Din oras

CARE sunt profii clujeni care dau "meditatii" pe bani grei la Cluj? Da-i in gat AICI cu nume si suma! "Meditatiile" sunt tot coruptie, profii trebuie sa isi faca treaba la scoala, nu acasa!

Sistemul de invatamant clujean, mai ales cel preuniversitar, e corupt si putred pana in maduva oaselor. Un mare virus care distruge actul educational este practica „meditatiilor”, adica a orelor suplimentare de studiu facute acasa, la profesor, cu elevul, pe banii parintilor.

„Meditatiile” sunt spaga, sunt coruptie, sunt bani la negru, sunt adevarata motivatie pentru multi dintre profesorii clujeni. Cum primesc bani „in particular”, cum devin interesati si amabili.

NU TREBUIE sa mai existe aceasta practica! Elevii trebuie sa invete carte LA SCOALA, nu acasa la profi, nu trebuie sa li se mai sugereze ca nu vor trece clasa sau nu vor lua Bacul decat daca iau „meditatii”.

Fiti fara mila! Sub masca de dascali amabili care vor sa ajute, profii care dau „meditatii” va tapeaza de bani! Dat-i in gat pe scrie@ziardecluj.ro pe toti profii pe care ii stiti ca dau „ore” pe bani, va garantam anonimitatea!

Vrem sa le publicam in Ziar de Cluj numele la fiecare si „cota” de cash pe ora. Dati-ne informatii precise si ii vom face celebri!

Liviu Alexa

 

PS: Public mai jos inca cateva mesaje de sustinere venite de la elevi curajosi. Incetul cu incetul, incep sa scrie si parintii, ba chiar unii profesori, adevarati profesori! CITITI-LE CU ATENTIE! unele marturii contin detalii infioratoare despre „profesori” cu tulburari psihice sau frustrati sau care vin la scoala sub influenta alcoo

 

„Mă bucur că mai există oameni care sunt dispuşi să lupte pentru noi”

 

Mesaj către scumpii mei profesori din Şincai :

”Nu aveţi în totalitate dreptate. Sunteţi orbiţi de dorinţa uriaşă de răzbunare şi de a face ‘dreptate’ încât nu realizaţi că sunteţi la fel de vinovaţi ca şi noi, elevii. Nimic nu se întâmplă fără un motiv, aşa cum ne-a învăţat profesoara de română la textele epice: nu există acţiune fără un moment de declanşare al acesteia, o intrigă. Ei bine, această ‘intrigă’ a fost luată pe părţi, alcătuită în decursul anilor, iar acum a ieşit la suprafaţă, ca o formă de protest împotriva oamenilor îndoctrinaţi din cadrul liceului Şincai.

Fără un motiv, ‘intriga’, niciodată nu s-ar fi ajuns la scandalul acesta cu o astfel de amploare. Dacă am fi fost respectaţi de către profesori şi ni s-ar fi predat materiile cu drag în loc de scârbă, nu am fi fost nevoiţi să recurgem la ideea de jignire. Şi mai ales, de la profesori ar trebui să învăţăm că jignirile şi certurile nu sunt modul de rezolvare al unei probleme, dar în schimb, datorită comportamentului UNOR profesori, altă variantă nu mai există. 
Ştiţi vorba „ce face omul face şi maimuţa’. În acest caz se aplică mai degrabă ‘ce face maimuţa face şi omul’.
Dar cu toate acestea, noi ne mândrim că suntem liceu ‘ de centru’  ‘de top’.”    

Domnule Alexa , vă susţin complet şi mă bucur că mai există oameni care sunt dispuşi să lupte pentru noi.

                         Cu drag, 
                           O elevă din Şincai sătulă de această ceartă”

 

„O singura idee transmit profesorii, direct sau indirect, elevilor: fara pupincurism nu vom ajunge nicaieri”

 

Din clasa a 6-a pana la terminarea liceului un elev are in medie 6 ore pe zi, 5 zile pe saptamana, aproximativ 180-200 de zile pe an. Logic, dupa atatea mii de ore petrecute intre cei patru pereti ai unei clase dintr-o scoala, ar fi normal sa avem un nivel de cunostinte cel putin peste mediu.

Fac parte dintre elevii unui liceu „de prestigiu” din Cluj, un liceu care in fiecare an ofera olimpici nationali la diverse materii si performante scolare la diverse concursuri. Dupa 11 ani petrecuti in Liceul Teoretic „Avram Iancu” pot spune ca am ramas cu o singura idee pe care profesorii o transmit, direct sau indirect, elevilor: fara pupincurism nu vom ajunge nicaieri. Intr-o lume in care toti oamenii au dreptul la o opinie, noi am invatat ca cu cat mai mult tacem si nu ne exprimam ideile (daca sunt diferite de cele ale cadrelor didactice), cu atat mai departe vom ajunge.

Stiu sa recit perfect lectii din manuale vechi de 15-20 de ani. Stiu sa rezolv probleme de fizica, matematica si chimie si cu siguranta daca m-ai pune in fata unor tratate despre aceste materii, as putea sa le traduc. Stiu sa fac un eseu de 600-900 de cuvinte despre relatia dintre doua personaje dintr-o nuvela pasoptista si cu siguranta stiu cum sa rezolv silogisme in 2 minute.

Hotii de la putere m-au invatat sa fur, sa mint, sa trec neobservata. Am stat inchisa intre peretii unei scoli mai mult de jumatate din viata mea.

Sunt parte din noua generatie, generatia in care nimeni nu are incredere pentru ca, nu-i asa, ce putem face noi, sclavii tehnologiei, „copiii din ziua de azi”? Totusi, nimeni nu m-a indreptat niciodata spre descoperirea vreunui talent sau a unei aptitudini pe care as putea sa o detin. T

raiesc intr-o era in care esti „naspa” daca citesti, daca vezi o piesa de teatru sau daca mergi la vreun muzeu sa admiri o expozitie. Liceul Teoretic. E bine pus numele. Pentru ca, intr-adevar, in afara de mii de foi scrise cu informatie pe care nu o voi folosi niciodata, nu m-am ales cu nimic. Programa e facuta in asa fel incat noi, elevii, suntem nevoiti sa invatam lucruri care nu ne vor ajuta niciodata. Istorie, Geografie, Literatura, Stiinte. Suna bine.

Cu toate astea, tot nu stiu nimic despre marii conducatori ai lumii, despre politica, evenimentele care au marcat istoria omenirii, orasele importante din fiecare tara a lumii si ce este de vazut in ele, ecologie si de ce planeta noastra se duce pe apa sambetei.

La romana invatam sa facem eseuri dar nu sa citim sau sa scriem corect in propria limba. Nu suntem indrumati spre citirea adevaratelor opere, din literatura noastra, dar si din cea universala. Nu am facut niciodata un experiment la stiinte, nu stiu cum arata diverse substante sau de ce apar anumite fenomene in jurul nostru.

Nu am fost dusa la o expozitie de arta, o lectura, un film sau o piesa de teatru. Nu stiu cine sunt actorii mari ai Romaniei, si nici cine sunt pictorii care au revolutionat arta. Hotii de la putere nu m-au invatat cine e Delacroix sau Chagall, nici Duchamp. Nu imi spun de ce Visconti a ales romanul lui Thomas Mann pentru a face un mare film sau care e influenta lui Schopenhauer in Sarmanul Dionis.

Stiu cine e Emil Boc insa nu stiu nimic despre viata lui Napoleon sau Carol al II-lea. Dar pentru toate astea, am invatat sa fur, sa nu citesc, sa invidiez oamenii cu bani, sa nu interactionez cu alte culturi sau religii, sa urasc persoanele diferite. Am invatat ca e mai important sa ai un Audi decat o cultura. Desigur, cu cat suntem mai slabi, mai prosti, cu atat ziarele, scolile, vor putea sa ne controleze mai usor. Scoala m-a asfixiat. M-a ajutat sa imi pierd interesul pentru orice. Balzac, Stendhal, Dumas, Dostoievski, Dickens, Tolstoi, Goethe, toti deosebesc Binele de Rau.

Noi, totusi, nu am fost indrumati spre ei, ci spre alte modele. Am fost invatati sa plecam capul. Dar capul plecat sabia il taie. Noi suntem schimbarea. Noi suntem Harap-Alb, iar salvarea e in mainile noastre. Inca mai putem sa transformam Imperiul de cenusa pe care l-am mostenit intr-un Imperiu de OAMENI. Oameni destepti, oameni cititi, oameni cu suflet.

Suntem tineri, suntem luptatori si inca suntem curati. Nu au apucat sa ne manjeasca. Avem sansa sa devenim buni, cei mai buni si sa lasam in urma noastra o lume dominata de minte. Deci…?”

 

„Noi vrem SCHIMBARE”

„Domnule Liviu Alexa,

am ajuns prin intermediul unei postari pe facebook sa citesc articolul dumneavoastra legat de sistemul de invatamant din Romania, articol care mi-a amintit ca, inca de cand am inceput scoala primara, nimeni nu a spus prea multe cuvinte de lauda generatiei din care fac parte…

Cu cat am avansat in varsta, pana acum, „cei mari” ne-au numit o generatie distrusa, fara speranta, folosind drept argument comportamentul unor adolescenti ce, din pacate, n-au primit educatia pe care EI erau responsabil sa le-o ofere! Si sustinand acest argument, au continuat sa promoveze prostia. Ei spun ca urasc prostia, dar nu vad decat prostie, iar cei ce incearca sa invete asa cum trebuie, si care nu se lasa  limitati de acest sistem mizerabil, sunt ignorati! 
NOI VREM SCHIMBARE! Ei au fost limitati de catre sistemul comunist, iar acum incearca sa ne limiteze si pe noi!”

 

„Au mai ramas sa stiti, cativa temerari, profesori pregatiti pentru meserie”

„Stimate redactor/redactie

Am citit in presa in ultima perioada, cum dumneavoastra si alti colegi spuneti publicului cititor ceea ce se intampla in invatamantul preuniversitar. Lucrurile sunt asa cum le descrieti, ba chiar mai grave, daca intrati asa cum ati promis in meandrele sistemului.
Fiind un element din acest sistem „bolnav”, va pot spune ca acesti indivizi, cetateni, nu sunt profesori, sunt niste persoane care au ajuns in invatamant ca au avut ” o recomandare” la momentul respectiv, nefiind in stare sa faca o alta meserie… Din pacate, sunt multi, foarte multi. 
Au mai ramas sa stiti, cativa temerari, profesori pregatiti pentru meserie, metodic si stiintific, adica aceia care au vocatie, sunt pentru elevi, fac munca din pasiunea dezvoltata de-a lungul pregatirii lor profesionale.
Va sustin in demersul de a arata realitatea invatamantului preuniversitar clujean.

Profesor Valeria Gidiu „

 

„Nu inteleg este de ce invatamantul incurajeaza tocitul”

 

Buna ziua, as vrea sa-mi expun si eu parerea despre invatamantul acesta prost din Romania, fiind elev in clasa a IX-a la un profil Matematica-informatica.
Ceea ce nu inteleg este de ce invatamantul incurajeaza tocitul. Am avut un eveniment interesant la ora de istorie (o materie la care nu-i vad rostul) cand profesorul m-a ascultat. Acesta mi-a rostit numele urmat de „te ascult”. Mi se parea mai bine sa ma intrebe din lectie, dar in fine, am inceput sa-i prezint lectia, frumos, structurat, astfel incat sa se vada ca am inteles, probabil uitand cateva elemente.

Acesta imi zice ca am uitat de aia si de aia si imi da 7. O ridica pe o colega si aceasta „conecteaza caseta” si fara oprire, timp de 7 min. incepe sa zica lectia cuvant cu cuvant din carte. Inca la un moment se opreste brusc ca nu-si mai aminteste, rosteste iarasi enuntul antecedent si continua. Profesorul nu zice nimic si ii da 10. DE CE? Daca o intrebai ceva din lectie nu stia nimic, dar totusi i-a dat 10.

Pe de alta parte consider ca sunt o groaza de materii fara rost sau ceea ce se preda la anumite materii nu are sens. Profesorii zic ca in liceu ne formam cultura generala, dar ce naiba cultura generala e sa stii ce sunt cromozomii, celulele eucariote si etc. In plus pentru mine ca elev la mate-info nu ma ajuta cu absolut nimic intrucat nici in ruptul capului nu m-as face medic sau arheolog.

Nu inteleg de ce la desen scriem o groaza de termeni vechi, facem pictura precum copii de 7 ani, dar totusi arta digitala nu e deloc incurajata. Nu inteleg de ce se dau note la sport intrucat eu fiind supraponderal nu pot face diferite exercitii. La fel cu muzica si desenul.
De asemenea, sistemul nu ne invata cum sa gasim noi informatii, ci sa invatam doar lucrurile predate de profesori, unele fiind niste aberatii.

Probabil as gasi mult mai multe stupiditati in sistem, asta e ce ma enerveaza mai mult. In concluzie, sistemul este unul prusac, vag, care scoate roboti pe banda. Consider ca pentru a avea succes pe anumite domenii ar fi mai bine sa fii autodidact, deoarece scoala nu te ajuta cu nimic. Interesant proiectul cu parerile, sper sa va aud si eu parerea in legatura cu ce am scris eu, bafta in continuare”.

 

Liceul Teologic COMUNIST Emanuel

 

Mi-a făcut placere sa vad articolele postate! Ne simțim (nu cred ca greșesc daca vorbesc la plural) respectați si ascultați! Va mulțumim! Acum as vrea sa va mai spun despre Liceul Teologic Emanuel, pentru ca generația viitoare sa se poată gândi de 2 ori atunci când aleg liceul! 

As vrea menționez ca ador faptul ca liceul se bazează pe principii creștine, dar anumite lucruri întrec măsura. 

1) Ca băiat, ești obligat sa te tunzi scurt, iar daca nu te tunzi primesti tichet in fiecare zi in care vi la școală cu parul lung. As vrea sa menționez faptul ca parul lung se considera de la sprâncene in jos!! Ce sistem comunist! Daca pe cineva il caracterizează acea frizura, de ce ești obligat  sa te conformezi celorlalți?? Unde e libertatea de gândire, de exprimare? Fara acestea cu greu o sa ne formam ca ființe individuale si diferite. Ei vor sa fim toți la fel!! 

2) Intre orele 8-14 ești închis propriu-zis in școală! Citez ” Aveți voie sa iesiti din scoala cu ambulanta sau cu părinții de mana!! spun profesorii incheind cu un zâmbet sarcastic. Comunismul implementat in școală! Este pur si simplu decizia ta daca vrei sa părăsești școală sau nu! Adică pierzi materia, sau lecții, dar tu suporți consecințele nu ei!! 

3) Daca îți exprimi liber parerea (dintr-un mod civilizat si adecvat unei sali de curs) ești ssancționat cu tichete!! Mie mi se pare foarte nedrept! Profesorul vrea sa gândești ca el, iar daca nu o faci ești sanctionat! 

4) Daca nu porți cămașă cu guler clasic primești tichet!! Acest lucru mi se pare absurd! Eu voi ca elevii liceului sa fie îmbrăcați decent! Accept acest lucru si il respect! Dar, când vezi colegi de-ai tai care poarta cămașă clasica in cel mai provocator mod, îți vine sa te revolți!! Adică eu am bluze si tricouri foarte decente, dar pentru ca nu sunt cămăși primești tichet! 

5) Profesorii te presează sa pui ca si opționale materiile lor, iar daca nu te conformezi nu e nicio problema, nu le pasa. Încălca legea neascultandu-ti părea, si pun tot materiile pe care le vor ei, ca sa le iasă orele. Directorul, Drăgan Flore si sotia sa, Drăgan Daniela, pun fiecărei clase ca opțional istorie si geografie (materii predate de ei) sub pretextul ca sunt materii de bac. Ok, înțeleg ca la clasa a 12-a sa pui materiale de bac ca si opțional, dar nu din clasa 5-6 !!!! 

Elevii dau bac din geografia si istoria din clasa a 12-a! Nu are nicio logica sa o pui cu 7-8 ani înainte de bac! Nici nu ma mir ca ei au cele mai mari salarii din școală, deoarece și-au pus si cele mai multe ore!  
In cele din urma, as vrea sa indemn elevii din toate scolile sa spună nemulțumirile cu privire la liceul lor!! Noi putem sa schimbam sistemul daca ne unim!!! Poate nu pentru generația noastră, dar pentru generațiile viitoare! 
Nu va fie frica sa va revoltați! Noi nu ne revoltam împotriva educației, ci împotriva sistemului acesta comunist!! „

 

O profa de romana de la Avram Iancu ii tine la curent pe elevi cu stirile tabloide

„Draga Liviu, 

Daca tot intoarcem cartile pe fata, mi se pare cinstit sa fie intoarse ca lumea. Sunt elev in Liceul Teoretic ”Avram Iancu”, iar adevarul despre profesoara Ilea Leonila nu a fost spus in totalitate. In medie de vreo 4-5 ani nu ma mai uit la televizor. Dar aceasta profesoara a avut grija de 3 ani de zile sa ma tina la curent cu stirile din fiecare seara. Stiu multe lucruri ”educative” de Monica Columbeanu, de fostele ei eleve care au ajuns ”vedete” si o gramada de alte ”mari personalitati ”. Trebuie mentionat faptul ca fiica ei este cel mai perfect medic si ca fiecare vacanta in Franta a profesoarei o stim fiecare elev (profesor sau orice persoana care a avut un contact cu ea) pana la cel mai mic detaliu.

Batjocura se numeste ce face ea la ore. Cum sa intre un profesor pentru prima data in sala ta de clasa si sa iti spuna ca sunteti o clasa plina de prosti?

Cum sa iti spuna un profesor ca tu nu ai treaba cu scoala si ai luat 10 in examenul de capacitate? Cum sa iti dea 4 pentru ca nu ii place fata ta? Cum sa iti dea 10 pentru ca in ziua respectiva este ziua ta de nastere? Pana la urma, pentru ce esti notat la ore? Pentru aspectul fizic, pentru pupincurism sau pentru ceea ce stii cu adevarat?
Maine am simularea la limba si literatura romana, iar eu in momentul de fata nu stiu structura unui eseu, nu stiu sa rezolv subiectul 1 de la bac si nu stiu sa formulez un text argumentativ.

Ar trebui sa dau bani pe meditatii cand se presupune ca am la clasa o profesoara printre ”cele mai bune” din Cluj? Eu de unde ar trebui sa invat pe maine? Daca adun tot ce am scris in 3 ani la romana nu cred ca umplu un caiet A4.

Mai am o intrebare… fiecare clasa, fiecare generatie care a facut cu Ilea a avut plangeri la sedintele cu parintii si nimeni nu a facut nimic in privinta asta. De ce? Oare se stia de fapt ce se intampla la ore si a fost acoperita din anumite motive? Coruptie? Ce se intampla de fapt? In ce scoala ma aflu?

Sa nu uitam bineinteles ca, in afara de o singura profesoara de engleza, poate doua .. cu nici una nu ai sansa sa iti iei examenul de limba engleza numit Cambridge. Din nou, ai nevoie de profesor acasa. Nu mi se pare normal ca elev sa iti corectezi profesorul in timpul orelor si nu o data, ci de mai multe ori.

Mai cunosc o profesoara. Una de chimie… se numeste Stanciu.

Isi cunoaste materia si stie sa o predea. Pacat ca rautatea ei intrece orice limita. Se leaga de aspectul tau fizic si te face sa plangi in fata clasei. Eu consider ca un elev nu ar trebui sa vina cu groaza la ore, ci cu placere, cu drag… ceea ce nu se intampla nici la orele profesoarei de franceza Cordos, care totusi se mira ca elevii au foarte multe absente DOAR la orele ei. Hmm, in locul ei cred ca mi-as pune un mare semn de intrebare.

Daca un elev nu cunoaste limba franceza la fel de bine ca altii 2-3 din clasa nu cred ca e cazul sa te legi de el la fiecare ora si sa il consumi psihic. Mai bine ti-ai preda lectia pe intelesul tuturor.
Cam asa sta treaba cu profesorii din Avram Iancu. Te batjocoresc, nu isi tin orele, vin la jumatatea orelor sau te termina psihic.

Aaa… am uitat sa mentionez faptul ca sunt profesori care vin beti la ore.
Totusi nu e un capat de lume. Sunt profesori de nota 10 in acest liceu, dar foarte putini.

In legatura cu iesitul din scoala… Da! Ma simt ca intr-o puscarie, sincer! Am nevoie de bilet de voie pentru a iesi din scoala. Ceea ce e foarte bine intr-un fel, dar nu si atunci cand esti bolnav, iar doctorita nu te consulta, te trimite la diriginta si diriginta la directoare… iar directoarea la diriginta. Pana la urma ce fac? Pot sa mor in scoala? E exagerat, nu mor, dar nu pot sa ies din scoala cand am o problema urgenta si reala.

Portarii nu te lasa sa iesi pentru ca altfel isi pierd locul de munca. Si nu, nu e adevarat. Poti sa le dai si 10 ”palinci”, pentru ca ei isi fac treaba si nu te lasa sa iesi doar cu acordul directoarei. Penitenciarul ”Avram Iancu”. Asa ar trebui sa se numeasca.

Uniforme? Aa, da. Imi amintesc. Totul a inceput acum 4 luni. Totul s-a decis acum 4 luni de ”cativa” parinti si profesori din scoala. Parintii mei nu au fost intrebati daca isi dau acordul si au banii necesari pentru a-mi cumpara uniforma. Ceea ce e si mai interesant este ca nici un elev din jurul meu nu are parinti care si-au dat acordul pentru asa ceva. Si daca parintii nu sunt de acord sau nu isi permit, elevul trebuie sa paraseasca scoala. E foarte normal ce se intampla, nu? 
Nu am spus totul, dar sper sa-mi incurajez colegii sa o faca… „

 

La Balcescu, discriminarea fata de cei care nu sunt de centru e în floare

 

„Bună ziua, 
Am citit și eu pe site-ul dumneavoastră de știri mai multe articole despre scandalul din liceul Sincai și am hotărât sa răspund apelului de a contribui cu experienta mea din Liceul Teoretic Nicolae Bălcescu. Am absolvit acolo acum 2 ani și pot spune ca nu prea am cuvinte de lauda. 

Tot ce se aude despre „liceele de centru” e adevărat, iar discriminarea fata de cei care nu sunt de centru e în floare. Pot da exemplul unei profesoare de Limba și literatura romana care, timp de 4 ani, ne-a discriminat și jignit în mod constant pe mine și pe unii colegi de-ai mei „mănăștureni”. Ca exemplu, ca voi oferi citatele „Știți ce ne desparte pe noi de Mănăstur? Un pod și o fabrica de bere” si „Iar lipsește elevul ‘X’? Probabil fumează pe canal (Canalul Morii, trece pe strada adiacenta liceului)” .

Insulte ca agramați, proști, incompetenți sau analfabeți erau la ordinea zilei, venind din partea unei doamne profesoare care știa doar sa se laude pe sine, repetând de câte ori avea ocazia faptul ca a terminat 2 facultăți și citate din diverse cărți citite de dansa, dar incapabila altfel sa predea fără a ne insulta și cu care nu am făcut niciodată exemple de subiectul 1 și 2 de BAC pentru ca „sunt atât de simple încât și niște analfabeți ca voi trebuie sa le poată face singuri”. 

Directoarea liceului era o doamna care abia vorbește fluent, nu vorbește corect (exemplu: a dat un interviu recent pentru DIGI24 Cluj în care spune de 2 ori „servici” în loc de „serviciu”), nu are nicio legătură cu materia în care este specializata (fizica și chimie, am făcut cu dansa o luna cât profesorul nostru de fizica a avut probleme medicale, venea la ora cu 20 de minute întârziere și ne aducea niște cărți pentru clasa a 2 a despre fizica și ne pună sa citim pe rand), care trimitea acasă fetele în fuste (peste genunchi) sa se schimbe pentru ca „e indecent” în timp ce ea umbla în fusta peste genunchi.

Profesori care veneau la ore duhnind a alcool, o diriginta care ne punea absente la dirigenție, un set de reguli care nu ne permitea sa ieșim în afara scolii pana la ora 13 și un regim în care mi-a fost spus ca sunt suficient sieși, ca nu vreau sa evoluez, ca imi folosesc doar 6% din creier și unde ne era spus sa învățam pentru a păstra renumele scolii, sunt doar câteva experiente personale. 
Imi e scarba de locul ala, a fost o experienta groaznică pentru mine, nu as repeta-o pentru nimic. 
Ma numesc Moldovan Dragos, nu știu dacă aveți nevoie de numele meu. Am terminat la Bălcescu în anul 2013, profilul matematica-informatică, intensiv informatică.”

 

Mama unui elev de la Sincai: „Este trist ca singura solutie pe care o intrevedem, la o astfel de problema, este BICIUL si nu MODELUL”

„Domnule Alexa,
Je suis parinte de elev sincaist.

Generatia mea a trait cu legaturi de suflet cu profesorii, legaturi pastrate cu sfintenie dupa zeci de ani. Dascalii ar trebui totusi sa se intrebe de ce cu noile generatii nu mai exista astfel de legaturi. Nu se poate ca aceasta ruptura sa o punem intotdeauna pe lipsa educatiei de acasa, pe civilizatia moderna lipsita de valori, pt ca la urma urmelor asta e menirea scolii sa calauzeasca si sa indrepte. De fapt, in momentul in care dascalii nu mai gasesc nicio forma intelectuala de conciliere a situatiei, practic au pierdut cel mai valoros atribut pe care il aveau ca dascali. 

Cred in continuare in puterea cuvantului si a explicatiei deoarece cred mai mult in forta moralizatoare a educatiei decat in indreptarea prin forta legii. Educatia creaza lege si nu invers.
Demersul actual al profesorilor de la Liceul Gheorghe Sincai nu va ajuta pe nimeni sa se delimiteze de excesele de exprimare din postari, ba mai mult ii va inrai si mai tare pe cei mai agresivi si nu ii va ajuta pe cei care nu cred cu adevarat in astfel de metode, sa imbratiseze o alta pozitie.

Este trist ca singura solutie pe care o intrevedem, la o astfel de problema, este BICIUL si nu MODELUL. Prin gandurile mele nu vreau sa apar sau sa acuz niciun elev si niciun profesor, ci sa sper ca exista un drum pentru a reda demnitatea tuturor.
Ceea ce ma incanta pe mine este ca in ultimele zile am facut cunostinta, prin intermediul ziarului dumneavoastra, cu tineri minunati, inteligenti, cu mintile clare, care sustinuti de noi toti vor putea schimba ceva in aceasta tara.
Imi vine in minte o intamplare petrecuta acum multi ani. Intr-o noapte, trei colegi, aflandu-se sub influenta lui Bachus au fortat usa unui laborator de chimie din incinta liceului unde invatam si au produs unele stricaciuni (probabil ca nu se intelegeau cu profesoara de chimie). Fapta era deosebit de grava si noi toti elevii eram socati si convinsi ca vor ajunge la „scoala de corectie”. Conducerea scolii a evaluat situatia si a gasit o forma de conciliere, rezolvare interna, pe care nu mi-o amintesc. Astazi, cei trei sunt persoane onorabile, cu functii de conducere, care respecta legea, unul dintre ei chiar aplicand-o.

In cadrul tuturor intalnirilor pe care le-am avut cu profesorii, cei trei ne-au marturisit ca MODELELE dupa care si-au ghidat intreaga viata au fost profesorii liceului, care le-au dat o sansa. Oare ce s-ar fi intamplat cu cei trei daca decizia profesorilor ar fi fost alta?
Va multumesc domnule Alexa pentru ca ne-ati trezit copiii din amorteala. „

 

Scrisoarea unui elev turdean

 

Asta nu e o „scrisorica” in care lovesc sistemul educational romanesc. E doar un mic inside pentru cei pe care ii intereseaza si ce se intampla la 30 de km de ei.
Sunt elev in Colegiul National „Mihai Viteazul” Turda. Dupa ce am citit in presa, ma bucur ca nu am ales sa studiez la un liceu din Cluj, desi, atunci cand am facut alegerea, era o varianta interesanta pentru mine.

Am norocul sa studiez in singurul liceu normal din Turda. Am norocul sa fiu sub indrumarea unor profesori extraordinari (la o parte din materii) dar am de asemenea si ghinionul sa  stiu ca in scoala mea sunt profesori despre care se aude ca au probleme psihice, care vin doua luni la scoala iar apoi lipsesc una, profesori care au ca metoda favorita de a preda o lectie „voi copiati din carte si povestim ora viitoare”, profesori care sunt atat de buni incat reusesc sa umple 7 table cu formule (chiar si la clase de socio-uman) in 20 de minute, iar tu nu intelegi nimic la final, profesori care refuza clar sa se implice in vreo activitate pentru ca necesita prea multa munca sau profesori la care e inutil sa te plangi de vreun lucru pentru ca sunt multumiti sa stea in banca lor. 

Si totusi, asta e cel mai normal liceu din Turda. Poate din cauza ca la „Liviu Rebreanu” copiii se curenteaza mortal in timpul orelor de sport sau din cauza ca la acelasi liceu exista profesori care au relatii cu elevii. Poate din cauza ca la Colegiul Tehnic programul elevilor incepe la ora 8 si se termina pe la 9 cand merg la o cafea. Poate din cauza ca in „Dr Ioan Ratiu” elevii sunt obligati sa stea dupa ore ca sa curete peretii claselor si coridoarelor cu servetele umede, sau sa spele in toata scoala pe jos. Poate din cauza ca in restul liceelor turdene exista doua tipuri de profesori: cei la a caror ora nu ai voie sa te misti si cei la a caror ore se mananca seminte si se asculta manele. 

Suntem numiti „analfabeti”, „descreierati”, „idioti ignoranti” (pentru ca unii au ales sa participe in continuare la orele de religie), se mai arunca din cand in cand cate un „dumnezeii ma-tii”.
Si totusi mi-e imposibil sa nu vad ca in CNMV sunt si lucuri bune.

Am si profesori care isi dau interesul ca noi sa realizam ceva in viata, oameni extraordinari care isi predau materia impecabil si care ne mai si sfatuiesc asupra unor meserii de viitor. Am profesori care ne motiveaza sa participam la evenimente culturale. Am ore la care profesorii sunt cu adevarat OAMENI. Pe langa asta, vad ca ceea ce vrem noi ajunge la urechile directorului si se pune in practica. Consiliul Elevilor, despre care credeam ca e doar metoda unora de a scapa de ore, prin participarea la sedinte, face ceva. Am si normalitate in liceu, pe langa anomalii.
Un text scris in graba, si care prezinta pe scurt ce se intampla peste deal. 

Cu drag, un elev turdean.”

 

„Profesorii trebuie sa se adapteze timpurilor”

Buna ziua,
   
 Nu imi vine sa cred ca s-au schimbat asa putine lucruri in scoli  de cand am terminat eu liceul, acum aproape 20 de ani.
Si eu am terminat la un liceu”de centru” din Cluj-Napoca.

Exact cum au spus mai multi elevi: aerele erau mult mai mari decat ceea ce se petrecea cu adevarat in scoala. In patru ani de liceu, am avut 4 sau 5 profesori care stiau cum se preda o lectie, cum se atrage atentia elevului, cum il faci sa ii placa ceea ce vrei tu sa il inveti, cum il faci sa fie curios, sa vrea sa stie mai multe.
   

Cred ca asta este una din marile probleme ale sistemului nostru educational ( pe linga multe altele) ca ajunge profesor oricine. Nu este suficient sa ai cunostinte, trebuie sa si stii cum sa le dai mai departe. Asta nu se testeaza in nici un fel la profesorii romani. Trebuie sa ai anumite trasaturi de caracter ca sa fii un bun dascal.

Eu cred ca cei care vorbesc urat, ameninta sau sunt mult prea duri, de fapt se simt ei insisi amenintati, sunt nesiguri si apeleaza la masuri coercitive pentru ca nu stiu sa se faca ascultati altfel.

Sunt oameni care probabil ar trebui sa aiba alta meserie, nu cea de profesor. Aceasta meserie care dupa parerea mea este de o resposabilitate uriasa, ar trebui facuta doar daca esti pasionat si facut pentru asa ceva. Daca nu esti in stare sa stapinesti o clasa, atunci nu ai ce cauta in aceasta meserie. Se testeaza aceste abilitati la viitorii profesori ? Eu nu stiu sa se faca ceva in sensul asta.
   

Profesorii trebuie sa se adapteze timpurilor. Nu poti sa predai in acelasi fel ca acum 20 de ani. Daca nu ai imaginatie, pasiune, umor, dorinta nemarginita ca si ultimul elev de la tine din clasa sa ramana cu ceva, daca nu te poti stapani cand elevii tineri fiind, clocotind de viata, mai fac si nazbatii, atunci fa-te contabil, ca cifrele nu fac misto de tine si nu isi fac grup pe fb :).
     

Elevii de acum nu sunt cum eram noi si cei de maine nu vor fi ca cei de azi.Eu cred ca si profesorii ca si medicii sau alte meserii, ar trebui tot timpul  sa invete, sa faca cursuri, sa se updateze, ca sa faca fata noilor generatii.Nu poti preda celor cu telefoane cu internet si fb ca si celor care se puteau informa doar din carti sau televizor.
     

Cand eram eu eleva, nu stiam cum e la scoala in alta parte, si cum ar trebui sa fie si la noi, nici prin cap nu ne trecea sa protestam sau sa ne plingem cuiva daca de exemplu profesorul de istorie n-a predat o lectie in 4 ani cat am fost in liceu. ( si aici nu exagerez deloc, venea cu ziarul Financiarul si ne citea din el), faceam glume pe seama lui, ne parea bine ca nu preda  nimic si mergeam mai departe. Eu ma puteam gandi acum 20 de ani sa scriu la un ziar daca nu imi convenea ceva?

      Acum copiii au alta mentalitate, sunt mult mai bine informati, au termen de comparatie, nu-i mai poti stapani cu amenintari, ca nu mai merge.

Uite,acum, au pe cineva ca dvs Liviu Alexa care ii sprijina si lupta alaturi de ei.
 

In loc sa tot caraie pe la televizor ca au fost denigrati, profesorii ar trebui sa se gandeasca mai bine, oare ei nu gresesc cu nimic? Oare s-au dus cu bucurie in fiecare zi la ore? Nu cumva s-au autoridicat pe un pidestal „vai sunt intelectual, sunt cadru didactic” deci numai eu am dreptate.
Ar trebui sa isi faca o analiza si sa nu tot dea vina ba pe copii, ba pe sistem, ba ca n-au salarii, ba ca n-au conditii. Sa inceapa cu ei insisi. Ei si-au luat responsabilitatea in serios? 

Scuze pentru aceasta lunga epistola  dar sper ca tot raul sa fie spre bine, ca acest razboi sa se termine si sa fie inceputul unei noi relatii elevi-profesori.Cei care ar trebui sa schimbe ceva ar trebui sa fie in primul rand profesorii pentru ca ei sunt adultii si apoi elevii. Sistemul de invatamint nu se poate schimba de pe azi pe maine dar felul in care comunicam, deschiderea, intelegerea, toleranta, respectul se pot schimba de azi, daca se vrea.

O clujeanca”.

 

„Am avut nenumarate momente de declin psihic”

Buna, sunt elev al unui liceu de prestigiu din Cluj-Napoca si afirmatia „Liceele „de centru”: „Performante nationale” prin tortura psihica” este cat se poate de adevarata. Prefer sa nu dezvalui identitatea liceului deoarece sa va spun sincer imi este frica, dar vreau sa va spun si „experientele” mele din anii mei de scoala. Inca din clasa a 7-a ma hotarasem sa aplic la acest liceu, fiind liceu bun si preamarit am zis ca sigur voi iesi ceva de acolo. In momentul de fata sunt clasa a 10 a si in cei 2 ani de liceu pierduti deja, am avut nenumarate momente de declin psihic si nopti nedormite din cauza aceasta. Chiar ziua precedenta vorbisem cu tatal meu despre viitorul meu si mi-am dat seama cat de nepregatit psihic sunt. Nu ma intelegeti gresit nu aduc injurii la adresa liceului, deoarece am profesori care imi sunt extrem de dragi si profesori antipatici pe care incerc sa ii multumesc dar multumindu-i imi pierd timpul cu niste materii care, la profilul meu, sunt nesemnificative, iar in timpul acela ma puteam axa pe materiile importante mie si care imi vor forma viitorul.

Exista momente cand ma cert cu ai mei pentru ca fac totul fugitiv prin casa doar ca sa apuc sambata si duminica sa imi fac temele pe luni. 

Unii din noi (elevii) incearca sa deschida ochii profesorilor si sa le aratam ca meritam o programa moderna si o relatie profesor-elev bazata pe calm si explicatii pe intelesul nostru.
Nu suntem roboti si nici nu vom fi. Daca alegem sa nu invatam pentru o materie e pentru ca nu ne intereseaza si stim ca nu ne va ajuta cu nimic.

Si daca ne vedeti obositi, nu va bateti joc de noi pentru ca voi stiti ce se intampla la scoala dar in viata de zi cu zi e total altfel si de multe ori aparentele inseala.Daca ne simtim rau nu ne obligati sa scriem, ne-am asezat cu capul pe banca cu un motiv si nu avem nevoie sa ne spuneti cat de lenesi si incapabili suntem doar pentru asta.

Cu respect, un elev nici slab nici mediocru nici olimpic,
Un elev bun”.

 

La Cosbuc, „elevul perfect este pupincuristul clasic, cel care toceste, linguseste profesorii si nu gandeste si nu are o opinie”

 

Sunt un elev in liceu, in Cluj-Napoca, un alt liceu de prestigiu la fel ca si Sincai, e vorba de Colegiul National George Cosbuc unde se poate gasi iz de Ipocrizie dupa fiecare colt de care treci. Il gasesti si fara sa cauti. Directorul nostru vrea sanctionarea drastica a fumatorilor.

Odata prins ca fumezi in incinta scolii, 1 punct la purtare, a doua oara, alt punct zboara, a treia oara macar 2 puncte si comisie de disciplina, sa nu mentionez chematul parintilor la scoala si un scandal interminabil. Mi se pare destul de normal sa faci asa ceva, adica pe pachetele de tigari scrie clar ca nu ai voie nici macar sa le cumperi daca nu ai implinita varsta de 18 ani. Totul bine si frumos, partea interesanta intervine unde, daca cobori la femeile de serviciu care sunt doar 4 daca nu ma insel, intr-o scoala cu peste 1500 de elevi (saracele) si in momentul in care ai pasit pe scari te izbeste un fum de tigara de zici ca umbli intr-o scrumiera. Bun venit in fumoarul profesorilor, locul unde in orele in care au ferestre fumeaza ca tractoraele toti la un loc. Hai sa consideram asta ca fiind totusi normal intr-o scoala, sunt profesori nu elevi, nu ii vede nimeni daca nu ii cauta. 

Apoi putem vorbi despre o minunata doamna profesoara. Aceasta profesoara care preda la clasele de Germana matern. Cu toate ca se presupune ca matematica trebuie sa iti deschida ochii si sa te ajute sa iti structurezi gandurile si sa gandesti analitic si logic, lucru asteptat de la o clasa care numara aproape 30 de oameni, ea face orice numai asta nu. Satisfactia suprema a dansei este aceea cand spune: xulescu 4, cutarica 3, tu acolo, ultima banca 4… si uite asa media pe clasa la majoritatea testelor nu depaseste nota 6. Rareori o face. Nu din cauza ca nu ar invata elevii, ci din cauza ca testele dansei se fac in urmatorul fel (gluma a elevilor) „hmm, am facut limite, functii de gradul unu si doi? ce ar fi sa le dau test din progresii, ba nu, derivati ca aia sigur nu i-am facut”. Exagerez, este doar o gluma, mai mult sau mai putin, toate testele dansei constau in exceptii, situatii speciale, lucruri la care nimeni nu acorda multe atentie, TOCMAI PENTRU CA SANSA SA ITI PICE EXCEPTII ESTE LITERLAMENTE 1 la un infinit…

Caz concret, o fata din clasa, incepe sa planga in timpul unui test, a cedat emotional, nu mai putea de stres. Facea de la 2-3 ore pe saptamana in particular matematica cu scopul de a obtine o medie mai mare de 4. Invata, face ore in particular, face acasa exercitii, incearca sa rezolve, sa inteleaga. Vine testul….. Domnisoara X, 4. Eleva se apuca de plans stiind ca media ei este acum mai mult ca sigur 4. Profesoara cu un zambest plin de satisfactie: nu te stresa, nu merita sa te stresezi, ii doar o nota. Printre lacrimi, ii spune profesoarei ca incearca si se chinuie, dar ca nu poate mai mult. Nu are cum sa faca fata. Profesoara ii spune: nu te speria, o sa mai ai ocazia sa raspunzi in ultima ora, invata, repeta, fii pregatita, mai ai o sansa sa reusesti.

Ajungem in ultima saptamana, in pauza profesoara o vede in curte pe domnisoara x. Merge la ea si pe un ton foarte calm ii spune: nu conteaza cat ai invatat, tot 4 o sa iei pentru ca eu cred ca atat meriti, nu o sa iti dau mai mult. 

Dar atitudinea mi se pare… INUMANA.

Acum va ganditi ca bine bine… poate ca fata nu stia si na, nu toata lumea este talentata la matematica si poate ca domnisoara atata merita. O sa va spun ca asa este, posibilitatea ca acest lucru sa fie asa, este destul de mare. Dar am avut un alt caz un elev din Cosbuc, care acum studiaza in strainatate pe o bursa foarte greu de obtinut. Un olimpic cu nota 10 pe linie, care a ajuns la internationale in China si mai stiu eu pe unde. A terminat cu media 10 la tot in afara de… va las sa ghiciti? Nu cred ca este asa de greu… exact, matematica. De ce? Avea 10 pe linie si la dansa, lucru foarte greu de obtinut avand in vedere ca la dansa si 9.99 este 9. Doar 10.50 este 10. In ultima ora, il scoate la tabla si il intreaba atat de mult si atat de greu incat ii da o nota mica doar ca sa nu termine cu media 10. De ce face asta? Nu stiu, directiunea stie asta? Da o stie, dar pur si simplu nu le pasa. Streseaza elevii destul de tare incat sa avem 100% promovabilitate la bac? Da? Perfect, inchidem un ochi si trecem mai departe.

Alt exemplu, o alta doamna profesoara. O profesoara inculta, inapta sa isi predea propria materie si ipocrita pana peste masura. De ce este in scoala noastra? „Pentru ca s-a titularizat si nu avem ce sa ii facem, uitati-va aici doamna draga cate plangeri am la adresa dansei, cat o biblie este teancul” – asta spune doamna Corega, directoare adjuncta. O profesoara de fizica exceptionala, deschisa la minte. 
Ce a facut aceasta profesoara de sa o urasca toata scoala in halul asta? Va spun acum.

Pentru o saptamana dansa a lipsit de la scoala si a fost inlocuita de o alta profesoara dintr-o scoala vecina. Aceasta profesoara a avut dreptul de a da note, a pune absente si toate cele. A dat un test clasei. Test in care toti au luat 9 si 10. De indata ce s-a intors la orele dansei, profesoara noastra iubita a hotarat sa mearga intr-o cruciada a dreptatii in care sa pedepseasca „gramada asta de nesimtiti”. Si asa a inceput sa ii scoata pe fiecare la tabla si sa tranteasca 2 in stanga si in dreapta fara exceptie. Ca stiai ca nu stiai, tot 2 luai, nu conta. Un elev era absent, a mers la festivitatea de premiere a clasei a 12-a, clasa din care facea parte versisoara lui dulce cu care este foarte apropiat.

Profesoara il trece absent la inceputul orei, ii calculeaza media. 6.45. Nu ii bine, ii da un 2. Tot nu ii iese 5. Nu este o problema, ii mai da inca un 2. Doua note de 2 in absenta acestuia fara ca acesta sa stie de ce, pentru ca ea nu considera ca el merita nota 6, ba chiar aproape 7. Nu exista asa ceva la ea la ora. Cu toate ca scrie pe tabla formule gresite, preda materie care nu este in programa si ne povesteste depre tineretea ei in care nu era permis sa vorbesti in timpul orei ca primeai lovituri cu linearul peste palma.

Un alt exemplu, inca o doamna profesoara. O profesoara foarte pretentioasa de la elevii ei, le cere tuturor sa stie materia ei cat sa fie toti in stare sa trecem de admiterea la materia ei indiferent daca vrei sau nu. Si in timpul testelor ei mai auzi cate un planset din partea unei colege din cand in cand, care sub atata stres cedeaza psihic si nu stie cum sa reactioneze asa ca o apuca plansul. 
Fiul dansei este la noi in scoala. Este un baiat de treaba, simpatic si destul de deschis la minte spre deosebire de mama sa. Intr-un oarecare an, un coleg de clasa la care preda profesoara noastra, il ia peste picior. Profesoara afla si intr-o ora il invita pe cutarescu la ea in anexa unde il face cacat cu ochi, incult, inapt, prost, retardat mintal,si multe altele. Nimeni nu spune nimic, o liniste de mormant in clasa, liniste intrerupta doar de tipetele proesoarei, nimeni nu spune nimic pentru ca nimeni nu are curajul sa faca ceva. Toata lumea stie ce se intampla daca indraznesti sa comentezi sau sa te opui regimului. 

Toata lumea comenteaza, nimeni nu are tupeul sa faca ceva pentru ca nu iti permiti sa spui ceva contra unui profesor. Cuvantul lui este de 100 de ori mai greu ca al tau, opinia ta nu conteaza.

Elevul perfect este pupincuristul clasic, cel care toceste, linguseste profesorii si nu gandeste si nu are o opinie. El este preferatul tuturor. Avem cativa profesori deschisi la minte in scoala, cred ca in orice scoala sunt. Domnul profesor Binder sau Bucila spre exemplu, la fel avem si profesoare iubite de intreaga scoala, doamna profesoara Popoviciu sau Ghebefughi.

Doua profesoare deschise la minte care se implica si incearca sa schimbe ceva. Dar 2 oameni nu pot opri o armata… Si tristul adevar este ca scolile de varf din Cluj sunt de varf pe spatele meditatiilor si a plicului…. Si nimeni nu face nimic impotriva acestui  lucru. Ma simt in scoala ca intr-o inchisoare, nu pot sa ies decat dupa terminarea orelor de curs, daca ies inainte si sunt prins, pot sa imi pup media la purtare de adio pentru ca incep sa zboare puncte din ea.

Nu ai voie sa iesi sa iti cumperi de mancare, dar in scoala nu ai de unde sa iti cumperi. Si daca esti mai fomist asa de fel nu prea poti sa iei dupa tine mai multe sandwichuri pentru ca ai carti si caiete de luat si nu vii cu geanantanul la scoala. 

 V-am citit ultimul articol, cel cu confesiunile, si am observat 2 lucruri carora as dori sa raspund tot din anonimat, nu stiu cum este in Sincai sau in Racovita, stiu cum este la noi si stiu ca ar fi in stare sa faca o ancheta sora cu cea din Sincai.

Cineva a spus ca metoda pe care au folosit-o colegii mei de peste drum, este una lipsita de bun simt si ne caracterizeaza generatia. Domnule sau Doamna draga, credeti ca nu am incercat cu vorba? Credeti ca nu ne-am plans autoritatii? Credeti-ma pe cuvant cand va spun, am incercat, eu personal am incercat, daca nu mori sau daca tati/mami nu are milioane de euro in cont si prieteni din minister in buzunar, nu ai ce sa faci pentru ca nu le pasa, pleci tu din scoala vin alti 3 sa se bata pe locul tau numai ca sa primeasca acel rahat de diploma de la „Colegiul national…” nu orice liceu sau colegiu.

O nimica toata, nu va dau exemple pentru ca imi este si mie frica sa nu imi fie ruinat viitorul de niste profesori cu pielea pe nas care alt scop in viata nu au decat sa le ruineze viata elevilor care nu se aliniaza. Un prieten imi spunea ca nu o sa putem schimba nimic pana cand ceausistii nu mor. Acuma, dupa ani de zile, am ajuns la aceeasi concluzie cu el, conducerea noastra este pe mentalitate comunista maxim. Nu avem voie sa filmam, sa fotografiem sau sa inregistram absolut nimic in scoli pentru ca ne-ar fi confiscate telefoanele/aparatele instant. De ce ma rog? Ca sa poata sa tina tot rahatul sub pres? Sa nu miroasa si sa poata sa tina ei totul in control? Toata nedreptatea? Ei bine, eu nu sunt de acord,astept de mult timp un scandal de genul in care sa pot sa imi exprim parerea. Si o fac si asa, cu riscul de a fi sanctionat pentru simplul fapt ca mi-am exprimat parerea.

 
Cu multa sinceritate, un elev cu sira spinarii intacta.” 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *