Reportaj

Aminda pregateste la Cluj o noua "generatie MTV"

Aminda, cantareata cu voce rascolitoare cunoscuta de clujeni mai ales de pe scena cluburilor Janis si de intreaga tara dupa participarea la Vocea Romaniei, a pus de curand la Cluj bazele unei scoli de muzica mai putin obisnuite. Imbina metode solide de predare ale vechilor dascali de muzica cu detalii inovative si vrea sa reuneasca intreaga valoare a muzicii de calitate care se face acum la Cluj, mai mult sau mai putin cunoscut. 

Eleganta si sigura pe ea, cu aceeasi voce profunda cu care impresioneaza pe scena, la lumina zilei Aminda e o persoana agreabila si surprinzatoare. Pe langa muzica invatata aplicat din frageda copilarie, cantareata a facut schi, baschet, tenis, a condus organizatii, a facut studii politice si, in timpul in care devenea cunoscuta publicului amator de muzica buna de la Cluj lucra cu frenezie si in domeniul imobiliar. Scoala pe care a lansat-o nu demult isi propune sa ii foloseasca fiecare experienta, sa impuna mai multa seriozitate, si, de ce nu, sa revolutioneze lumea muzicala de la Cluj.

Aminda a copilarit in Grigorescu si a cochetat cu muzica inca de cand era micuta.

“Bunica mea avea un pian cu coada. Cum il vedeam, dadeam fuga sa ma urc pe scaun si sa cant. Eram fascinata”, isi aminteste ea.

Cu toate acestea, drumul ei spre muzica a inceput dintr-o zona neasteptata.

“Instructorul de schi a remarcat ca am voce frumoasa si ma tot punea sa cant singura”, marturiseste cantareata.

Parintii au indrumat-o apoi tot in aceasta zona, astfel ca a urmat o gradinita de muzica si apoi a mers la Scoala de Muzica “Augustin Bena”.

“Nu mai exista o gradinita de muzica acum la Cluj. Vreau sa redeschid asa ceva, mai ales cand imi amintesc cum am invatat acolo si vad cum se procedeaza astazi imi dau seama ca ar fi mare nevoie de asta acum. Sunt unii care au oferta de ore de muzica pentru copii, merg cu asta din gradinita in gradinita, insa nu le ofera sansa de a intra in mediul acela, nu intra in interactiune cu alti copii. Educatoarea trebuie sa fie specializata in muzica, sa fie nu un pedagog cu studii muzicale, ci muzician cu studii pedagogice ”, precizeaza artista.

Aminda a avut ceea ce se numeste o copilarie activa. A facut schi, baschet si tenis de mica si e convinsa ca aceste experiente au avut o mare contributie la formarea ei, mai ales ca a avut multi profesori si a cunoscut o gramada de copii.

O alta mare inspiratie pentru ceea ce e acum Music’sCool a fost felul in care era organizata scoala de muzica. A urmat, intre altele, ore de invatare a folosirii pianului, teoria muzicii, istoria muzicii. A cantat si la cor.

“Cele mai frumoase amintiri pe care le am din acea perioada sunt de la spectacolele de sarbatori. Mi-e drag si acum sa ma gandesc la serbarile de Craciun organizate cu Filarmonica Transilvania. Cantam colinde, uneori si in 4 limbi. Asa am si descoperit latina, de exemplu”, marturiseste Aminda.

Tot de aici a imprumutat modelul de scoala de muzica dupa programa si cu mai multe cursuri care sa completeze educatia copilului, asa cum nu mai face nici una din scolile private de muzica din Cluj.

Fata de felul in care a invatat la “Augustin Bena” , artista a mai structurat putin cursurile, atat la copii, cat si la adulti. A conceput cursuri de educatie muzicala in grup, care, la copii, se axeaza pe dezvoltarea auzului, invatare participativa prin inventarea de instrumente, adica folosirea de obiecte din anturajul lor ca instrumente.

“Facem si auditii de muzica moderna, adica muzica din ultimii 100 de ani. Cand eram mica si duminica era singura zi libera, parintii ma trezeau dimineata cu acordurile unor trupe cum ar fi Queen, Abba sau Jean Michel Jarre, asa ca in adolescenta stiam albume intregi pe dinafara. Asta imi doresc pentru copiii care vin aici: o noua generatie MTV cu o cultura muzicala sanatoasa”, puncteaza Aminda.

La Revolutie, artista avea doar 6 ani, insa isi aminteste ca era foarte constienta de ceea ce se intampla, pentru ca a fost crescuta in acest sens, familia a invatat-o sa inteleaga in profunzime ce se intampla in jurul ei, sa faca mereu conexiuni.

Drumul ei a continuat la Scoala Populara de Arta “Tudor Jarda”, la sectiunea de Canto clasic.

“Ma enerva opera ingrozitor, dar am vrut sa vad, totusi, care-i faza cu ea, de ce place asa, iar pe mine ma enerveaza. Evident, m-am indragostit la scurt timp de opera si acum vreau sa dau mai departe din acest miracol”, a adaugat cantareata.

Pe parcurs, Aminda a mai experimentat si alte domenii, de o mare varietate. A fost presedinta Consiliului Elevilor, s-a inflacarat dupa politica, asa ca a urmat cursurile Facultatii de Studii Politice, Administrative si Studii ale Comunicari. Studenta Aminda nu s-a oprit din cantat in anii facultatii, ba a participat si la spectacole cu recitaluri de poezie si a cochetat cu dramaturgia. A jucat baschet si a facut schi de performanta.

“Am cochetat cu desenul, ador fotografia. Am un prieten fotograf, Tomi Tothpal, de la Scoala de fotografie Ciorchinul, cu care gandim uneori mici scenarii, cautam locatii si le punem in practica. O sa lucram impreuna si la afterschool, un proiect colaborativ intre scolile private de arta din Cluj, unde sa fim toti sub aceeasi umbrela, sa cream produse artistice inovatoare”, dezvaluie artista.

Dupa facultate, Aminda a stat un an in Bucuresti, unde a cantat cu trupa Macadam (blues, funk). Aici a inceput si cariera ei paralela in domeniul imobiliarelor, cu un post de secretara a unui dezvoltator imobiliar. S-a intors la Cluj, unde era vedeta Janis Pub-ului.

“A fost o nebunie. Eram director de achizitii la un dezvoltator imobiliar care cumpara terenuri in tara si facea proiecte pentru clienti. Ziua eram pe drum, in patru judete, vindeam terenuri, umblam dupa autorizatii si faceam proiecte si noaptea imi parcam masina in fata la Janis si incepea cantatul. Veneau si colegii din firma ani de zile la concerte. Era ingrozitor de obositor, dar nu puteam renunta la niciuna din slujbe, amandoua imi erau foarte dragi”, isi aminteste clujeanca.

Pe langa oboseala, artista isi aminteste din acea perioada bucuria de a canta si socializarea intensa care se facea in bar.
La sfarsitul lui 2008, Aminda a renuntat la imobiliare. Spune ca a invatat foarte multe de la colegii din trupa Hazard, insa mai simtea nevoia unui profesionist care sa o indrume.

In acest context, participarea in 2011 la emisiunea Vocea Romaniei de la Pro Tv a venit la fix.

“Vocea Romaniei a fost un impuls, ultimul de care am avut nevoie pentru a initia scoala de muzica. Pe de o parte am invatat foarte multe de la Loredana, pe de alta am realizat ca stiu destul de mult ca sa fac eforturi sa dau si altora si sa ramana ceva in urma mea”, marturiseste clujeanca.

Despre faimosul studio al Pro Tv, Aminda spune ca e mai mic decat pare la televizor, insa, in acelasi timp, te face sa te simti mic. Sustine ca nu a fost dezamagita ca nu a fost ea castigatoarea marelui premiu al emisiunii.

“Daca as fi castigat, deschideam scoala asta si, in plus, as fi facut in cadrul ei niste proiecte umanitare. Am depus un proiect la AFCN de a duce muzica in case de plasament din 3 judete, dar a picat. Il voi face, cumva. Am stabilit deja ca vom implica scoala intr-un proiect caritabil la scara mare prin care vom ajuta multi oameni cu probleme”, spune Aminda.

Propunerile care au urmat expunerii la Pro Tv nu au atras-o in mod deosebit pe solista de la Cluj, asa ca a ales sa se concentreze pe activitatea din trupa Hazard si pe scoala. Practic, proiectul a inceput cu un atelier de voce de desfasurat in 2012 pe parcursul a trei luni.

“Vazand ca exista oameni interesati de ceea ce vreau eu sa predau, am decis sa extind proiectul , sa ofer si alte cursuri, dupa modelul scolii de muzica unde am invatat eu”, explica artista devenita acum manager.

Au urmat 3 serii a cate 3 luni, cu un total de 35 de cursanti care au avut parte si de activitati extracurriculare: seri de karaoke, excursii, vizionari de concerte, seri de “YouTube party”.

“S-a format o comunitate foarte sanatoasa si instruita de oameni care stiu sa analizeze corect muzica, au notiuni foarte bune de estetica a muzicii si le-am insuflat si principiul de colaborare in locul competitiei”, descrie artista.

Cursantii proveneau dintr-o mare varietate de domenii, majoritatea erau amatori, insa au fost si cativa profesionisti care deja canta in trupe. Altii isi vor folosi instruirea pentru a intra la licee de muzica sau la Conservator.

Instruirea se face personalizat, in functie de vocea si particularitatile fiecaruia. Urmeaza si un atelier in care vor fi inserate si elemente de showbiz: ce inseamna un producator muzical, care e rolul unei case de discuri si notiunea de self marketing si promovare.
De la bun inceput, scoala nu a avut profesori, ci mentori.

“Am vrut sa sune mai cald, mai apropiat, cred ca cei care au trecut deja prin scoala asta s-au format aici si ca oameni, nu doar ca profesionisti”, explica Aminda.

Artista spune ca nu a initiat scoala de muzica ca pe un business , ci ca pe o pasiune. Din aceasta toamna, o parte a cursurilor sunt organizate dupa structura unui an scolar, cu examene semestriale si aparitii publice cel putin la fiecare final de semestru.

“Examinarea e esentiala in orice scoala: e un feedback atat pentru elev, cat si pentru profesori. Ne-am propus sa obtinem si certificare. Avem cursuri pentru oameni intre 3 si 99 de ani”, detaliaza artista.

Altele vor functiona in sistem de workshop, masterclass sau short curs.

Unul dintre cele mai atractive cursuri ale momentului e cel de Dj autorizat, organizat impreuna cu Cue Point – Dj School. Intre module se afla elemente de mixaj, legislatie in domeniu, softuri, editare sunet sau notiuni de organizare si desfasurare a evenimentelor.

Inca se mai pot face inscrieri la toate cursurile.

Plata se poate face face in rate, lunar, cu o reducere de 10% la achitarea taxei pe 3 luni. Intre partenerii implicati deja in proiect se numara Mario Dance Atelier, Centrul Sofia Playfull Learning, The Beat sau Cue Point.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *