UncategorizedVocea ta

Abuzuri și lipsă de profesionalism reclamate la o școală din Cluj: „Copiii mei merg cu teamă la școală”

O mămică din Cluj-Napoca acuză cadre didactice de la Școala Gimnazială „Iuliu Hațieganu” de lipsă de profesionalism, abuz de putere și comportament jignitor, atât față de elevi, cât și față de părinți. Situația ar dura de peste doi ani, iar efectele s-ar resimți grav asupra celor doi copii ai familiei, ambii elevi ai aceleiași școli.

Incidentul care a declanșat conflictul

Totul ar fi început în anul școlar 2023–2024, când fiica cea mare, elevă în clasa a V-a, a fost umilită verbal de profesoara de matematică, după ce a răspuns corect la un exercițiu în fața clasei.

Potrivit mamei, profesoara ar fi întrebat copilul: „Cu cine faci matematică în privat?”, iar când fata a răspuns că mama ei o ajută, cadrul didactic ar fi reacționat agresiv:

„Las-o pe maică-ta în pace, că e proastă, bătrână și nu știe!”

Totul a inceput in anul scolar 2023-2024 cand fiica mea cea mare, eleva pe atunci in clasa a V-a, a venit acasa si mi-a spus ca nu intelege anumite tipuri de exercitii la matematica. M-am oferit sa o ajut fiindca si eu am fost cadru didactic. Fetita a inteles, a exersat si chiar am incurajat-o sa raspunda la ora. A doua zi a fost scoasa la tabla de catre doamna profesor de matematica si fetita a rezolvat exercitiul corect. Intrebarea profesoarei a fost: „Cu cine faci matematica in privat?” (pentru ca s-a lansat moda ca sa NU se predea totul la clasa tocmai ca parintii „sa fie obligati” sa ofere -contracost- lectii in particular copiilor lor, totul incepand cu clasa a V-a). Fetita a raspuns ca mama ei i-a explicat modul de calcul al exercitiilor. Raspunsul profesoarei a fost : „Las-o pe maica-ta in pace, ca e proasta, batrana si nu stie!”. Fetita a venit plangand acasa si din acea zi s-a vazut treptat cum isi pierde interesul fata de aceasta disciplina. Si nu din cauza ca ar fi stufoasa materia ci din cauza ca printele ei a fost acuzat, i s-au adus injurii si evident copilul a fost afectat. 

Reacția școlii și presiunile asupra părintelui

Mama povestește că, după ce a scris un comentariu general pe Facebook despre atitudinea unor profesori din sistem, a fost contactată de diriginta clasei, care a insistat să se întâlnească „pentru a discuta despre situația copilului”.

Întâlnirea a avut loc într-o sală a școlii, în prezența dirigintei, profesoarei de matematică, psihologului școlar și directoarei instituției. Ceea ce trebuia să fie o discuție constructivă s-a transformat, potrivit relatării, într-o confruntare tensionată.

La o postare pe facebook dintr-un grup numit „Jurnalul unui profesor” mi-am permis sa comentez la urmatoarea afirmatie „Parintii le taie aripile copiilor…”. Eu am spus ca exact opusul : profesorii sunt cei care fac diferente uriase intre copii si am exemplu despre situatia de mai sus (fara a numi scoala sau profesor, fara a da nici un nume). In saptamana urmatoare am primit un mesaj pe WhatsUp in care doamna diriginta insista sa ne vedem „sa vorbim despre situatia copilului meu”. Am acceptat si cea a urmat a fost de cosmar. Intalnirea a avut loc intr-o sala mica la care au participat :diriginta clasei (cu care oricum mai incercasem sa am o conversatie in perioada „Scoala Verde” dar care s-a lasat cu replica din partea dumneai „Eu nu trebuie sa ma explic fiecarui parinte, mai bine imi dau demisia!”), doamna profesor de matematica, doamna psiholog scolar si doamna director.

Replicile doamnelor au fost: Doamna Diriginta : ” Nu ne cunosteam la inceput, de asta am reactionat asa in „Saptamana Verde”. Poate ne imprietenim si pe Facebook.

Doamna profesor de matematica: M-a amenintat ca ma da in judecata. Si a rastalmacit raspunsul dat in acea zi cand fiica mea a fost scoasa la tabla.

Doamna psiholog : M-a intrebat direct fara nici un fel de ocolisuri daca fetita face parte dintr-o familie monoparentala. Ceea ce nu e adevarat.

Doamna director: Mi-a spus ca daca nu-mi convin metodele de predare ale profesorilor numiti (metode care oricum lipsesc) sa-mi mut copilul din scoala si totusi sa sterg acel comentariu pt ca stric imaginea si prestigiul scolii pentru „ca toata lumea stie ca eu imi duc copilul la acea scoala”. Am cerut proces verbal de la acea intrevedere si nici pana in ziua de azi nu am primit. Ceea ce mi-e greu sa cred pt ca nu stiu daca am in lista prietenilor pe Facebook 2-3 mame din toata clasa.

Abuzuri și comportamente nepotrivite repetate

În anii următori, fiica cea mare – acum în clasa a VII-a – ar fi continuat să fie marginalizată la orele celor două cadre didactice implicate: diriginta (profesoară de limba română) și profesoara de matematică.

„Fata mea era activă în corul școlii și participativă, dar nu era apreciată deloc. A fost tratată ca și cum ar fi invizibilă”, spune mama.

Situația ar fi fost similară și pentru cea de-a doua fiică, elevă în clasa pregătitoare, aflată sub îndrumarea unei învățătoare aflate peste vârsta de pensionare. Aceasta ar fi avut, potrivit declarațiilor părintelui, un comportament agresiv:

„Țipa la copii, îi scutura, rupea pagini din caiete. Fetița mea venea acasă plângând, cu dureri de burtă și de cap. Dintr-un copil vesel și conștiincios, a ajuns temătoare și stresată.”

  A urmat o perioada grea si in clasa a VI-a pentru fiica mea, abuzuri verbale, vorbe grele, predari deficitare si evident razbunari din partea celor 2 profesoare : diriginta (de limba romana) si profesoara de matematica. Desi fetita a avut activitate in corul scolii si in clasa a V-a si in clasa a VI-a nu a fost apreciata deloc la clasa. Ba din contra, era transparenta. Si totusi a putut comunica si relationa productiv cu alti profesori. 

Cand a inceput fiica mare clasa a VI-a in anul 2024, fiica cea mica a inceput clasa 0. Condusa de o invatatoare care preda la a doua generatie peste varsta de pensionara. Dintr-un copil linistit, vesel, pur si constiincios dupa nici 3 luni de scoala venea acasa cu durere de burta, de cap pentru ca doamna invatatoare urla, tipa, scutura copiii, rupe paginile din caietele copiilor daca ceva gresit. Din nou procesul educational lasa de dorit.

Doresc sa adaug un alt caz de bullying si deraiere de la principiile curriculare pe nivelul de varsta scolar mic incepand luna octombrie a acestui an scolar. Este vorba de clasa Pregatitoare. A anuntat ca este la a doua generatie de elevi peste varsta de pensionare. Am incercat sa discut in privat telefonic si sa-i adresez o serie de intrebari.

Parinte: Mi-as dori sa insotiti elevii , la terminarea programului, pana la iesirea din unitate. Credeti ca e posibil? Avand in vedere ca toate invatatoarele de la clasele pregatitoare coboara in rand cu copiii si asteapta pana este preluat fiecare.

Doamna invatatoare : Eu nu am sa fac niciodata asta.

Parinte : De ce cereti memorizarea  tablei adunarii si scaderii avand in vedere ca in Curriculum nu este mentionata nicaieri acest aspect?

Doamna invatatoare: Altfel nu se invata. De aceea trebuie sa lucrati dumneavoastra cu ei acasa pentru ca eu nu am timp la clasa sa lucrez. Elitele au plecat in clasele colegelor si lucrez si eu cum pot. Oricum parintii se pare ca nu-si permit financiar educatia copiilor. Sunt depasiti.

Parinte: Dar daca totusi nu doriti sa iesiti in rand cu copiii la terminarea programului, macar va pot ruga sa asteptati pana toti copiii sunt preluati de un tutore? Pentru ca in fata iesirii din unitatea scolara exista o un drum public cu circulatie pe sens unic si o trecere de pietoni unde copiii pot fugi oricand.

Doamna invatatoare: Am sa rog un parinte sa stea pana reusesc toti parintii sa-si ia copiii.

Va spun sincer, mi-a lasat un gust amar toata conversatia. Si probabil am crezut ca fiind un cadru didactic cu experienta se va vedea si in activitatea la clasa. Copilul mic este in clasa dumneaei, frate cu copilul mai mare din clasa a VI-a. Acesta vine des plangand acasa din cauza ca este apostrofat de doamna invatatoare: “Tu nu stii sa citesti!”, “Nu mai colora!”,”Tu nu stii sa indoi!” copilul ajunge cu dureri de cap acasa din cauza tipetelor doamnei invatatoare. Copilul vine cu dureri de burta acasa din cauza ca i s-a dezvoltat o serie de frici si neincrederi in fortele proprii.

Am dus in toamna lui 2024 un copil senin cu zambetul pe buze, caruia ii placeau provocarile si caruia nu-i era frica sa intrebe. Acum plange si nu reuseste sa intrebe daca are voie ceva.

Plângeri la ISJ Cluj și Ministerul Educației

Nemulțumită de modul în care Inspectoratul Școlar Județean Cluj a gestionat situația, femeia afirmă că a depus o plângere oficială la Ministerul Educației.

”Mi-am luat inima in dinti si anul acesta am depus o plangere direct la Minister,pentru ca facand parte la un moment dat din sistem banuiam ce cuib defapt este ISJ Cluj-Napoca care a trimis un raspuns dizgratios si nerespectand GDPR. Ceea ce atrage fapte penale.Răspunsul ISJ Cluj a fost dizgrațios și a încălcat normele GDPR, ceea ce atrage posibile fapte penale”, susține părintele.

Răspuns ISJ Cluj:

Raspuns Ministerul Educației:

Mămica cere deschiderea unei anchete disciplinare împotriva celor trei cadre didactice implicate, acuzându-le de abuz verbal, comportament neadecvat și lipsă de etică profesională.

Cei doi copii se duc cu groaza la scoala in zilele in care profesorii (romana si matematica) au de predat si doresc totusi o cercetare disciplinara pentru aceste trei doamne. M-a determinat sa apelez la o companie de mass-media tot acest circ o intamplare de la clasa celei mici din data de 09.10.2025 unde doamna invatatoare i-a rupt pagina din caietul de matematica si copila a venit plangand . Iar ziua urmatoare a fost un chin pentru ea cu urletele tipice, cu injosirile, cu batjocurile din partea doamnei invatatoare.