Politica

ANRE face praf noua OUG care reglementează energia: încalcă normele europene. România riscă sancțiuni. Europarlavramentarul Rareș Bogdan devine ”specialist” și cere revocarea conduceri ANRE. Pardon, ”are o ieșire explozivă”

Reprezentanții ANRE au avertizat Guvernul asupra faptului că OUG care reglementează prețurile la energie încălcă dreptul european, iar România riscă o procedură de infrigement pentru că încalcă normele comerțului comunitar. ANRE invocă: ”Constituția României la art. 148 alin. (2) statuează principiul supremației dreptului european, în conformitate cu care ”prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi celelalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate faţă de dispoziţiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare”. Brusc, prim-vicepreședintele PNL, Rareș Bogdan, care a tăcut o vară întreagă și încă nu ne-a explicat câte zile au trecut de când au dispărute pensiile speciale (alea, alea), devine ”specialist” în Constituție, în relații energetice și ne spune că reprezentanții ANRE (în marea lor majoritate politruci de-ai lor, de-ai partidelor) au participat la redactarea OUG, iar criticile ulterioare sunt nule și neavenite. În fond ”voința politică” țină loc de lege, așa că ”liberalul” (de prompter) a spus că va solicita o ședință de urgență pentru revocarea consiliului de administrație al ANRE.

  • Potrivit acestui principiu, astfel cum a fost consacrat de jurisprudența europeană, dreptul UE are o valoare superioară faţă de legislaţiile naţionale ale statelor membre, acestea având obligația de a nu aplica o normă naţională contrară dreptului european. Prevalența dreptului comunitar funcţionează în raport cu toate normele naţionale şi impune tuturor autorităților statelor membre, inclusiv jurisdicţiilor constituţionale, obligaţia de a lăsa neaplicată orice normă naţională, fie ea şi de natură constituţională, în cazul unui conflict cu o normă de drept al UE.
  • Suplimentar atragem atenția asupra faptului ca pe tema limitării prețului la producători a existat o procedură de infrigement, respectiv Cauza nr. 2012/2114 – acţiune în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor având ca obiect nerespectarea dreptului UE prin instituirea unei restricţii de facto la exportul de gaze naturale, Comisia constatând că procedând astfel, România nu şi-a îndeplinit obligaţiile care îi revin în temeiul articolelor 35 şi 36 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) şi în temeiul articolului 40 litera (c) din Directiva 2009/73/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piaţa internă în sectorul gazelor naturale şi de abrogare a Directivei 2003/55/CE. – conform unui comunicat al ANRE.

Conform sursei citate, ”Comisia a apreciat că versiunea modificată prin OUG nr. 114/2018 și OUG nr. 19/2019 a articolului 124 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012 prin care fusese stabilită o limită de preț la producător și ordinul emis de ANRE în baza acestora (Ordinul nr. 52/2019) instituie un cadru legal care acționează ca o restricție de facto a exporturilor de gaze naturale din România și, prin urmare, constituie o măsură cu efect echivalent cu cel al unei restricții cantitative a exporturilor în sensul articolului 35 din TFUE.

1. Referitor la propunerea de la art. VI. potrivit căruia „ Valoarea maximă a prețului mediu ponderat al energiei electrice, la care ANRE calculează sumele de decontat de la Bugetul de Stat pentru furnizorii de energie electrică este de 1300 lei/MWh” dorim să facem precizarea că stabilirea unui preț al energiei electrice pe alte principii decât în baza tranzacțiilor încheiate poate crea dificultăți financiare furnizorilor de energie electrică și mai departe pe tot lanțul producere – consum, care să determine imposibilitatea desfășurării activității operatorilor din sector și trecerea clienților la furnizorii de ultimă instanță (FUI). În acest context FUI s-ar confrunta deopotrivă cu dificultăți financiare în condițiile în care energia electrică se achiziționează pentru clienții preluați din PZU și ca dezechilibru (nu poate fi previzonată intrarea clienților în portofoliu nefiind o acțiune voluntară a FUI). Astfel prețul energiei electrice achiziționate pentru clienții preluați reflectă condițiile de la momentul preluării și stabilirea apriorii a unui preț poate crea atât prejudicii furnizorilor cât și avantaje în condițiile în care prețul stabilit este la un nivel ridicat.

În plus trebuie precizat faptul că:

⦁ nu există prevederi legale care să impună furnizorilor obligația de a achiziționa prin contracte la termen întregul necesar de consum (Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012 prevede la art. 6^1 “Furnizorul are obligaţia de a-şi asigura cel puţin 40% din energia electrică necesară acoperirii consumului clienţilor finali din portofoliu din producţie proprie sau prin achiziţie prin contracte la termen pe pieţele de energie electrică, pe alte pieţe decât PZU, PI şi PE„ și nici nu poate fi realizat acest obiectiv în condițiile în care consumul clienților diferă pe intervale orare iar produsele tranzacționate pe piețele centralizate sunt în general produse cu livrare banda,

⦁ consumul poate varia semnificativ în condițiile reducerii/creșterii consumului clienților din portofoliu sau a intrării/ieșirii clienților în/din portofoliu.

Deasemenea o asemenea măsură poate fi considerată o obligație de serviciu public cu îndeplinirea tuturor condițiilor și cu recuperarea integrală a tuturor costurilor asociate acestei obligații.

2. Referitor la propunerea de la art. VII. potrivit căruia „Prin contracte bilaterale negociate directe începând cu data de 1 septembrie 2022, producătorii de energie electrică au obligația să vândă prin direct energia electrică disponibilă cu livrare până la 31 decembrie 2022, doar furnizorilor de energie electrică care au în portofoliu clienți finali, destinată exclusiv pentru consumul acestora, distribuitorilor de energie electrică, operatortului national de sistem Compania Naționala de Transport Energie Electrica Transelectrica S.A., precum și consumatorilor care au beneficiat de prevederile OUG 81/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituțional și autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanțelor, de a scoate la licitație certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, precum și pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea întreprinderilor din sectoarele și subsectoarele expuse unui risc important de relocare ca urmare a transferului costului emisiilor de gaze cu efect de seră în prețul energiei electrice.” dorim să precizăm faptul că pe de o parte această prevedere încalcă dispozițiile Regulamentului UE nr. 943/2019 iar pe de altă parte nu mai permite contractele directe între producători pentru acoperirea necesarului contractat (obligații de vânzare), în condiții de indisponibilitate a unităților de producere/grupurilor.

În ceea ce privește proiectul de ordonanță de modificare a Ordonanţei de urgenţă nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, vă comunicăm și următoarele recomandări:

⦁ Notificarea Comisiei Europene cu privire la obligațiile de serviciu public impuse prin proiectul de ordonanță menționat;

⦁ Având în vedere impactul situației actuale din piața de energie asupra furnizorilor/traderilor, considerăm ca fiind necesară inființarea de către statul român a unor companii de trading și de furnizare pentru a compensa eventuala ieșire de pe piață a unora dintre acești participanți la piață”, se arată în sursa citată.

Rareș Bogdan: ”Răbdarea mea s-a încheiat în privința ANRE, arată extrem de clar că nu servește interesul cetățeanului, nu respectă premierul, nu respectă piața de energie”. Totuși, cum ar servi cetățeanului un infringement, faptul că am fi obligați să dăm sute de mii de euro pe zi amendă, până când politicienii ajung la o lege corectă, nu una populistă?

”Domnii de la ANRE subminează statul român, a premierului și cinci miniștri care au semnat ordonanța. Domnul Chiriță de la ANRE se cam joacă cu focul, cu răbdarea tuturor românilor, dar mai ales cu piața de energie. Vă spun un lucru: domnii de la ANRE au participat la toate discuțiile din coaliția de guvernare. La 18:07 și-a dat avizul și și-a pus semnătura pe această ordonanță. Este absolut incredibil, ANRE subminează statul român, lovește în credibilitatea primului ministru.

Mai mult decât atât, luni solicit în calitate de prim-vicepreședinte PNL o întâlnire de urgență și punerea pe ordinea de zi a revocării întregului Consiliu. Există și un precedent în acest sens pentru că în Spania s-a ajuns la desființarea ANRE și reînființarea ei.

Răbdarea mea s-a încheiat în privința ANRE, arată extrem de clar că nu servește interesul cetățeanului, nu respectă premierul, nu respectă piața de energie”, a declarat Rareș Bogdan, pentru STIRIPESURSE.RO.

 

În fotografie, Rareș Bogdan avea răbdare să se încheie nunta copilului lui Ioan Rus (PSD), pentru a ajunge șa șampanie și caviar