au venit tovarășii generalului Ciucă, care și-au pus ilegal panourile în Cluj

„Locotenentul” lui Ciucă, împreună cu prietenii de la Fairway Media, au intrat cu bocancii în orașul lui Boc și au reușit să acapareze o felie generoasă din piața de publicitate stradală, încălcând flagrant regulamentul local de urbanism (RLU) și prevederile guvernamentale, împânzind sensurile giratorii și spațiile verzi cu panouri publicitare de tip LED. Exact la fel cum s-a predat în politică, în fața generalului Ciucă, acum se pare că Boc a predat orașul unuia dintre consilierii fostului prim-ministru.

Pentru context: relația dintre Primăria Cluj-Napoca și agențiile de publicitate din municipiu a născut o epopee cu multe zerouri. Mai multe firme au montat, ani la rând, mesh-uri și alte tipuri de materiale publicitare, fără autorizații de construire, după cum a documentat Gazeta de Cluj în articolele anterioare. boc ciucă cluj

 

Afacerile au mers înainte, iar societățile comerciale responsabile pentru aceste reclame încasau amenzi modeste raportate la cifrele de afaceri de care acestea dispuneau; la vremea respectivă, administrația dlui Boc motiva incapacitatea de a se debarasa de materialele publicitare astfel: „Primăria Municipiului Cluj-Napoca nu dispune de alpiniști pentru îndepărtarea mesh-urilor și bannerelor montate ilegal.”

 

Dublul standard al Primăriei sare în ochi

 

Prin art. b) din HCL 130/2009, municipalitatea a reglementat publicitatea comercială amplasată pe domeniul public, în numele siguranței rutiere. Rațiunea e limpede: pe străzile aglomerate ale Clujului, nu vrei ca un panou lucios, suprasaturat, să-ți fure privirea, chiar și pentru o fracțiune de secundă, și să genereze un accident. boc ciucă cluj

 

Doar că, în practică, litera legii este ușor de eschivat, deoarece companiile de publicitate folosesc panouri amplasate pe proprietate privată. Cu toate acestea, hotărârea stabilește anumite principii care ar trebui să stabilească o referință în promovarea stradală:

Conform Hotărârii de Consiliu Local al Primăriei Municipiului Cluj-Napoca:

 

Publicitatea comercială se va amplasa cu respectarea Regulamentului privind organizarea,

 

autorizarea şi amplasarea mijloacelor de publicitate pe raza municipiului Cluj-Napoca, aprobat prin HCL 130/2009, cu următoarele condiţii:

 

(a) să nu afecteze prin poziţie şi conformare fluxurile pietonale sau auto.

(b) să nu afecteze vizibilitatea necesară siguranţei traficului, să nu obtureze semnele şi indicatoarele de circulaţie, să nu intre în concurenţă cu acestea. Elemente publicitare nu pot fi dispuse la distanţe mai mici de 50 m de intersecţii şi înaintea indicatoarelor de circulaţie.

(c) să se utilizeze panouri publicitare rigide, cu sistem de iluminare inclus, de tip „cutie”, cu suprafaţa maximă de 15.000 cmp

 

Pe același palier, conform Legii 185/2013 privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate, la articolul 15, lit l): amplasarea mijloacelor de publicitate este interzisă în interiorul intersecțiilor și al sensurilor giratorii, în spațiul destinat circulației autovehiculelor și semnalizării rutiere, în zone în care desfășurarea în condiții normale a traficului ar putea fi perturbată.

Societățile comerciale Reset Media SRL, Reset Media Communications SRL, Next Outdoor Advertising SRL, 4Outdoor Management SRL și Aida Advertising SRL, firmele de publicitate notorii în relația cu Emil Boc și partidul PNL, au nenumărate sancțiuni contravenționale și procese cu Primăria Cluj-Napoca, pentru montarea ilegală de panouri publicitare, mesh-uri și bannere.

 

În trecut, reporterii Gazeta de Cluj au solicitat Primăriei Cluj-Napoca să comunice câte amenzi au fost aplicate și care a fost cuantumul lor.

 

„În urma verificărilor efectuate în perioada 01.01.2020- 08.05.2023 de către polițiștii locali din cadrul Serviciului Control Urbanism și Disciplina în Construcții au fost aplicate un nr. de 392 sancțiuni contravenționale în baza Legii nr.185/2013-rep. pentru mijloace publicitare de tip panou, mesh, banner.

 

Din cele 392 sancțiuni, pentru meshuri și bannere publicitare amplasate pe imobile au fost întocmite un nr. de 259 procese verbale de constatare a contravenției.

 

În perioada menționată mai sus, cuantumul amenzilor aplicate în baza Legii nr.185/2013- rep. pentru mijloacele publicitare de tip panou, mesh și banner a fost de 1.313.500 lei.”, se arată în răspunsul instituției, primit în luna mai 2023.

Se pare că după ce relația dintre Primăria Municipiului Cluj-Napoca și firmele lui Daniel Lupean s-a stricat, s-au găsit, totuși, alpiniști care au reușit să urce până la culmile Parlamentului. Nici aceștia n-ar fi străini practicilor obscure.

Locotenentul lui Ciucă a intrat cu bocancii în oraș

În mai multe sensuri giratorii și intersecții din Cluj-Napoca au fost montate ilegal panouri publicitare, amplasate convenabil, în imediata vecinătate a carosabilului. Mai mult, aceste panouri nu au inscripționate datele obligatorii, conform reglementărilor aduse prin HCL 133/2018, art. 12, alin. 2.

 

2. Operatorii de publicitate au obligaţia să asigure identificarea panourilor publicitare prin inscripţionarea acestora cu informaţii privind denumirea operatorului, codul de identificare fiscală a acestuia şi numărul autorizaţiei de construire.

 

Aceste panouri aparțin unor firme de publicitate din București, administrate de Marinescu Valentin și Ilie Constantin Cristian. Bărbații în cauză sunt asociați în trei firme cu nume asemănătoare, Fairway Creative Advertising S.R.L, Fairway Media S.R.L. și Fairway Vision S.R.L, specializate în servicii de publicitate și reprezentare media.

Au tras lozul câștigător cu Loteria Română

Conform bilanțurilor contabile oficiale transmise către Ministerul Finanțelor în 2024, Fairway Media S.R.L. dispune de o cifră de afaceri de 7,71 milioane de lei, cu un profit raportat de 1,54 milioane de lei, datorii înregistrate de 1,97 milioane de lei și are un număr mediu de 7 salariați. boc ciucă cluj

 

Fairway Creative Advertising S.R.L., dispune de un cashflow ceva mai frumușel. În 2024, au înregistrat o cifră de afaceri netă de 23,06 milioane de lei, cu un profit de 4,21 milioane de lei. Firma figurează ca având datorii înregistrate de 6,63 milioane de lei, cu un număr mediu de 14 angajați.

Singurul contract pe care aceste companii au reușit să-l marcheze, conform datelor disponibile în sistemul electronic de achiziții publice, este unul cu Loteria Română, contra sumei de 2 milioane de lei, pentru servicii de publicitate TV și outdoor, în anul 2023.

 

Brandul Fairway este deja recognoscibil la nivel național prin serviciul „Toby”, o platformă de publicitate pe autovehicule mobile, de la camioane, la dubițe și autoturisme de tip sedan, care transformă traficul urban în suprafață de expunere.

Toby a multiplicat prezența în stradă a campaniilor și a livrat vizibilitate rapidă în marile orașe ale României, consolidând poziția comercială a grupului Fairway dincolo de metodele clasice de promovare, precum panouri billboard sau mesh.

Legăturile cu generalul Ciucă

Mai există încă o firmă în care Valentin Marinescu și Constantin Cristian Ilie sunt asociați, despre care nu am vorbit: Fairway Vision S.R.L., prestatoare de servicii de reprezentare media, cu un bilanț vizibil mai modest decât al celorlalte.

 

În 2024, societatea a raportat o cifră de afaceri netă de 1,03 milioane de lei și un profit de 56 de mii de lei, cu datorii de 264 de mii de lei și, în medie, doi angajați.

Un oarecare Marius C. Buzea ne-a atras atenția, deoarece apare ca administrator și asociat în părți egale cu cei doi, fiecare deținând câte o treime din capitalul social. boc ciucă cluj

În perioada noiembrie 2022-aprilie 2023 a fost consilier în Cabinetul premierului Nicolae Ciucă, conform datelor Cancelariei Prim-Ministrului.

Declarațiile de avere și interese depuse în perioada respectivă atestă că deține 13 părți sociale în Fairway Vision SRL. cluj

 

Emil Boc pare, deci, să-și fi sacrificat vechile relații din publicitatea locală în beneficiul unei rețele venite de la București, conectată la vârful Guvernului.

 

Toleranța administrativă pentru panouri montate în interdicții clare, pivotarea pieței către firmele Fairway, contractul consistent cu Loteria Română și prezența unui fost consilier al premierului Ciucă în acționariat, conturează o imagine tot mai clară a conexiunilor dubioase pe care edilul și le-a însușit de-a lungul anilor. Clujul a încăput, strategic, pe mâna șleahtei cu cuplaje politice solide, iar partenerii de ieri au devenit, brusc, expendabili.

Sursa: Gazeta de Cluj