In vizor

Boc îi dă înainte cu metroul. Care sunt costurile exorbitante pentru un kilometru construit

Ideea de a avea metrou în Cluj-Napoca îl fascinează tot mai mult pe Emil Boc. Nu ratează nicio ocazie să vorbească despre acest proiect al cărui costuri depășesc în acest moment posibilitățile financiare ale administrației publice locale, chiar dacă ar pica din cer un vagon de metrou plin cu bani.

Primarul Emil Boc știe deja că se vor putea face 15-20 metri de lucrări pe zi cu tehnologia actuală, deși metroul este un proiect care ar urma să fie pus în aplicare în următorii 20 de ani. Deși nu există studii de prefezabilitate, conducerea Primăriei Cluj-Napoca a estimat deja care sunt posibilele costuri pentru 1 kilometru de metrou.  

“Adunăm documentația necesară pentru studiul de prefezabilitate pentru metrou. Nu am renunțat la acest obiectiv de importanță vitală pentru următorii 20 de ani pentru Cluj-Napoca. Întreaga distanță din Florești până la Aeroport, pentru cei 16 kilometri costurile estimate din ce am văzut noi până acum sunt de 100 milioane euro/kilometru. Stațiile trebuie să fie create la 1 kilometru distanță, cam acesta este standardul, dar se poate vedea în funcție de aglomerație și alte repere, dar standard este cam de 1 kilometru. Viteza de circulație variază de la 80 km/h între stații până la o viteză medie în funcție de timpul cât se stă în stații, la 30-35 km/h”, a declarat Boc, în urmă cu câteva zile, la un post de radio local.

Potrivit primarului Emil Boc, în acest moment se adună date tehnice pentru alcătuirea unui caiet de sarcini.

“Specialiștii ne vor spune cum vor fi prioritizate aceste lucrări pentru că nu toate pot fi făcute deodată. Cert este că acum este posibil să se lucreze cu tehnologie avansată și se pot face până la 15 -20 metri pe zi. Se adună date tehnice și urmează să alcătuim un caiet de sarcini ca să vină firme specializate care să dea toate detaliile necesare pentru realizarea unui metrou”, a mai spus Boc. 

Anul trecut, Boc declara că va dura aproximativ 10-15 ani construirea metroului în Cluj-Napoca. 

“Mulți spun că aceste planuri sunt futuriste, că sunt gogoși, că sunt poveşti. Nu va putea fi evitată această discuție. Clujul merge în această direcţie. Nu o facem noi, o va face altcineva. Va trebui făcută la un moment dat. Astăzi nu avem resursele financiare să putem porni, dar facem studiile de prefezabilitate, fezabilitate, proiectare, după aceea se va trece la faza pregătirii schemei financiare pe 25, chiar 30 de ani. Prima dată faci un tronson și apoi altul, astfel încât în 10 – 15 ani să ai un metrou realizat la Cluj. Cred că nu trebuie evitată discuţia asta. La 400.000 de locuitori nu îți trebuie metrou, dar când ai trecut de 500.000 spre un milion sunt oraşe care îşi asigură mobilitatea urbană prin metrou. Studiul de prefezabilitate îți spune dacă este nevoie de un metrou, iar apoi treci la contractarea împrumutului, la  proiectare și execuţie. Execuția este acum mult mai facilă pentru că s-au inventat atâtea mijloace de lucru în subteran și se lucrează mult mai uşor, fără atâtea complicaţii ca la suprafaţă. Dacă te uiti la Londra sau la New York, au 3 nivele de metrou. Cu Tamisa în spate au reuşit să facă 3 nivele de metrou”, spunea Boc, în septembrie 2017. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *