Reportaj

Barmanii din Cluj, adevărate staruri în domeniu – „Nu servim băuturi, servim oameni”

Simpatici, carismatici, te salută frumos, cu zâmbetul pe buze și te tratează mereu cu respect. Este vorba despre barmanii/bartenderii profesioniști din localurile din Cluj-Napoca.

De câțiva ani, în Cluj-Napoca a apărut un val de barmani foarte bine pregătiți, cu experiență, câștigători ai unor concursuri importante. Încetul cu încetul, această profesie, de barman (traducerea din engleză a termenului bartender) a ajuns să fie la mare căutare, ca orice altă meserie de succes.
Dacă până acum, când cineva lucra ca barman era întrebat: „Da’ cu viața ta ce vei face?”, acum a ajuns să fie din ce în ce mai apreciată și căutată, pentru că ceea ce vedem noi că se întâmplă în spatele barului nu este neaparat o muncă ușoară.

Barmanii sunt tot mai bine pregătiți, tot mai mulți manageri de baruri și restaurante își trimit angajații pentru seminarii, concursuri, conferințe pentru a evolua și a oferi mai multă calitate decât cantitate.

“E relativ foarte simplu. Multă lume ne percepe ca și simpli turnători în pahare, însă implică și psihologie, trebuie să fii la curent cu actualitățile din oraș. Mulți consideră meseria aceasta foarte ușoară, distrându-te facând aceasta. Însă e puțin mai complex decât atâta, căci necesită mai multe cunoștințe din chimie, fizică, matematică, se întinde în mai multe domenii, nu e chiar așa de simplu.
Lucrez în spatele barului cam de patru-cinci ani, însă o fac la un nivel profesionist de doi ani. Contează foarte mult unde lucrezi. Important e să știi ce vrei de la această meserie, dacă vrei să o faci pentru tot restul vieții sau doar pentru o vară. Pentru mine este clar că o voi face toată viața.
Îmi place extraordinar ceea ce fac. Să știi că e unul printre puținele job-uri din lumea aceasta, în care efectiv poți să schimbi ziua unui om. Poți să îi faci ziua mai frumoasă pentru că ai o influență directă asupra lui. Oamenii nu vin în baruri ca să se distreze, sunt n motive pentru care oaspeții intră  într-un bar supărat și să plece vesel. Și dacă acesta îi cazul înseamnă că am una dintre cele mai frumoase meserii din lume”, ne spune Paul Chiș, barman la Charlie.

paul chis barman

 

Pentru unii a început din nevoie, apoi a venit pasiunea

Un alt barman Bogdan Chirca, un barman începător, care profesează doar de o lună la un restaurant din Cluj-Napoca ne spune că „la început a fost nevoia, după aceea pasiunea. Colegii mei mi-au fost exemplu. La început am fost ca și piccollo, după aia aveau nevoie de personal în bar, și am zis: de ce să nu încerc. Pașii au fost foarte rapizi, mai întâi piccollo, după aia ajutor de bar, si din 20 martie sunt barman. Toată lumea se ajută între ei, inclusiv și la competiții. Nu e neapărat să fii barman până la 80 de ani, căci meseria aceasta îți dezvoltă și alte abilități, cum ar fi manager.”

bogdan chirca barman

 

Barmanii din Cluj au și breasla lor

Entuziasmați și plini de pasiune, așa sunt barmanii din Ardeal, care iau în serios această meserie, ca și pe toate celelalte. Nu au cele mai extraordinare salarii însă, sunt decente pentru un nivel de trai corect în România. Faptul că sunt uniți și se ajută reciproc, se încurajează de la mic la mare și sunt susținuți la cele mai importante concursuri de barmani din țară și străinătate.

Așa s-a format o comunitate foarte restrânsă a lor, numită Breasla. Există în jur de 1000 de pub-uri/localuri în Cluj, și fiecare are aproximativ cinci-șase barmani. Breasla este comunitatea care are o influență aparte printre barmani. 

„Din câte știu eu, este vorba despre șase barmani foarte profesioniști, cu o influență foarte mare care și-au unit forțele, să facă ceva pentru comunitatea de barmani din Cluj, și nu doar atâta, nu vreau să greșesc. De la faptul că au invitați de nume internațional pentru seminarii, până la faptul că se implică și ei personal în toate. Per total fac o treabă foarte bună”, ne spune Marian Porumb, managerul de la Jaxx.

Paul Chiș, barman la Charlie face parte din Breasla. Despre ei spune că sunt niște oameni super faini, care au vrut să facă ceva diferit pentru industrie.

„Breasla sunt în primul rând colegii mei, o mare parte din oameni care au creat Breasla. Cu patru dintre ei am fost coleg de la început, muncesc cot la cot cu ei de doi ani de zile. Sunt niște oameni super faini care au vrut să facă ceva diferit pentru industria aceasta. Ei ne ajută și ne promovează să mergem la competiții, aduc oameni din afară pe care îi admiră și ne sunt exemple, cum ar fi Simone Caporale, Steve Schneider, Denzel. Faptul că îi admirăm ne face să luăm exemplu de la ei, să copiem poate, sau să ne inspirăm pentru că sunt oameni care au reușit în industria aceasta.Breasla a contribuit mult la aceasta pentru că au format o comunitate. În primul rând comunitatea aceasta s-a format în Cluj, după care s-a extins la nivel național. Ei au format o comunitate prin care au împărțit toate cunoștințele lor. Ei au început să împărtășească mai mult sau mai puțin gratuit toate experiențele lor cu toată lumea, și atunci a început nivelul să crească. Eu din câte știu au pornit de la o simplă regulă de ieșit la bere într-o zi a săptămânii unde se discutau lucruri, de acolo au început ei să crească ei ca și echipă”, explică Paul Chiș.  

Nu este un domeniu doar al bărbaților

Bartending-ul nu este un domeniu exclusiv al bărbaților. Printre barmanii profesioniști există și femei. Adina este una dintre ele. Blândețea și feminitatea Adinei contrastează cu testosteronul emanat de colegii săi. Activează în acest domeniu de aproximativ 10 ani și pasiunea își spune cuvântul. Mutată recent la Cluj de la București, își urmează pasiunea, având ca motto „Sharing is caring”. Ea spune că „oamenii sunt pasionați de munca lor, își doresc cu ardoare să evolueze profesional, se sprijină și își împărtșesc experiențele constant. Sunt doar oameni care ajută oameni, și cu asta am spus tot”.

adina ion barman

 

Ce calități trebuie să ai ca să fii un barman de succes

Am fost curioși să aflăm și care sunt calitățile necesare pentru a fi un barman de succes.

„E foarte greu de spus pentru că sunt o grămadă de abilități. Skill-urile (abilitățile) sunt lucrurile cu care te naști, sau ți le induc părinții până la șapte ani. Printre ele se numără să saluți frumos, să știi să răspunzi politicos, să nu fii arogant, să ai cei șapte ani de acasă, să zâmbești – lucruri de genul ăsta. Și sunt abilități care contează un pic mai puțin la început, pentru că toată lumea învață, de exemplu cum să faci un shake corect, cum să deguști un vin, cum să faci o băutură bună, cum să te comporți cu oamenii care nu lasă bacșiș. Trebuie doar să vrei să le înveți, să nu iei toate lucrurile ca atare, și să le gândești și tu”, spune Marian Porumb.

Sunt sau nu barmanii din Cluj cei mai buni din țară?

Barmanii din Cluj sunt printre cei mai buni din țară, dovadă fiind concursurile câștigate pe bandă rulantă. Ei însă sunt modești și se văd mai degrabă ca o comunitate în care toți sunt egali. 

„Cred că cea mai importantă chestie este să lăsăm egoul puțin mai jos, știi că noi barmanii suntem în general persoane pline de ego. Noi cumva am reușit să dăm egoul jos, și încercăm să fim prieteni între noi și să mai ieșim din când în când pe la o bere. Încercăm să nu vorbim de rău de nici un coleg barman, ci doar atunci când e ceva de bine de zis, să zicem de bine, și să nu judecăm acei barmani care nu au atâta experiență, și cumva să-i ajutăm, să-i îndrumăm, să reușim cumva să facem din ei să înflorească. Pentru că, de exemplu eu nu aș face nimic dacă aș fi singurul barman din oraș, am nevoie de toți barmanii care lucrează să fie barmani foarte buni, ca să crească un pic nivelul ăsta de cultură. Pentru că dacă, de exemplu, vii la mine la Jaxx, poate te simți bine, dar după aia mergi în alt loc, în care ar putea scădea foarte mult așteptările de la absolut toată lumea.
Cumva văd ca o comunitate mare de barmani, unde fiecare suntem la egalitate, chiar și cu omul cel mai slab din rândul ăsta al nostru. Pentru că o dată poți să vii la mine la bar, să lucrez eu și să zicem că ai o experiență foarte bună în bar, iar mâine lucrează Cosmin, ajutorul nostru de barman care lucrează de exemplu de trei luni. Îți dai seama că ar ridica foarte mult așteptările. Și mâine vii tot la Jaxx, și te servește Cosmin, și cumva rămâi un pic dezamăgit. De aceea avem nevoie ca toți oamenii să evolueze, să se afle la un nivel foarte ridicat, numai așa ajungi să crești. Cred că ăsta e secretul comunității barmanilor, unde ne tragem unul după celălalt”, mai spune Marian Porumb.

marian porumb barman 2

 

Barmanii tineri ar putea dezvolta cultura consumului

Tot mai mulți tineri încep să profeseze în acest domeniu. Barmanii cu experiență speră ca cei tineri să dezvolte cultura consumului, să îi învețe pe clienți să afle ce li se potrivește cel mai bine, care e diferența dintre cocktail-urile pe care le consumăm, să știm să apreciem la justa valoare o băutură. Calitatea înainte de cantitate. 

„Îmi place că mai nou, foarte mulți tineri se apucă de domeniul ăsta, și vor să fie barmani, și la 30 de ani și 40 de ani. Dacă își iau cu seriozitate meseria, ea devine cumva o meserie serioasă, cum sunt și celelalte meserii ca și judecător, medic, sau avocat. Dacă lumea o privește serios, ea devine o meserie foarte serioasă.
Noi cumva încercăm să explicăm la toată lumea: Nu mai mânca ca să fii sătul și nu mai bea ca să te îmbeți. Ca să crești personal, din punctul meu de vedere, trebuie să crești pe mai multe ramuri, inclusiv și chestia asta de cultură de consum. E important ca să înțelegi tu, ca și oaspete, care nu are nici o treabă cu domeniul, să le încerci pe toate ca să vezi ce ți se potrivește cel mai bine”, afirmă Marian Porumb. 

Ce doresc barmanii de la clienți

Am încercat să aflăm de la barmani ce își doresc ei de la clienții care le savurează băuturile. 

„Noi suntem cumva prima linie, cu noi are omul primul contact când e vorba de un brand sau un produs. Noi suntem metoda cea mai ușoară de promovare. Noi ne dorim foarte mult lumea să consume băuturi de calitate, dar la urma urmei nu servim băuturi, servim oameni. Încercăm să plecăm din zona whiskey și Cola, dar dacă unui oaspete asta îi place, nu poți să-l negliejezi sau să-l dai la o parte. Important e să se simtă bine, să aibă o experiență chiar dacă lui îi place asta să consume. Dar încercăm să oferim și o altă experiență oamenilor prin cocktail-urile pe care le oferim, să fie cât mai calitative, prețutile să rămână cât mai decente, pentru că foarte mulți sunt speriați, de ce să dea 40 lei pe un drink când poate să bea 10 beri, și atunci trebuie să avem un echilibru”, spune Paul Chiș.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *