Din oras

Mircea Bravo si-a transformat farsele intr-o afacere. Gabriel Oana, vlogger cu vechime, contesta autenticitatea lui Bravo

Treptat, vloggingul (blogul video) are sanse sa devina o sursa stabila de venit pentru cei care isi doresc asta. Foarte multe afaceri s-au dezvoltat in aceasta sfera a mediului online. Intr-o astfel de afacere s-au transformat si cunoscutele farse ale clujeanului Mircea Bravo. Tinta lui este de a deveni cunscut la nivel international, de a avea milioane de vizualizari si de a face campanii pentru diverse firme. Vloggerul mai vechi, Gabriel Oana (Gaben), contesta autenticitatea lui Bravo.

In ultimul an, Mircea Bravo a devenit un adevarat personaj al Clujului. Oamenii il opresc pe strada, il saluta si isi fac poze cu farsorul care a facut din pasiunea lui o adevarata afacere. Ceea ce este mai putin cunoscut de catre fanii sai sunt beneficiile financiare pe care el le are in urma acestui succes virtual.

Prin urmare, lucrurile facute cu si din pasiune, trebuie platite de altii, insinueaza vloggerul.

„La inceput a fost o pasiune. Am stiut ca vreau sa fac ce-mi place. Si daca o faci mult timp cum iti place, devii bun. Dupa ce devii bun, lumea o sa te plateasca sa fii bun. N-am avut un plan rational, a fost mai mult pe emotie, pe pasiune”, a marturist Bravo, pentru Ziar de Cluj.

Absolvent al Facultatii de Drept, Mircea Bravo s-a simtit inclestat de rigiditatile acelui mediu si a simtit, spune el, nevoia de a iesi din zona de confort.

„Foarte mult m-am bazat pe ideea de a iesi din zona de confort. Imi zic intotdeauna ca daca un lucru e greu de facut, trebuie sa-l faci. Daca simti ca nu ai putea sa te duci sa te urci in masina politiei, atunci, trebuie sa mergi sa te urci in masina politiei. Atunci iesi din zona de confort si cand iesi din zona de confort devii mai creativ si te simti mai bine, esti mai fericit. La inceput, lumea nu te apreciaza cand iesi in evidenta cu ceva si asteapta ca altcineva sa-i zica daca acel lucru e bun sau rau”, povesteste Bravo.

 

 

Cand pasiunea devine castig

Bravo a continuat in ciuda feedbackului negativ. A lasat in urma numele mai cuminte de Mircea Popa si a adoptat un pseudonim care i-a dat curajul sa scoata profit de pe urma pasiunii sale.

„Eu fac plasare de produse. De exemplu, tu ai un local despre care nu stie nimeni, merge Mircea Bravo, sparge o sticla, apoi, lumea vorbeste despre asta. Tinand cont ca toate videoclipurile mele au peste 100.000 de vizualizari, 100.000 de oameni o sa-ti vada localul. E acelasi efect pe care-l are un panou de outdoor, numai ca panoul respectiv nu se poate cuantifica. Eu pot sa-ti arat exact cati oameni au vazut videoul respectiv, ce categorii sociale, ce varsta si ce sex”, explica vloggerul.

Inceputul unei astfel de afaceri aduce la inceput zero incasari, afirma Bravo.

„Am inceput in octombrie anul trecut. Timp de sapte luni, nu am incasat niciun ban. Dupa aceea, a mers mai bine. N-am sa spun o cifra exacta la preturi, dar putem masura in sampanii intr-un club sau, mai bine zis, o cifra cat sa ma faca sa fiu un pic cu nasul mai pe sus si sa nu mai fiu stresat de ziua de maine. Vreau sa spun ca la inceput a fost o perioada cand traiam de pe o zi pe cealalta si acum e un mare plus”, recunoaste el.

La momentul de fata, admite Bravo, 50% din videourile sale sunt platite, iar 50% sunt pentru fani, din pasiune.

„As mobiliza camioane, as aduce vaci in centrul Clujului, as putea face o gramada de nebunii”

Tanarul afirma ca face ceea ce ii place, desi s-a confruntat cu cateva devieri de la drum. Scopul spre care tinteste acum nu este doar acela de a-si mari numarul de vizualizari si capitalul, ci si acela de a-si aduce farsele la un alt nivel.

„Eu ma gandesc ca in momentul in care o sa am foarte multi bani, o sa fac niste farse foarte ample. Adica, eu tot ce am facut pana acum, am facut cu buget minim. Gandeste-te, cand o sa am multi bani, cam ce farse as putea face. As mobiliza camioane, as aduce vaci in centrul Clujului, as putea face o gramada de nebunii”, explica, indraznet, Bravo.

In ciuda celor care-l critica, el considera ca ceea ce face porneste dintr-o atitudine pozitiva, fara a avea intentii rele.

„Cam tot ceea ce fac, fac dintr-o atitudine pozitiva. Vreau sa scot in evidenta, poate, anumite defecte ale societatii sau, pur si simplu, sa creez buna dispozitie. Chestia asta m-a ajutat sa-mi triez si prietenii. Eu zic ca prin faptul ca fac mereu ceea ce vreau, asta ma face sa fiu mai autentic. In loc sa am 90% din oameni care ma plac, am 10 la% oameni care ma iubesc”, admite vloggerul.

Televiziunea ar limita o astfel de afacere

Bravo este constient de faptul ca, daca ar trebui sa se extinda la nivel de televiziune, n-ar mai avea atata libertate de exprimare.

„Cand ma vad pe mine, oamenii cu adevarat se pot simti liberi. Eu asta vreau sa transmit. Daca m-as duce la o televiziune, automat, pe langa faptul ca n-as mai fi propriul meu sef si ar trebui sa respect un superior, as avea si anumite constrangeri: n-as mai putea folosi limbajul explicit, n-as avea voie sa ma leg de anumite persoane publice, n-as avea voie sa ma leg de politisti. Aici eu sunt autentic. Ca o fac pentru bani sau nu, asta nu conteaza”, explica tanarul.

Mai mult, vloggerul se declara un profesionist in ceea ce face: „Sunt un performer. Asa vreau sa ma vada si lumea”.

Intrebat care dintre videourile sale sunt sponsorizate si care nu, Mircea Bravo e evaziv.

„Asta e tot farmecul meu: ca tot timpul lumea sa se indoiasca – oare a fost platit sau nu a fost platit. Dar cand spun platit, trebuie sa se inteleaga un lucru: omul care e implicat in farsa nu stia neaparat acest lucru, pentru ca se simte acest lucru foarte repede. Eu am vorbit cu responsabilul, administratorul si asa mai departe”, arata el.

Unii considera ca Bravo s-a inspirat de la francezul Remi Gaillard (foto), care se ocupa de aceleasi lucruri. El spune, insa, ca modelul sau e adaptat comunitatii din care face parte. Mai mult, el sustine ca diferenta fata de Gaillard e aceea ca el livreaza o poveste.

„Nu stiu daca de la Remi Gaillard m-am inspirat, dar, cu siguranta, inainte de a face toate chestiile astea, i-am vazut toate videourile. E si pentru mine un simbol de libertate. Cred ca-i inteleg anumite stari pe care le are cand il vad euforic in timp ce face asta. Dar el face videouri non-verbale, el joaca si are foarte multe vizualizari. Intr-adevar, alea au foarte mult succes, dar eu ma duc pe povesti. Romanului ii place povestea, caterinca, sa dau o duma pe care copiii a doua zi la scoala sa o foloseasca”, recunoaste Bravo.

E important sa cunosti profilul celui care te urmareste

In timp ce Mircea Bravo este inca la inceput pe acest drum si crede in potentialul acestei afaceri, alta este perspectiva unui vlogger mai vechi, Gabriel Oana. Mutat, in prezent, in zona Youtube, dupa o activitate de sase ani pe blogul sau, Gaben explica cum functioneaza castigurile financiare de pe urma unei astfel de afaceri.

„In primul rand, eu nu fac chestia asta ca sa traiesc din ea. Sunt putini care fac chestia asta si traiesc din ea si daca traiesc din ea inseamna ca aduce un venit cat de cat confortabil. Nu conteaza neaparat numarul de vizualizari, conteaza, cel mai mult, influenta pe care o ai in online. Degeaba ai 100.000 de vizualizari, daca ai 99.000 de copii de 13 ani si tu incerci sa vinzi, de exemplu, bere. Nu o sa vinzi nicio bere pentru ca nimeni nu cumpara produsul pe care vrei tu sa-l dai”, arata Gabriel Oana.

Numarul mare de vizualizari nu mai inseamna profit, explica bloggerul.

„Numarul de vizualizari nici nu mai e un criteriu in remuneratie. Adica, Youtube-ul nu-ti zice: „ai facut zece milioane de vizualizari, ai o mie de dolari”. Asta a fost demult. Sunt site-uri care au multe vizualizari, e o practica des intalnita, cel putin la artisti. Banii se fac din colaborari si pe Youtube, exact ca si pe vlog. Adica, incepi sa discuti cu o agentie, agentia trebuie sa se potriveasca pe profilul tau, adica sa aiba clienti. De exemplu eu am un public de la 17 pana la 45 de ani si foarte putini intre 45 si 65″, povesteste Gaben.

Din perspectiva lui Gabriel Oana, Bravo copiaza modelul francez.

„Parerea mea personala e ca Mircea Bravo este un tip care copiaza metodele lui Remi Galliard. Sunt exact poantele pe care le face Mircea Bravo, dar facute mai romaneste si mai stangaci”, compara vloggerul.

Riscul filmuletelor non-verbale

In Romania, videourile bazate pe limbajul non-verbal nu au sanse mari de a fi vizualizate. Mentalitatea care functioneaza pe tiparul copy-paste ar fi o cauza, explica Gabriel Oana.

„Filmuletele nonverbale sunt foarte scurte. Si, tocmai, pentru ca sunt foarte scurte, sunt foarte usor de copiat si de furat pe Facebook. Sunt foarte multi care fac genul asta de filmulete. Problema e ca toata lumea le ia, nu le share-uieste, ci le ia, le copiaza si le repune pe Facebook. Ceea ce tie nu-ti aduce avantaje. In afara de asta, noi, romanii, firmele in general, au o reticenta fata de umorul asta de tip 9gag. E foarte greu, si spun din experienta mea, sa convingi un om sa-ti dea, sa zicem, 500 de euro ca sa-ti faci un clip pe care sa-l pui pe Youtube si care o sa aiba 12 secunde. Nu o sa accepte nimeni, sa-ti zica „da, hai sa o facem””, arata Gaben.

Gabriel Oana dezvaluie reteta pentru succes intr-o astfel de afacere.

„Daca vrei, si te ocupi, se poate trai. Adica, intr-o luna buna faci o mie de euro. Daca esti serios si vad agentiile ca livrezi si, bineinteles, daca ai comunitatea care trebuie”, a conchis Oana.

Foto: pandutzu.com, www.thatericalper.com, victorkapra.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *